Elutasítja a huszonnyolc vasúti mellékvonal tervezett bezárását a Mozdonyvezetők Szakszervezete (Mosz), és kész sztrájkolni, ha emiatt „akár csak kísérletet” is tesznek a mozdonyvezetők elbocsátására. Borsik János a Magyar Nemzet érdeklődésére úgy fogalmazott, olyan kérdésben, ami településen élők elvándorlását, munkahelyek megszűnését, az ipar elköltözését hozza magával, nem dönthet egy személyben Kóka János gazdasági miniszter. A szakszervezet elnöke közölte, hogy szolidárisak az érintett térségek tiltakozó lakóival, önkormányzataival, és minden segítséget megadnak az érdekeik védelméhez. Saját tagjai védelmében a Mosz maradéktalanul megköveteli a MÁV Zrt.-vel kötött, a mozdonyvezetők foglalkoztatásáról szóló megállapodás betartását.
A szakszervezet továbbá azonnali tárgyalásokat kezdeményez a MÁV Zrt.-vel a mozdonyvezetők reálbérének védelme érdekében. A kormány megszorító intézkedései nyomán – az egészségügyi és a munkavállalói járulék emelésével – már szeptembertől 2,5 százalékkal romlik minden munkavállaló nettó keresete, de az infláció növekedése és az áremelések tovább rontják megélhetésük feltételeit – hangsúlyozta Borsik János. A Mosz ezért minimum a 2,5 százalékos veszteséget kompenzáló, további bérköveteléssel lép fel a MÁV Zrt.-vel szemben. Mivel a kormány felrúgta az Országos Érdekegyeztető Tanácsban a reálkeresetek növekedéséről kötött megállapodást, ellehetetlenítve az országos bérajánlásra épülő vállalati bérmegállapodásokat, a Mozdonyvezetők Szakszervezete egyetért és támogatja az országos szakszervezeti konföderációk akcióit.
Polgári engedetlenség? Ha a kormány nem vonja vissza a 942 kilométernyi magyar vasúti szakaszt érintő leépítési tervét, a mezőcsáti emberek, illetve az érintett lakosság akár a polgári engedetlenségig is elmennének ügyeik védelme érdekében – jelentette ki Szabó Csaba, a Fidesz tiszaújvárosi választókerületi elnöke tegnap a dél-borsodi város vasútállomásán tartott sajtótájékoztatón.

Hankó Balázs: A Mol többségi tulajdonába kerül a BME Fenntartó Zrt.