Születőben a tarifarendszer

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ősszel terjeszti a kormány elé a tarifa- és kedvezményrendszer egységesítésének és módosításának tervezetét, amely az országos helyközi közlekedés átszervezésének meghatározó eleme.

Putsay Gábor
2006. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leginkább a szociális menetjegyek után nyújtott árkiegészítési rendszert érintené a tarifareform a szakminisztérium elképzelései szerint. Mint azt Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) infrastruktúráért felelős államtitkára a Volán-társaságok dolgozóit képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet által szervezett tegnapi konferencián közölte, az országos közszolgáltatási hálózatot – beleértve az autóbuszos és a vasúti közlekedést – versenyalapú modell szerint alakítanák át, azaz a társaságok és ezen belül az útvonalak fenntartásának eredményessége lenne a leginkább meghatározó szempont. Elmondta: a helyközi közlekedés átszervezése nem vasútellenes, a tervezett 28 vonalon azért számolnák fel a vasúti személyszállítást, mert azokban a régiókban az autóbusz-közlekedést olcsóbb fenntartani. Ezzel együtt bizonyos útvonalakon – főleg, ahol átépülnek a pályák – a vasúti közszolgáltatást részesítik majd előnyben, így ebben a tekintetben megszűnne a párhuzamos közlekedés. Üzleti alapon azonban lesz lehetőség mindkét közlekedési forma fenntartására, ha erre megvan a kereslet – mondta az államtitkár.
A fogyasztói árkiegészítés mértékének meghatározásakor a tárca elképzelése szerint azt a költségszintet térítenék meg a szociális jegyek után a közlekedési társaságoknak, amely nullszaldót, vagyis hiány nélküli gazdálkodást eredményez. A támogatási normatívát azonban maximálnák: ennek leginkább a 2012-es piaci liberalizáció esetén lesz jelentősége, hiszen akkor az állam térségi koncessziós pályázatokat ír ki a regionális autóbuszos közszolgáltatási személyszállítás lebonyolítására, és minden bizonnyal nagyobb eséllyel indul a tenderen az a cég, amelyik kevesebb állami kiegészítést igényel. Ugyancsak idetartozik, hogy a menetdíjak meghatározásakor minőségi szolgáltatás esetén – például légkondicionált jármű közlekedtetésekor – a közlekedési társaságok módosíthatják majd tarifáikat.
A tervek között szerepel az is, hogy a közszolgáltatás intézményét is átalakítaná a minisztérium: a települések esetében meghatároznák ugyanis azt a minimális lélekszámot, ami alatt nem lenne kötelező a közszolgáltatás biztosítása, tehát egy tanyára vagy egy aprófaluba se Volán-járat, se vonat nem járna. A piacnyitást nemcsak a tarifareform előzné meg, hanem a Volánok regionális szintű átszervezése, azaz a jelenlegi 24 társaságnál kevesebb működne.

Olasz magántőke. Az olasz történelemben először a magántőke is beszállhat a vasútba és a postába – jelentette be a minap az olasz gazdasági miniszter. Ennek lehetővé tételére törvénytervezetet készítenek elő, amelyet szeptemberben terjesztenek a parlament elé – jelentette az MTI.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.