Tankoljuk a büdzsét

Miután tegnap három forinttal drágult a benzin, az autósztrádákon és más forgalmas kutaknál már 316 forintért adják a 95-öst. Ami az autósoknak bánat, az a költségvetésnek öröm, hiszen havonta mintegy egymilliárdos többletbevételt kasszíroz az áfából. Az ellenzék szerint az állam lemondhatna a jövedéki adó egy részéről, amivel segítené a gazdasági növekedést.

2006. 07. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben az üzemanyagárak a magas kőolajárak és a gyenge forint miatt történelmi magasságokba emelkedtek, a magyar büdzsé havonta több mint egymilliárd forinttal kasszíroz többet az előzetes tervekkel szemben. Az üzemanyagoknál a forgalmi adónak van a költségvetés bevételeinek alakulását tekintve kulcsszerepe. Mert miközben a jövedéki adó és az egyéb, árba épített közterhek változatlan összegűek, a forgalmi adó együtt emelkedik az árral. Ráadásul a magasabb ár mellett nem fogy kevesebb üzemanyag. Kevesen szállnak ki az autójukból amiatt, mert kilométerenként néhány forinttal többet kell költeniük. Magyarországon éves szinten kétmilliárd liter benzin és 2,8 milliárd liter gázolaj fogy.
Az állami költségvetés a jelenlegi üzemanyagárak mellett az index.hu számításai szerint havonta mintegy 1,4 milliárd forintos bevételhez jut a tervezetten felül. Ez az év végéig júliustól számolva 8,4 milliárd forint. Az összeg persze elhanyagolható akkor, ha a tervezett 1791 milliárd forintos teljes éves áfabevételhez mérjük, és akkor is, ha költségvetési hiány csökkentésére akarnánk fordítani. Ez utóbbi esetében a GDP egy százalékát kitevő 230 milliárd forinthoz képest is szinte kimutathatatlan összegről van szó. Ugyanakkor ha abból indulunk ki, hogy a 15 százalékos áfakulcs 20 százalékra emeléséből a kormány szeptember 1-jétől 40 milliárd forintos többletbevételt vár, akkor számolhatunk úgy is, hogy ennek a húsz százalékát akár az üzemanyagáraknak köszönhetően is elkönyvelheti. Az állam többletbevétele szemet szúrt a parlamenti ellenzéknek is. Az üzemanyagok jövedékiadó-tartamának mérséklésére nyújtottak be törvénymódosító javaslatot KDNP-s és fideszes országgyűlési képviselők. A politikusok azt szorgalmazzák, hogy ha két egymást követő hétfőn a benzin literenkénti átlagára meghaladja a 265 forintot – gázolajnál a 239 forintot –, akkor az a fölötti összeg esetében a törvényben meghatározott jövedékiadó-tartalom mértéke húsz százalékkal csökkenjen. Soltész Miklós (KDNP) szerint a javaslat célja, hogy a fogyasztói árban meglévő adótartalom egy része maradjon a gazdaságban, az embereknél. Közölte: nem cél a költségvetés megrövidítése, hiszen annak tervezésekor az állam nem számolt ilyen magas üzemanyagárakkal. Nógrádi László (KDNP) szerint az állami költségvetésben a tankolóturizmus miatt is jelentős a hiány, és a magas üzemanyagárak versenyképtelenné teszik a hazai fuvarozóvállalkozásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.