Tovább nő a hiány: közel a tíz százalék

Alig telt el másfél hónap a költségvetésben tátongó ezermilliárdos többlethiány beismerése óta, máris újabb tétellel emelkedhet az idei deficit. Veres János pénzügyminiszter tegnap bejelentette: megváltoztatják az autópálya-kiadások eddigi elszámolását.

2006. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megismétlődni látszik az autópálya-elszámolások hiánycsökkentő manőverezésének tavalyi botránya: a Brüsszelben tartózkodó Veres János tegnap az MTI-nek bejelentette, az autópálya-elszámolások eljárásának megváltoztatását javasolta a kormánynak. A pénzügyminiszter elismerte, hogy az idén az autópálya-építések költségvetésen belüli szerepeltetése az idei nyolcszázalékos GDP-arányos hiányt 0,6 százalékponttal, a jövő évit 0,9, a 2008. évit pedig 0,1 százalékponttal emeli meg. Veres nyilatkozata gyakorlatilag azt jelenti, hogy a Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által múlt hónapban bejelentett új hiánycél is tarthatatlan, s az idei – legújabb – kormányzati előrejelzés értelmében a 2006-os államháztartási deficit, nyugdíjkorrekció nélkül, immár a bruttó hazai össztermék 10,1 százalékára rúg. Ha az idei autópálya-trükközés megszüntetését elfogadja a kormány, akkor az államadósság ugyancsak az eddig beismert mértéknél gyorsabban fog emelkedni, az eddig felvett – és a költségvetésen kívül elszámolni kívánt – hitelek ugyanis tovább növelik az adósságállományt. A GDP-arányos közadósság, amely már tavaly is meghaladta a 60 százalékos maximumértéket, idén elérheti a 64 százalékot.
A pénzügyminiszter bejelentése egyúttal azt valószínűsíti, hogy a Kóka János gazdasági miniszter által korábban kezdeményezett, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. részleges privatizációját tartalmazó „hiánycsökkentő” elszámolási technika sem felel meg az uniós előírásoknak. Elemzők már korábban is homályosnak nevezték Kóka javaslatát, amely a Pénzügyminisztérium korábbi elképzeléséhez hasonlóan ismét kreatív könyveléssel kívánta volna csökkenteni a hiányt. A mostani pénzügyminiszteri bejelentés ellenére a költségvetési trükközés első idei terhei már jelentkeztek, az ÁAK ugyanis a hiánycsökkentő kimutatás miatt arra kényszerült, hogy a beruházások finanszírozására államilag nem garantált, azaz drágább áthidaló hitelt vegyen fel. Pluszkiadást jelent az is, hogy az ÁAK Zrt. tanácsadói az eredetileg legkésőbb tavaly novemberre tervezett kötvénykibocsátással kalkulálva tanácsadási díjat nem kértek, ám az azóta elvégzett munkáért már fizetnie kell az államnak. Elemzők az idei autópálya-trükközés bukásának nevezték a tegnapi pénzügyminiszteri bejelentést. Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője lapunk érdeklődésére elmondta: Veres János nyilatkozata azt jelenti, hogy az új hivatalos GDP-arányos hiánycél hamarosan 10,1 százalékra emelkedik. Suppan szerint feltételezhető, hogy még ez a hiányadat sem felel meg a valóságnak, az idei büdzsébe ugyanis nincs beleszámolva az elmaradt orvos ügyeleti díjak mintegy 70 milliárd forintos terhe, az államadósság kamatkiadásai magasabbak lesznek a vártnál, miközben a tervezett adóbevételek továbbra is kérdésesek.
Gyurcsány Ferenc kormányfő és Veres János pénzügyminiszter tegnap Brüsszelben tájékoztatta Joaquín Almunia biztost a magyar egyensúlyjavító lépésekről. Veres szavaiból az tűnt ki, hogy a kormány a szeptember 1-jén benyújtandó konvergenciaprogram-kiegészítésben az eddig hangoztatott 2010-es euróbevezetési céldátumot elhalaszthatja. A bruxinfo.hu tájékoztatása szerint Almunia arra bátorította a magyar hatóságokat, hogy a konvergenciaprogramjukban tükrözzék a kiigazítási erőfeszítést, és tisztázzanak minden nyitott statisztikai kérdést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.