Új típusú űrhajók készülnek

Európa és Japán is új típusú űrjárművek munkába állításával segítené a Nemzetközi Űrállomás továbbépítését. A szállítóhajók a tervek szerint 2010, az amerikai űrsiklók nyugdíjazásának éve után főszerephez juthatnak a bázis ellátásában.

Hírösszefoglaló
2006. 07. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzetközi Űrállomás (ISS) továbbépítésére készül az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA, miután a Discovery űrsikló hétfőn baj nélkül visszatért a Földre. Az ISS-en folyó munkák elvégzésében és a bázis ellátását szolgáló szállításokban azonban az eddiginél nagyobb szerepet vállalna az európai űrkutatási ügynökség, az ESA – adta hírül a BBC.
Az amerikai űrsiklók napjai meg vannak számlálva. A százmilliárd dolláros költséggel épülő ISS-en tett tizenhatodik látogatás után a flottát 2010-ben kivonják az űrforgalomból. Az orosz Szojuz és Progressz űrhajók a későbbiekben is rendszeresen megfordulnak majd az ISS-en, mellettük azonban munkába áll az ESA Automated Transfer Vehicle (ATV) nevű szállítóhajója. Ezekből 2015-ig ötöt építenek meg, de a tervek szerint az első már jövőre elindulhat.
Ha a Nemzetközi Űrállomáson befejezéséhez szükséges szerelési munkákkal 2010-re sikerül végezni, az állomáson megkezdődő tudományos kutatások és kísérletek kiszolgálásához több szállító járműre lesz szükség. Ezért Japán is megépíti az ISS-re szánt szállításokhoz a H–2 Transfer Vehicle (HTV) űrhajót.
Ismeretes: a Columbia felrobbanása miatt az amerikai űrsiklók évekig nem kaptak felszállási engedélyt, ezért az ISS jelentős késedelemmel épül. Más űrjármű ugyanis egyelőre nincs, amelyik alkalmas lenne az űrállomás különleges szerkezeteinek szállítására. Már most is több fuvarra lenne szükség a szerelési munkálatok felgyorsításához, mint amennyire az amerikai űrrepülőgépek képesek.
Szakemberek szerint a hét tonna hasznos teher fuvarozására képes HTV túl nagy ahhoz, hogy az állomás belső terében használatos tárgyakat vigyen magával, de olyan berendezések továbbításához nagyon hasznos lehet, amelyekre az asztronautáknak a bázison kívül, az űrséták alkalmával van szükségük a karbantartási feladatok megoldásához. Az ATV legnagyobb előnye, hogy – ellentétben az űrsiklókkal – üzemanyagot is szállíthat, így tehermentesítheti a Progressz teherűrhajókat, amelyek ezt a munkát eddig egyedül végezték.
Ahhoz azonban, hogy az első ATV jövőre útra kelhessen, még nagyon sok ellenőrző vizsgálatra lesz szükség.
Az ESA a terv szerint jövőre küldi el az ISS-re saját tudományos kutató laboratóriumát, a Columbust is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.