Visszaélt gazdasági erőfölényével a MÁV az árufuvarozás és az infrastruktúra-elosztás területén, így nehezítette, késleltette és megakadályozta a magánvasutak tevékenységét a hazai hálózaton, elsősorban az iparvágányokon – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa. Mint ismeretes, hazánk európai uniós csatlakozásával egy időben került sor a részleges vasúti piacnyitásra, amelynek keretében a magyar vasúthálózat húsz százalékán kellett lehetővé tenni a szabad pályahasználatot a külföldi, illetve a magántársaságok előtt. A hazai piacon négy árufuvarozó magán-vasúttársaság jelent meg. Az új piaci szereplők azonban kifogásolták, hogy a MÁV nehezíti a fuvarvállalást, s elsősorban az iparvágányokhoz való hozzáférést próbálja akadályozni. A gyakorlatban az is előfordult, hogy a magántársaság nem tudta kirakodni az árut, a megrendelő pedig ezért visszamondta a fuvart.
A versenyhivatal 2005. február 9-én indított eljárást. Határozatában versenyjogilag indokolatlannak minősítette a MÁV Zrt. pályavasúti üzletágának azon gyakorlatát, hogy a pályahasználati szerződések megkötésekor biztosítékként az éves használati díj két és fél hónapra eső részének megfelelő öszszegű, feltétel nélküli bankgaranciát kért a magánvasutaktól. Ebben az időszakban a MÁV-hoz tartozó iparvágányok működtetését az árufuvarozási üzletág látta el, amely egyben fő versenytársnak számított. Ezzel együtt jórészt tőle függött a hozzáférési kérelmek érdemi elbírálása, a hozzáférések biztosítása, és a GVH álláspontja szerint bizonyos esetekben ténylegesen is megakadályozta, illetve nehezítette a magánvasutak működését. A MÁV a piacnyitást megelőzően, illetve közvetlenül azt követően négy, kiemelt jelentőségű fuvaroztató céggel több évre szóló, kizárólagos szállítási keretmegállapodásokat kötött. Ezen cégekkel így nem köthettek üzletet a magánvasutak.
A GVH a MÁV Zrt.-t egymilliárd forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte. Az indoklásában kitértek arra, hogy a MÁV lépései hátrányosan érintették az új szereplőket, kockáztatva ezzel a piacnyitás sikerességét. Ugyanakkor figyelembe vették azt is, hogy a MÁV májustól tartózkodik a kizárólagos szerződések érvényesítésétől, s a MÁV Cargo Zrt. már nem rendelkezik iparvágányok tulajdon- vagy kezelési jogával.
A MÁV Zrt. illetékese közölte: érdemben akkor tudnak nyilatkozni, ha megkapják a GVH-tól a határozatot, amely tartalmazza a részletes indoklást.
Kitereléses ellenőrzéseken is tettenéri a NÚSZ a külföldi bliccelőket















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!