Versenyhivatali bírság a MÁV-nak

A Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa megállapította, hogy a szabad pályahasználat ellenére a fuvarozási piacon a MÁV Zrt. visszaélt gazdasági erőfölényével. A MÁV-ra egymilliárd forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a hivatal.

Putsay Gábor
2006. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszaélt gazdasági erőfölényével a MÁV az árufuvarozás és az infrastruktúra-elosztás területén, így nehezítette, késleltette és megakadályozta a magánvasutak tevékenységét a hazai hálózaton, elsősorban az iparvágányokon – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa. Mint ismeretes, hazánk európai uniós csatlakozásával egy időben került sor a részleges vasúti piacnyitásra, amelynek keretében a magyar vasúthálózat húsz százalékán kellett lehetővé tenni a szabad pályahasználatot a külföldi, illetve a magántársaságok előtt. A hazai piacon négy árufuvarozó magán-vasúttársaság jelent meg. Az új piaci szereplők azonban kifogásolták, hogy a MÁV nehezíti a fuvarvállalást, s elsősorban az iparvágányokhoz való hozzáférést próbálja akadályozni. A gyakorlatban az is előfordult, hogy a magántársaság nem tudta kirakodni az árut, a megrendelő pedig ezért visszamondta a fuvart.
A versenyhivatal 2005. február 9-én indított eljárást. Határozatában versenyjogilag indokolatlannak minősítette a MÁV Zrt. pályavasúti üzletágának azon gyakorlatát, hogy a pályahasználati szerződések megkötésekor biztosítékként az éves használati díj két és fél hónapra eső részének megfelelő öszszegű, feltétel nélküli bankgaranciát kért a magánvasutaktól. Ebben az időszakban a MÁV-hoz tartozó iparvágányok működtetését az árufuvarozási üzletág látta el, amely egyben fő versenytársnak számított. Ezzel együtt jórészt tőle függött a hozzáférési kérelmek érdemi elbírálása, a hozzáférések biztosítása, és a GVH álláspontja szerint bizonyos esetekben ténylegesen is megakadályozta, illetve nehezítette a magánvasutak működését. A MÁV a piacnyitást megelőzően, illetve közvetlenül azt követően négy, kiemelt jelentőségű fuvaroztató céggel több évre szóló, kizárólagos szállítási keretmegállapodásokat kötött. Ezen cégekkel így nem köthettek üzletet a magánvasutak.
A GVH a MÁV Zrt.-t egymilliárd forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte. Az indoklásában kitértek arra, hogy a MÁV lépései hátrányosan érintették az új szereplőket, kockáztatva ezzel a piacnyitás sikerességét. Ugyanakkor figyelembe vették azt is, hogy a MÁV májustól tartózkodik a kizárólagos szerződések érvényesítésétől, s a MÁV Cargo Zrt. már nem rendelkezik iparvágányok tulajdon- vagy kezelési jogával.
A MÁV Zrt. illetékese közölte: érdemben akkor tudnak nyilatkozni, ha megkapják a GVH-tól a határozatot, amely tartalmazza a részletes indoklást.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.