A Fidesz félti a Tisza völgyét

A Fidesz szerint a tervezetthez képest idén „fél pénz” áll rendelkezésre a Vásárhelyi-tervre, s ilyen ütemezéssel 25 évre lesz szükség a program megvalósításához a Tisza völgyében. Arra kérik a kabinetet: a lassítás helyett az eredeti ütemezés szerint hajtsák végre a tervet. A szaktárca elismeri ugyan a csúszást, de állításuk szerint ezt részben az időjárás okozza.

Munkatársunktól
2006. 08. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bírálta a kormányt Fónagy János fideszes képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztere tegnap a Vásárhelyi-terv, az útfelújítások és a vasút helyzete miatt. Megállapította, hogy a Vásárhelyi-tervre idén „fél pénz” áll rendelkezésre – csakhogy nem a szükségeshez, hanem a tervezetthez képest. A 2005-ben és 2006 elején ígért tíz- milliárd forintnyi keretből ugyanis nem egészen ötmilliárd áll a szaktárca rendelkezésére. Fónagy felidézte Persányi Miklós SZDSZ-es környezetvédelmi és vízügyi miniszter kijelentését arról, hogy ilyen ütemezéssel 25 évre van szükség a Vásárhelyi-terv megvalósításához a Tisza völgyében. A Fidesz nevében arra kérte a kabinetet, hogy a Vásárhelyi-tervre előirányzott pénzt használják fel, és az eredeti ütemezés szerint hajtsák végre a programot. A képviselő felrótta azt is: a kormány azon az áron finanszírozza a sokat hivatkozott autópálya-építéseket, hogy 30 ezer kilométernyi állami közút az elmúlt három-négy évben katasztrofális állapotba került. Itt említette, hogy az idén az útfelújításokra, korszerűsítésekre tervezett 60-70 milliárd forintból csak 35-40 milliárd áll rendelkezésre, holott a szakma szerint évente 100-120 milliárd forintra volna szükség. A vasútról szólva Fónagy azt mondta: nem ellenőrzött információk szerint a MÁV nem jutott hozzá az általa igényelt hitelekhez, ami annyit tesz, hogy nem tud majd fizetni a neki szolgáltató cégeknek, így ezek csődbe mehetnek.
Fónagy Jánosnak, mint volt közlekedési miniszternek semmiféle erkölcsi és szakmai alapja nincs arra, hogy egy olyan időszakot bíráljon, amelyben nagyságrendekkel több autópálya épült, megszületett a vasúti törvény, folyik a MÁV és általában a tömegközlekedés reformja, s minden idők legolcsóbb autópálya-tenderét bonyolították le – ezzel vágott vissza Garamhegyi Ábel, a közlekedési minisztérium államtitkára.
Az államtitkár tagadta, hogy a MÁV nem jutott hozzá az általa igényelt hitelekhez. A MÁV működőképessége, fejlesztései szerinte nincsenek veszélyben. R. Bakonyi Ágnes, a zöldtárca szóvivője is cáfolt, mondván a Vásárhelyi-tervre az idén 14,7 milliárd forint használható fel. Elismerte azonban: a Vásárhelyi-terv munkálatainak ütemezésében van csúszás, de ezt részben az időjárás és a régészeti munkálatok okozzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.