A vágy villamosa

Néző László
2006. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szegény jó Demszky Gáborra rájár a rúd mostanában. Ahelyett, hogy tengerparti villájában pihengetne, mint honi politikusaink némelyike, kénytelen a büdös, koszos, zsúfolt fővárosban futkározni a pénze után. A vágy villamosai, a milliárdos kampány-Combinók egész nyáron keresztbe tettek a város hercegének: vezetékeket szaggatnak, oszlopokat döntögetnek, lerobbannak, s úgy vonszolják magukat a fényes Nagykörúton, mint kiérdemesült bányalovak a cirkuszi parádén. A főpolgármester sürög-forog, összerántja szemöldökét, s már nekimenne bárkinek, akire cseppnyi felelősséget kenhetne: megfenyegeti a prémiumos BKV-vezért, a gyártó céget, talán még a villamossíneket is megbotozná tehetetlen dühében. Már azt várom, mikor bukkan fel délceg alakja a Blaha Lujza téren, amint álruhás hercegként szigorúan cenzúrázott – a városházán az előzetes hírkontroll a módi – szamizdatot osztogat a fedélnélküliek között a BKV viselt dolgairól. Hisz emlékszünk, milyen felháborodottan dudált ő maga is annak idején a kátyúk ellen, mintha neki semmi köze nem lenne azokhoz.
Mindegy is. Budapesten a „combinált” káosz az úr a tömegközlekedésben. Pedig Demszky azt hitte, a halkan suhanó, szupermodern, világbajnok hosszúságú Combinók új reményt csepegtetnek a fővárosi szavazók kissé megfáradt liberális szívébe, ehelyett azonban világraszóló szégyen – éppen az úszó Eb zajlik, s nyakunkon a Forma–1 mogyoródi futama –, sőt közröhej lett osztályrésze. Úgy látszik, már az MSZP is bánja, mint a kutya, amelyik hetet fialt, hogy oly könnyen megalkudott az SZDSZ-szel a főpolgármesterség kérdésében, s a szakmai mellett a politikai felelősség kérdését is firtatni kezdte Molnár Gyula, a szocialista majdnem-főpolgármester-jelölt. A BKV-vezér egyenesen szabotázsra gyanakodott, ám kiderült: nem járnak mifelénk villamosölő terroristák. Az SZDSZ – szokása szerint – nem lát itt semmi problémát, mindössze némi kis műszaki bakit. Jó, hogy ki nem jelentik: ezentúl minden járműnek alapvető villamosi joga, hogy lerobbanjon, a buszoknak, hogy kiégjenek stb. A Siemens meg mossa kezeit: végül is ők olyan járművet gyártottak, amilyet megrendeltek, ráadásul még jótékonykodtak is: kérdezzék csak meg azokat a hajléktalanokat, akiknek milliós bankszámlájuk lett hirtelen (ezt egyébként a rendőrség is szívesen megtenné).
Persze, a dolog már az elején el lett … rontva. A Combinókat – igaz, egy másik típust – lassan már Európa-szerte a lerobbanás, meghibásodás világbajnokaiként tartják számon, ennek ellenére mégis ragaszkodtak a város hozzáértő vezetői ehhez a gyártóhoz. Az ellenzék hiába ágált, meg sem hallották a figyelmeztető szavakat. Az még hagyján, hogy a fél várost át kellett építeni – újabb milliárdokért –, ám aki egyszer is utazott a szűk utastérbe préselődve egy kánikulai napon e nagyszerű járművön, már-már az ájulás határán (légkondit természetesen nem rendeltek hozzá, igaz, legalább megfelelően nyitható ablakokat sem), az erős nosztalgiával gondol a kiöregedett 4-es, 6-osok barátságos zörgésére. Hirdethetik sokszor tízmilliárdért a baráti médiában a Combinót, aki teheti, nem szívesen száll fel rá.
De nézzük a jó oldalát! Demszky villamosa talán őt magát is átviszi a holnaputánba. Tizenhat évnyi városrombolás után lehet, a saját főpolgármesteri sírját ásta meg a vágyott villamosokkal. Hogy negyvenmilliárdba került mindez? Jó, egy kicsit nagy ár, de Demszky nélküli Budapestért, lehet, nem fölösleges pénzkidobás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.