Elkerülhetetlen, hogy 15 százalékkal emelkedjenek a fuvardíjak – nyilatkozta lapunknak a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára. Dittel Gábor elmondta, a drágulást részben a Gyurcsány-csomag kényszeríti ki, mert annak néhány intézkedése – a szektor adottságai miatt – különösen érzékenyen érinti a fuvarozó- vállalkozásokat. Ilyen hátrányos intézkedés például, hogy szeptember elsejétől természetbeni juttatásnak minősül a telefon magáncélú használata – egy külföldön tartózkodó kamionos számára a mobiltelefon szinte létszükséglet –, a fizetés mértékétől függetlenül duplájára emelkedik a járulékalap, és bevezetik az elvárt adó intézményét is. Dittel Gábor kihangsúlyozta: a nehézségeket tovább növeli, hogy a kormány és a legnagyobb fuvarozó-érdekképviseletek között tavasszal megkötött megállapodás nem vagy csak részben teljesült, így a hazai fuvarozók hátrányból kénytelenek felvenni a nemzetközi versenyt.
A NiT Hungary vezetői és tagjai a nehézségek miatt tegnap rendkívüli ülést tartottak, s ezen egy két irányba ható akciótervben állapodtak meg. Az ipartestület tagjai helyi szinten hívják majd fel az országgyűlési képviselők figyelmét helyzetük tarthatatlansága, maga a NiT vezetése pedig Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz fordul a lehető legrövidebb időn belül. Dittel elmondta: azon túl, hogy tájékoztatnák a kormányfőt egyre komolyabb nehézségeikről, azt is szeretnék elérni, hogy a megszorítócsomag legyen tekintettel a fuvarozóvállalkozások speciális helyzetére.
Egyelőre megjósolhatatlan, hogy a fuvarozók fellépése jobb belátásra bírja-e a döntéshozókat, jól látszik azonban, mi lesz, ha a helyzet nem változik: megállíthatatlanná válik a hazai szállítmányozásban a hanyatlás. A Központi Statisztikai Hivatal tegnap publikált adatai legalábbis azt mutatják, hogy már most is felemás a helyzet. Az év első felében ugyan belföldi viszonylatban és külföldön egyaránt három százalékkal nőtt a közúton szállított áruk mennyisége, ugyanakkor a belvízi szállítás 22, a vasút pedig tízszázalékos bővülést produkált a tavalyi év hasonló időszakához képest. A közúton szállított áruk mennyiségi növekedésének megítélését rontja, hogy közben alaposan nőttek a szállítási távolságok. Vagyis a magyar kamionosoknak egyre távolabbi fuvarokat kell vállalniuk ahhoz, hogy megéljenek. Mindezek ellenére a teljes szállítási szektoron belül még mindig a közúti fuvarozás mondhatja magáénak a legnagyobb arányt hatvanszázalékos részesedéssel. Ezt követi a vasúti, a vízi és a vezetékes szállítás.

Ingyenes orvosi ellátás tb nélkül? – kivételek, amikor nem kell fizetni