Árakat emelnek a fuvarozócégek

Nehéz helyzetbe hozta a fuvarozókat a Gyurcsány-csomag. A szektornak úgy kellene versenyeznie a régióbeli szállítócégekkel, hogy közben a megszorítások miatt áremelésre kényszerül.

Erdősi Csaba
2006. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkerülhetetlen, hogy 15 százalékkal emelkedjenek a fuvardíjak – nyilatkozta lapunknak a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára. Dittel Gábor elmondta, a drágulást részben a Gyurcsány-csomag kényszeríti ki, mert annak néhány intézkedése – a szektor adottságai miatt – különösen érzékenyen érinti a fuvarozó- vállalkozásokat. Ilyen hátrányos intézkedés például, hogy szeptember elsejétől természetbeni juttatásnak minősül a telefon magáncélú használata – egy külföldön tartózkodó kamionos számára a mobiltelefon szinte létszükséglet –, a fizetés mértékétől függetlenül duplájára emelkedik a járulékalap, és bevezetik az elvárt adó intézményét is. Dittel Gábor kihangsúlyozta: a nehézségeket tovább növeli, hogy a kormány és a legnagyobb fuvarozó-érdekképviseletek között tavasszal megkötött megállapodás nem vagy csak részben teljesült, így a hazai fuvarozók hátrányból kénytelenek felvenni a nemzetközi versenyt.
A NiT Hungary vezetői és tagjai a nehézségek miatt tegnap rendkívüli ülést tartottak, s ezen egy két irányba ható akciótervben állapodtak meg. Az ipartestület tagjai helyi szinten hívják majd fel az országgyűlési képviselők figyelmét helyzetük tarthatatlansága, maga a NiT vezetése pedig Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz fordul a lehető legrövidebb időn belül. Dittel elmondta: azon túl, hogy tájékoztatnák a kormányfőt egyre komolyabb nehézségeikről, azt is szeretnék elérni, hogy a megszorítócsomag legyen tekintettel a fuvarozóvállalkozások speciális helyzetére.
Egyelőre megjósolhatatlan, hogy a fuvarozók fellépése jobb belátásra bírja-e a döntéshozókat, jól látszik azonban, mi lesz, ha a helyzet nem változik: megállíthatatlanná válik a hazai szállítmányozásban a hanyatlás. A Központi Statisztikai Hivatal tegnap publikált adatai legalábbis azt mutatják, hogy már most is felemás a helyzet. Az év első felében ugyan belföldi viszonylatban és külföldön egyaránt három százalékkal nőtt a közúton szállított áruk mennyisége, ugyanakkor a belvízi szállítás 22, a vasút pedig tízszázalékos bővülést produkált a tavalyi év hasonló időszakához képest. A közúton szállított áruk mennyiségi növekedésének megítélését rontja, hogy közben alaposan nőttek a szállítási távolságok. Vagyis a magyar kamionosoknak egyre távolabbi fuvarokat kell vállalniuk ahhoz, hogy megéljenek. Mindezek ellenére a teljes szállítási szektoron belül még mindig a közúti fuvarozás mondhatja magáénak a legnagyobb arányt hatvanszázalékos részesedéssel. Ezt követi a vasúti, a vízi és a vezetékes szállítás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.