Átgondolatlan döntések a vasútról

Olvasónktól
2006. 08. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint ismert, a kormány sorra szünteti meg a MÁV vidéki szárnyvonalait. Lenne néhány kérdésem. Ki meri, ki fogja a megszüntetendő vasútvonalak körzetében lakók szemébe mondani, hogy az ő érdekeikkel senki sem törődik, az ő szempontjaikat senki sem veszi – érdemben – figyelembe…? A hátrányos helyzetű régiók felzárkóztatását szajkózó szónoklatokhoz hogyan illeszkednek ezek a szándékok? Milyen változást hoz egy-egy vonal megszüntetése az arrafelé lakók életminőségében?
Ki tud választ adni arra, hogy a vasút szerepét – az adott körzetben – át tudja-e venni a közúti közlekedés? Műszakilag alkalmasak-e a meglévő létesítmények, vagy átépítések és járműbeszerzések szükségesek? Az átállás feltételeit mennyi idő alatt lehet megteremteni, ki lesz az ennek megtörténtéért felelős – nem szervezet, hanem – személy, mennyibe kerül mindez, és ki adja a pénzt? Ki tud választ adni arra, hogy a megnövekedő közúti közlekedés milyen veszélyt jelent az érintett települések épületállományára, a légszennyezés növekedése a lakosságra és a természetre? Miközben az egészségvédelemről és a környezetvédelemről szónokolunk… A vasútvonalak megszüntetését gazdasági szempontokkal igyekeznek indokolni. Lehet, hogy a MÁV szempontjából ezek most veszteségesek. (Érdemes lenne alaposan megnézni, tényleg azok-e, és ha igen, akkor miért.) De végiggondolta-e valaki, hogy az ország szempontjából mi lenne a célszerű, a szükséges, a perspektivikus? Biztos vagyok abban, hogy napjainkban, amikor nyilvánvaló tendencia a kőolaj drágulása, nem szerencsés döntés, ha ráerőltetik a közúti közlekedés fokozott fejlesztését (ezt esetleg nem is igénylő) egyes régiókra. Országos energiapolitikai koncepció kellene. Minden olyan döntést, amely hatásában lényegesen túlmutat egy vállalat vagy egy tárca kompetenciáján, az ország jövője, az ország érdeke szempontjából kellene mérlegelni. Például az energiaigény szerint.
Ugyanígy kellene vizsgálódni az érintett népesség egészségére, életminőségére, az épített és a természeti környezetre gyakorolt hatása szerint is. Egy vasútvonal megszüntetése ilyen súlyú döntés. A MÁV csak az egyik szereplő. A döntéshozatalnál szeretném látni az érdekelt közösségek képviselőit és az ország érdekeit képviselő szereplőket.
Sipka László
Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.