Csőd felé robog a MÁV

Ha a jelenlegi ütemben folytatódik a Magyar Államvasutak (MÁV) eladósodása, a vállalat hamarosan a működőképesség határára jut: az újabb hitelfelvétellel a cég adóssága immár a 400 milliárd forintos szintet közelíti. A Fidesz felszólítja fel a kormányt: ne csak vállalatként, hanem nemzeti és közügyként kezelje a MÁV-ot.

Kiss Roland
2006. 08. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kritikus helyzetben van a magyar vasúttársaság, amit az utóbbi időben a pénzügyi ellehetetlenülés, a vezetési válságok és az elbocsátások jellemeznek – közölte Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője tegnapi sajtótájékoztatóján. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere azért kondította meg a vészharangot, mert a cég a napokban írt ki pályázatot újabb 55 milliárd forintnyi hitel felvételére, miközben 2005 augusztusa óta a MÁV hitelállománya 182-ről 331,5 milliárd forintra duzzadt, a cég jegyzett tőkéje pedig 270-ről húszmilliárd forintra apadt. – A magyar vasút helyzete nem csupán vállalati vagy pénzügyi kérdés, hanem nemzeti ügy. Arra kérjük a kormányt, hogy a MÁV-ot ekként kezelje, és ne csak az üzleti eredmény javítására, hanem a szolgáltatás színvonalának emelésére törekedjen – fogalmazott Fónagy János. Hozzátette: e területen fontos a nemzeti konszenzus megteremtése. Bár a kormány korábban elzárkózott a Fidesz javaslatai elől, az ellenzéki párt továbbra is kész részt venni a gondok megoldását szolgáló együttműködésben – hangsúlyozta a képviselő. Rámutatott: korábban a nyugat-európai állami vasúttársaságok is átestek hasonló kríziseken, és a válságból való kilábalást az tette lehetővé, hogy közszolgáltatásként fogták fel a személyszállítás működtetését.
– A kormány ténykedését az előkészítetlenség és a kapkodás jellemzi, amit jól mutat, hogy a felszámolásra ítélt 28 szárnyvonal között akad olyan is, amit a Nemzeti fejlesztési terv vagy a kormányprogram fejleszteni akar – jelentette ki Fónagy János, aki szerint a peronjegy esetleges bevezetése, a mellékvonalak bezárása és a MÁV Cargo tervezett értékesítése sem oldaná meg a vasút problémáját. Az ezekből származó összbevétel ugyanis alig több mint százmilliárd forint, ami az adósság negyedének felel meg.
A vasúttársaság eladósodására utalhat az a tegnapi hír is, miszerint eredmény született a MÁV folyószámlahitel-felvételére kihirdetett közbeszerzési tenderén. A cég több csomagra bontva összesen ötmilliárd forintnyi folyószámlahitelhez kívánt jutni, értékelhető ajánlatot végül 3,5 milliárd forintra kapott. A nyertes a Raiffeisen Bank, amely a vasúttársaság tájékoztatása szerint különösen kedvező feltételekkel biztosítja ezt az összeget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.