Azt értjük, hogy néhány hete miért hajtották el az RTL Klubból a reggeli magazin műsorvezetőit, azt már sokkal kevésbé, hogy miért hagyták meg az egyébként érthetően kedvetlen és modoros Stohl Andrást, valamint Csonka Andrást. Ha a neandervölgyi ősembert oktatják évekig beszédtechnikára, bizonyára jobb eredményt ér el, mint a bulvár félvilág Csonka Picije.
A kereskedelmi médiavitézek kaptak maguk mellé a reggeli műsorba egy-egy leánykát is: a magát pónilószerűen dobáló Bakos Móni alig csipog kevésbé, mint egykor Acél Réka, Dombóvári Vandának viszont hihetetlen erőfeszítésébe kerül, hogy értelmesen próbáljon nézni a kamerába. Reggel hattól tízig jól megfigyelhető, amint újra meg újra nekigyürkőzik ennek a leküzdhetetlen akadálynak. Mimikájukat (Lugosi Bélát megszégyenítő szemmeregetés, gumivigyor, kecsegegrimasz) bizonyára mindketten Lakat T. Károly útmutatásai alapján tökéletesítették.
Hosszú elemzést érne meg az is, hogy általánosságban miért olyan bántóan gyenge a magyar műsorvezetők metakommunikációja, s hogy a rossz testtartás, a kezek, lábak koordinálatlansága, a rossz, a képi koncepciót romboló metakommunikatív üzenet milyen mértékben járul hozzá ahhoz, hogy a néző úgy érezze, esetleges, felesleges, felcserélhető illetőket ültetnek ki elé, s hát akkor maga a műsor is súlytalan.
Az RTL Klub reggeli műsorának stábja igyekszik korszerű, az idézőjeles retrót, az álamatőr videofilmek nosztalgikus világát fiatalos lendülettel ötvözve valamiféle közösségi képi élményt létrehozni például a műsorblokkok közti szolidan mozgalmas, csaknem líraian és nagyon ötletesen operáló nagy totálokkal, s ha egy-egy interjú kapcsán mód nyílik rá, ugyanerre az érzésvilágra igyekeznek képileg ráerősíteni. Szép példa lehetett volna erre a nálunk nyaraló libanoni fiatalokkal készített anyag. Sok kedves és érdekes arcú fiút, lányt hívtak meg a stúdióba, s az operatőrök becsülettel meghitt közelségbe is hozták az arcokat, ugyanakkor érzékeltették a blokk mozgalmasságát is.
Míg ezek a sokat szenvedett, messziről, egészen más kultúrából és drámai határhelyzetből érkező ifjú és hálás emberek őszintén kitárulkoztak a kamera előtt, Csonka végig összefont karral, összefont lábakkal ült, ami metakommunikáció szempontjából a teljes elzárkózást jelenti. Vagyis hazavágta a műsor teljes képi, lelki koncepcióját, anélkül, hogy erről a leghalványabb fogalma lett volna.
Nem tudom, hogy nagy múltú, igényes és profi nyugati vagy keleti tévécsatornáknál mi jár az ilyesmiért, de tartok attól, hogy nem jutalomnyalóka. Nem tudom továbbá azt sem, hogy az RTL Klub döntéshozói mikor tanulnak meg végre látni, és mikor tisztelik meg legalább rendezőik és operatőreik munkáját használható műsorvezetőkkel.
(Reggeli, RTL Klub – 6.00– 10.00)

Ezt a kvízt csak kevesen töltik ki hibátlanul – Ön felismeri, mi magyar találmány?