Csúszik a felgyorsított autópálya-program

Látványosan csúszik a sztrádaprogram: az épülő és idei átadással tervezett autópályák egy kivételével mind jövőre készülnek el. A fejlesztéseket nagyrészt kisajátítási problémák nehezítik. A hídépítéseknél más a helyzet: tegnap elkészült a Kőröshegyi völgyhíd nyolcvan méter magas pillére, ma összeszerelik a dunaújvárosi átkelő mederhídját.

Putsay Gábor
2006. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat olyan autópálya-beruházás zajlik az országban, amelyet az eredeti szerződések szerint még az idén át kellene adniuk a kivitelezőknek. Ennek ellenére egyetlen autópálya, az M35-ös Görbeháza–Debrecen szakasza helyezhető forgalomba ebben az évben – tudta meg lapunk a beruházásokat lebonyolító Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-től. Az M35-ösön kívül az M3-as Görbeháza– Nyíregyháza, az M7-es Zamárdi– Balatonszárszó – valamint a Kőröshegyi völgyhíd –, a Nagykanizsa–Becsehely és az M6-os Érd-tető–M0-s közötti szakaszain dolgoznak a kivitelezők. Ezekkel együtt épül az M8-as autópálya dunaújvárosi Duna-hídja, az 51-es számú főút, a Dunavecse–Apostag elkerülő úttal kiegészülve. Az M0-s északi Duna-híd a szerződés szerint 2007 végén készül el. Béni Gyöngyi, az NA Zrt. szóvivője közölte: a késedelmes átadás okai három beruházás esetében ismeretesek, szerződést azonban eddig csak a Zamárdi–Balatonszárszó szakasznál módosított az autópálya-társaság. A beruházó NA Zrt. általában a területkisajátítási problémát fogadja el a késedelem indokául – ebben az esetben nem kell kötbért fizetnie a kivitelezőnek –, a jelenlegi autópálya-építéseknél egyéb problémák is adódtak, ezért különleges a helyzet – tette hozzá a szóvivő.
Jelentős a csúszás az M7-es Zamárdi–Balatonszárszó autópályánál. A völgyhíd építése tovább tart, mint ahogy azt a kivitelező tervezte. E szakaszt november helyett 2007. augusztus 12-én adja át a fővállalkozó konzorcium. Itt statikai okokból adódó többletmunkák hátráltatják az építkezést. Érdemes megjegyezni, hogy a Kőröshegyi völgyhíd eredetileg acélszerkezetű műtárgyként készült volna el, ám a 2002-es kormányváltás után a gazdasági tárca új terveket készíttetett. A Hídépítő Rt. tegnap bemutatta az elkészült eddigi legnagyobb hídpillért, amely csaknem nyolcvan méter magas. Erre kerül még az a hét méter magasságú elem, amelyre a kétszer két sávos autópálya épül, ami annyit jelent, hogy az átadás után a híd alapjához képest a forgalom 87 méter magasan halad majd. A völgyhíd hossza 1872 méter. A kivitelező azzal indokolja a későbbi átadást, hogy a beruházás közben derült ki: a hidat új eljárás szerint kellett továbbépíteni. A völgyhíd két végét 51-51 méterrel szükséges ugyanis meghosszabbítani, a két újabb betonpillér építése is többletmunkával jár.
Az M8-as dunaújvárosi Duna-híd szintén novemberben készült volna el, ám az idei nagy árvizek és a magas vízállás miatt az átadás 2007 nyarán lesz esedékes. Az átadás pontos időpontjáról még nem egyezett meg az NA az építő konzorciummal. Jelentős eseményre kerül ma sor, ugyanis a meder felett átívelő, 308 méter hosszú hídszerkezetet véglegesre szerelik a kivitelezők. Miután az elemek összeszerelése a parton befejeződik, a 9000 tonna tömegű mederhidat beúsztatják, így helyezik el a Duna két partján épült pillérekre: mindehhez összesen nyolc darab, 1600 tonna teherbírású bárkára lesz szükség. A Dunaújvárostól délre épülő átkelő az ártéri hidakkal együtt 1683 méter hosszú lesz.
Az M6-os autópálya átadásánál is módosítani kellett a határidőket. Kezdetektől komoly problémák merültek fel a bevezető szakasz építésekor, a területek kisajátítása máig hátráltatja az építkezést. Az NA-nak elvileg rendezett tulajdonviszonyok esetén kell átadnia az építési területet, azaz a kivitelezőknek csak az autópálya-építéssel és a közműkiváltással kellene foglalkozniuk. Mindez a felgyorsított autópálya-program miatt nehezen teljesült. Az Érd-tető–M0-s szakaszon annyira rendezetlenek a viszonyok, hogy bizonyos esetekben a telkek tulajdonosainak sem lehet a nyomára akadni. A közművek kiváltása is nehézséget okoz, hiszen a sűrűn beépített területek miatt ilyen feladatot egy nap alatt kell elvégezni. A szakasznak eredetileg tavaszra kellett volna elkészülnie, a szerződést már 2007. februári időpontra módosították, jelenleg pedig újabb átadási időpontról zajlanak a tárgyalások. Egyeztetés zajlik a Görbeháza–Nyíregyháza, valamint a Nagykanizsa–Becsehely közötti autópályák átadásának új időpontjáról is. Kisajátítási problémák az M35-ösnél is adódtak, ott a kivitelezők behozták a lemaradást.
Szakmai berkekben ismeretes, hogy az előkészítés lényegesen hosszabb ideg tart, mint maga az építés. Az előkészítés folyamata a 2003-ban elfogadott autópálya-törvény hatására – amelyben meghatározták az átadási időpontokat – lényegesen lerövidült. Nagyrészt ennek tudható be, hogy problémák adódtak a területszerzéssel és az engedélyek kiadásával, hiszen a hivatalos ügyintézési folyamatok viszont nem gyorsultak fel.

Hídjavítás az M0-son. Két híd felújítását kezdi meg vasárnap az M0-s autóúton az Állami Autópálya Kezelő Zrt. A felújítás során az 51-es számú főúti csomópont és a szigetszentmiklósi lehajtó közötti szakaszon található hidak zajvédő falának cseréjére, valamint az egyik híd burkolatcseréjére, szegélyfelújítására kerül sor. A felújítás nem jár sávlezárással, az autósoknak várhatóan október 30-ig sávszűkítésre és sebességkorlátozásra kell számítaniuk. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.