Hat olyan autópálya-beruházás zajlik az országban, amelyet az eredeti szerződések szerint még az idén át kellene adniuk a kivitelezőknek. Ennek ellenére egyetlen autópálya, az M35-ös Görbeháza–Debrecen szakasza helyezhető forgalomba ebben az évben – tudta meg lapunk a beruházásokat lebonyolító Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-től. Az M35-ösön kívül az M3-as Görbeháza– Nyíregyháza, az M7-es Zamárdi– Balatonszárszó – valamint a Kőröshegyi völgyhíd –, a Nagykanizsa–Becsehely és az M6-os Érd-tető–M0-s közötti szakaszain dolgoznak a kivitelezők. Ezekkel együtt épül az M8-as autópálya dunaújvárosi Duna-hídja, az 51-es számú főút, a Dunavecse–Apostag elkerülő úttal kiegészülve. Az M0-s északi Duna-híd a szerződés szerint 2007 végén készül el. Béni Gyöngyi, az NA Zrt. szóvivője közölte: a késedelmes átadás okai három beruházás esetében ismeretesek, szerződést azonban eddig csak a Zamárdi–Balatonszárszó szakasznál módosított az autópálya-társaság. A beruházó NA Zrt. általában a területkisajátítási problémát fogadja el a késedelem indokául – ebben az esetben nem kell kötbért fizetnie a kivitelezőnek –, a jelenlegi autópálya-építéseknél egyéb problémák is adódtak, ezért különleges a helyzet – tette hozzá a szóvivő.
Jelentős a csúszás az M7-es Zamárdi–Balatonszárszó autópályánál. A völgyhíd építése tovább tart, mint ahogy azt a kivitelező tervezte. E szakaszt november helyett 2007. augusztus 12-én adja át a fővállalkozó konzorcium. Itt statikai okokból adódó többletmunkák hátráltatják az építkezést. Érdemes megjegyezni, hogy a Kőröshegyi völgyhíd eredetileg acélszerkezetű műtárgyként készült volna el, ám a 2002-es kormányváltás után a gazdasági tárca új terveket készíttetett. A Hídépítő Rt. tegnap bemutatta az elkészült eddigi legnagyobb hídpillért, amely csaknem nyolcvan méter magas. Erre kerül még az a hét méter magasságú elem, amelyre a kétszer két sávos autópálya épül, ami annyit jelent, hogy az átadás után a híd alapjához képest a forgalom 87 méter magasan halad majd. A völgyhíd hossza 1872 méter. A kivitelező azzal indokolja a későbbi átadást, hogy a beruházás közben derült ki: a hidat új eljárás szerint kellett továbbépíteni. A völgyhíd két végét 51-51 méterrel szükséges ugyanis meghosszabbítani, a két újabb betonpillér építése is többletmunkával jár.
Az M8-as dunaújvárosi Duna-híd szintén novemberben készült volna el, ám az idei nagy árvizek és a magas vízállás miatt az átadás 2007 nyarán lesz esedékes. Az átadás pontos időpontjáról még nem egyezett meg az NA az építő konzorciummal. Jelentős eseményre kerül ma sor, ugyanis a meder felett átívelő, 308 méter hosszú hídszerkezetet véglegesre szerelik a kivitelezők. Miután az elemek összeszerelése a parton befejeződik, a 9000 tonna tömegű mederhidat beúsztatják, így helyezik el a Duna két partján épült pillérekre: mindehhez összesen nyolc darab, 1600 tonna teherbírású bárkára lesz szükség. A Dunaújvárostól délre épülő átkelő az ártéri hidakkal együtt 1683 méter hosszú lesz.
Az M6-os autópálya átadásánál is módosítani kellett a határidőket. Kezdetektől komoly problémák merültek fel a bevezető szakasz építésekor, a területek kisajátítása máig hátráltatja az építkezést. Az NA-nak elvileg rendezett tulajdonviszonyok esetén kell átadnia az építési területet, azaz a kivitelezőknek csak az autópálya-építéssel és a közműkiváltással kellene foglalkozniuk. Mindez a felgyorsított autópálya-program miatt nehezen teljesült. Az Érd-tető–M0-s szakaszon annyira rendezetlenek a viszonyok, hogy bizonyos esetekben a telkek tulajdonosainak sem lehet a nyomára akadni. A közművek kiváltása is nehézséget okoz, hiszen a sűrűn beépített területek miatt ilyen feladatot egy nap alatt kell elvégezni. A szakasznak eredetileg tavaszra kellett volna elkészülnie, a szerződést már 2007. februári időpontra módosították, jelenleg pedig újabb átadási időpontról zajlanak a tárgyalások. Egyeztetés zajlik a Görbeháza–Nyíregyháza, valamint a Nagykanizsa–Becsehely közötti autópályák átadásának új időpontjáról is. Kisajátítási problémák az M35-ösnél is adódtak, ott a kivitelezők behozták a lemaradást.
Szakmai berkekben ismeretes, hogy az előkészítés lényegesen hosszabb ideg tart, mint maga az építés. Az előkészítés folyamata a 2003-ban elfogadott autópálya-törvény hatására – amelyben meghatározták az átadási időpontokat – lényegesen lerövidült. Nagyrészt ennek tudható be, hogy problémák adódtak a területszerzéssel és az engedélyek kiadásával, hiszen a hivatalos ügyintézési folyamatok viszont nem gyorsultak fel.
Hídjavítás az M0-son. Két híd felújítását kezdi meg vasárnap az M0-s autóúton az Állami Autópálya Kezelő Zrt. A felújítás során az 51-es számú főúti csomópont és a szigetszentmiklósi lehajtó közötti szakaszon található hidak zajvédő falának cseréjére, valamint az egyik híd burkolatcseréjére, szegélyfelújítására kerül sor. A felújítás nem jár sávlezárással, az autósoknak várhatóan október 30-ig sávszűkítésre és sebességkorlátozásra kell számítaniuk. (MTI)

Franco Nero Herenden: egyedi porcelánszobrot kapott a világsztár