Egy leleplezés margójára

Varga Attila
2006. 08. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtévesztő reklámozási gyakorlat miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa 91 millió forintra bírságolta a Bio-Fit Natura Kft.-t. Az elmarasztalt cég azzal tévesztette meg vásárlóit, hogy a Vivax, Metabol és Oxytarm elnevezésű termékeinek forgalmazása és az ahhoz kapcsolódó tájékoztatás során a kapszuláknak gyógyhatást tulajdonított, illetve azt sugallta, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrend nem alkalmas a szükséges tápanyagok bevitelére. A versenytanács indoklása szerint a Bio-Fit egyes összehasonlító reklámjai szintén alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. A versenytanács arra kötelezte a céget, hogy a kirótt bírságról és a jogsértéséről közleményt jelentessen meg.
A fogyasztók átverése, azaz ennek az ügynek az előzményei régebbre nyúlnak vissza, ugyanis másfél éve már elmarasztalta, és harmincmillió forintra büntette a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt a GVH az Avalon Team Kft.-t. Ez a társaság is becsapta vásárlóit a Vivax, Metabol, Oxytarm és Életkristály termékek forgalmazása során, amikor a termékeknek gyógyhatást tulajdonított.
Az Avalon Team Kft. a Metabolról jogszerűen nem állíthatta volna, hogy fogyasztó hatású termék, amely segíti a pajzsmirigy normális működését, megszünteti a depressziót, fáradtságot, memóriazavart, segíti a koncentrációt, fontos szerepet játszik a szív- és keringési rendszer egészséges működésében – állapította meg a versenyhivatal. Kiderült: az Oxytarm nem javítja az emésztést, nem teszi gyakoribbá a székletet, anélkül, hogy hasmenést ne okozna, de nem szünteti meg az allergiás problémákat, nem számol le a candidával, s nem enyhíti az ízületi és reumás panaszokat, valamint a bélpanaszokat. A versenytanács akkoriban helyreigazító nyilatkozat közzétételére kötelezte az eljárás alá vont társaságot a határozat kézhezvételétől számított 60 napon belül négy-négy alkalommal az eredeti hirdetésekkel megegyező formátumban és nagyságban három reklámkiadványban, valamint a saját, www.avalonteam.hu internetes honlapján is.
A GVH fél év elteltével, az úgynevezett utóvizsgálat során megállapította, hogy bár a kötelezett vállalkozás a 30 millió forintos bírságot befizette, a megjelölt három lapban nem jelent meg helyreigazító nyilatkozat, s az internetes portálon sem közölték azt. (A honlap jelenleg sem elérhető.)
Megállapította azt is, hogy a kft. folytatta jogsértő magatartását. A társaság által fizetett hirdetésinterjúk, fogyasztói vélemények jelentek meg a Blikk TV, a Patika Magazin, a Szabad Föld, a Vasárnapi Reggel lapokban az alábbiak szerint a Metabolról („Gregor Bernadett: Reklám vagy tényleg fogyott?” és „Kaszás Géza: Elértem az ideális súlyom!” című cikkekben).
„Amikor ez a már híressé vált hatkilós súlyfeleslegem összejött, akkor egy olyan időszakot éltem meg, hogy egyszerűen sem lelkileg, sem pedig fizikailag nem volt erőm az éhezéshez. Ekkor kezdtem el szedni az említett terméket, amelynek egyébként Metabol a neve, és néhány hónap alatt valóban leadtam azt a bizonyos hat kilót” – nyilatkozták a „sztárok”.
Később, tavaly ősszel az Avalon Team Kft. új tulajdonoshoz került, aki nem kívánta a terméket forgalmazni, a méregdrága táplálékkiegészítőket pedig a most megbírságolt Bio-Fit Natura Kft. kezdte terjeszteni. Egyébként reklámjaik ma is megtalálhatók például a hazipatika.com szakmai portálon és a Budapesti Piac on-line változatán is, ahol az egymillió doboz eladott Metabol kapcsán dicshimnuszokat zengenek a termékről is. Ezeket a szereket tehát ma is kapni az üzletekben, csak éppen valódi hatásuk nincsen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.