Míg egy évtizeddel korábban a szezon végi kiárusításoknál semmilyen trend nem érvényesült, az utóbbi öt évben megfigyelhető, hogy már június közepén, ám legkésőbb július elején megjelennek a vásárlókat csalogató hirdetések, amelyek akár 70-80 százalékos leárazást is sejtetnek. A hirdetésekkel kapcsolatban fontos megjegyezni: minden kereskedelmi szereplőnek érdeke, hogy annak szövegét pontosan fogalmazza meg, mivel több tíz millió forintos bírsággal is járhat egy a vásárlókat – néha tudatosan – félrevezető szóróanyag – szögezte le lapunk érdeklődésére Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a nyári vásárok korlátozása a kisebb kereskedőknek jelentene védelmet, mivel ezek a cégek – gyenge tőkehelyzetük miatt – nem képesek arra, hogy nagyobb kínálattal járó árleszállításokat vállaljanak. Ugyanakkor a leárazások időpontjának és mértékének szabályozása nem áll érdekében a vásárlóknak, ráadásul a Gazdasági Versenyhivatal bizonyos mértékű kikötéseket támaszt.
Természetesen a hipermarketek járnak az élen a nyári árleszállításokban. Esetükben rövidebb ideig tart a szezon, egyes cégek minden országban – ahol jelen vannak – egyszerre kezdik meg akciót. Mostanság az is megfigyelhető, hogy a vásárlók már tavasszal keresik a nyári ruhákat, emiatt a termékek június végére kifutottá válnak, helyet adva az őszi kollekciónak. Figyelemre méltó a leárazások mértéke is, amely leggyakrabban 10-20 százalékról indul, ám augusztus elején már gyakoriak a 80 százalékos akciók is. Az árengedmény mértékét a raktárkészlet nagysága, illetve az áru vagy árucsoport iránti kereslet határozza meg. Lenyomhatja az árakat a kedvezőtlen nyári időjárás is.
Kérdés, hogy a jelentős árengedmények hogyan befolyásolják egy-egy üzlet profitját az adott évben. Ha a tervezett üzletmenet nem ütközik akadályokba, a szezon végi kiárusítások összességében nyereséget jelentenek, annak ellenére, hogy az adott áru vagy árucsoport esetében veszteség jelentkezik. A kiskereskedők, butikok – húszezer ruházati üzlet van Magyarországon – szorongatott helyzetben vannak a szezont lezáró kiárusítások alkalmával, ám ha egy-egy üzlet specializálódik valamilyen ruházati termékre, termékkörre, akkor képes lehet arra, hogy kivédje a hipermarketek miatt viszszaeső keresletet és profitcsökkenést.
A ruházati kiskereskedők számára egyébként nem annyira a nyári vagy az őszi kiárusítások okozzák a legnagyobb gondot, mint inkább a szabályozatlan ázsiai import. A beáramló keleti termékek útja ugyanis egy ponton különválik. Egy részük legális módon kerül a boltokba, viszont a jelentősebb mennyiséget a feketekereskedelem veszi át. Akár kisebb üzletről, akár valamelyik hipermarketről van szó, a ruházati termékek nagy részének van távol-keleti kapcsolata, hiszen vagy maga az anyag származik onnan, vagy valamelyik munkafázisnak adott otthon Ázsia. Emiatt érdemes megnézni figyelmesen az árcédulát, mert gyakran előfordulhat: a termék egy utcai árusnál csupán néhány forinttal olcsóbb, mint egy hipermarket polcain.

Ez a KRESZ-szabály sokaknál kiverte a biztosítékot