Egyre korábban kezdődnek a bolti leárazások

A különféle kiárusításokból látható, hogy a nyári szezon vége a hazai kereskedelemben manapság már az idény elején megkezdődik. A kiskereskedők, butikok, hipermarketek igen hamar szeretnének megszabadulni raktárkészletüktől. Van olyan állam, például Olaszország, ahol a kiárusítások kezdetére – a kis üzletek védelme érdekében – szigorú szabályozás van hatályban. Magyarországon viszont szabad a vásár.

2006. 08. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg egy évtizeddel korábban a szezon végi kiárusításoknál semmilyen trend nem érvényesült, az utóbbi öt évben megfigyelhető, hogy már június közepén, ám legkésőbb július elején megjelennek a vásárlókat csalogató hirdetések, amelyek akár 70-80 százalékos leárazást is sejtetnek. A hirdetésekkel kapcsolatban fontos megjegyezni: minden kereskedelmi szereplőnek érdeke, hogy annak szövegét pontosan fogalmazza meg, mivel több tíz millió forintos bírsággal is járhat egy a vásárlókat – néha tudatosan – félrevezető szóróanyag – szögezte le lapunk érdeklődésére Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a nyári vásárok korlátozása a kisebb kereskedőknek jelentene védelmet, mivel ezek a cégek – gyenge tőkehelyzetük miatt – nem képesek arra, hogy nagyobb kínálattal járó árleszállításokat vállaljanak. Ugyanakkor a leárazások időpontjának és mértékének szabályozása nem áll érdekében a vásárlóknak, ráadásul a Gazdasági Versenyhivatal bizonyos mértékű kikötéseket támaszt.
Természetesen a hipermarketek járnak az élen a nyári árleszállításokban. Esetükben rövidebb ideig tart a szezon, egyes cégek minden országban – ahol jelen vannak – egyszerre kezdik meg akciót. Mostanság az is megfigyelhető, hogy a vásárlók már tavasszal keresik a nyári ruhákat, emiatt a termékek június végére kifutottá válnak, helyet adva az őszi kollekciónak. Figyelemre méltó a leárazások mértéke is, amely leggyakrabban 10-20 százalékról indul, ám augusztus elején már gyakoriak a 80 százalékos akciók is. Az árengedmény mértékét a raktárkészlet nagysága, illetve az áru vagy árucsoport iránti kereslet határozza meg. Lenyomhatja az árakat a kedvezőtlen nyári időjárás is.
Kérdés, hogy a jelentős árengedmények hogyan befolyásolják egy-egy üzlet profitját az adott évben. Ha a tervezett üzletmenet nem ütközik akadályokba, a szezon végi kiárusítások összességében nyereséget jelentenek, annak ellenére, hogy az adott áru vagy árucsoport esetében veszteség jelentkezik. A kiskereskedők, butikok – húszezer ruházati üzlet van Magyarországon – szorongatott helyzetben vannak a szezont lezáró kiárusítások alkalmával, ám ha egy-egy üzlet specializálódik valamilyen ruházati termékre, termékkörre, akkor képes lehet arra, hogy kivédje a hipermarketek miatt viszszaeső keresletet és profitcsökkenést.
A ruházati kiskereskedők számára egyébként nem annyira a nyári vagy az őszi kiárusítások okozzák a legnagyobb gondot, mint inkább a szabályozatlan ázsiai import. A beáramló keleti termékek útja ugyanis egy ponton különválik. Egy részük legális módon kerül a boltokba, viszont a jelentősebb mennyiséget a feketekereskedelem veszi át. Akár kisebb üzletről, akár valamelyik hipermarketről van szó, a ruházati termékek nagy részének van távol-keleti kapcsolata, hiszen vagy maga az anyag származik onnan, vagy valamelyik munkafázisnak adott otthon Ázsia. Emiatt érdemes megnézni figyelmesen az árcédulát, mert gyakran előfordulhat: a termék egy utcai árusnál csupán néhány forinttal olcsóbb, mint egy hipermarket polcain.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.