Fuvarozószervezet kérése az AB-hoz

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete arra kéri az Alkotmánybíróságot, hogy semmisítse meg a fővárosi XI. és XII. kerületi önkormányzatok azon rendeleteit, amelyek a kamionosok helyi közútra behajtását július 1-jétől közútkezelői és útfenntartási hozzájárulási díj megfizetéséhez kötik.

Hírösszefoglaló
2006. 08. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megítélésünk szerint az önkormányzati rendeletek számos vonatkozásban magasabb jogszabályokba ütköznek, s így sértik az alkotmány rendelkezéseit – közölte Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese. Az Európai Unió irányelve szerint ugyan a tagállamok jogosultak a közutakon a forgalom szabályozása érdekében úthasználati díjat kivetni a városi közlekedésben is, ám ezek a díjak nem járhatnak a gazdasági szereplők közötti versenyt torzító hatással – hangsúlyozta a távirati irodának a főtitkárhelyettes. Kiemelte, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok szerint egyetlen önkormányzat sem jogosult úthasználati díjat kivetni, még ha azt útfenntartási hozzájárulásnak is nevezik, erre csak a mindenkori közlekedési miniszternek van joga. Karmos Gábor szerint a két önkormányzati rendelet jogszabályellenes azért is, mert előbb a KRESZ-t kellett volna módosítani ahhoz, hogy a rendeletnek megfelelő forgalmi korlátozást jelző tábla elhelyezhető legyen, a közlekedési korlátozást jelző tilalmi jelzőtábla ugyanis a KRESZ-ben nem létezik.
– Azt is kifogásoljuk, hogy a rendelet megalkotása előtt nem egyeztettek a fuvarozói érdekképviseletekkel, másrészt tudomásunk szerint előzetes hatástanulmányok sem készültek – mutatott rá az MKFE szakembere. Hozzáfűzte: így sérült a törvény, amely kimondja, hogy meg kell vizsgálni a jogszabály hatását, milyen költségnövekedést eredményez, hogyan befolyásolja a piaci versenyt, milyen kerülő utak állnak rendelkezésre, illetve milyen forgalomszervezési intézkedések történtek.
Az MKFE szerint elsősorban azok a cégek kerülnek hátrányba, amelyek tevékenységüket az adott két kerület területén végzik, másrészt a magasabb költség miatt a kisebb járműveket használókhoz képest sérül a 12 tonnánál súlyosabb járművekkel fuvarozó vállalkozások gazdasági versenyszabadsága. A kifogásolt önkormányzati rendeletek kimondják, hogy a 12 tonnát meghaladó tehergépkocsik helyi közútra behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulást a polgármester adja ki egy alkalomra vagy harminc napra. Az egy alkalomra szóló hozzájárulási díj három kilométerig egy legfeljebb 16 tonnás kamionnak 2000 forint, 40 tonnáig 4500, míg három kilométer felett 4000, illetve 8500 forint. A harminc napra szóló közútkezelői hozzájárulás díja három kilométerig 10-től 50 ezer forintig terjed.
Az MKFE kezdeményezésével megkereste a Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjét is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.