Hamarosan elfogynak a sztrádapénzek

Bár az eredeti tervek szerint augusztusban már el kellett volna kezdeni az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszának építését, könnyen meglehet, hogy még a tender eredményét sem hirdetik ki ebben a hónapban. A döntésért felelős Kóka János ugyanis a hónap közepéig szabadságon van.

Szabó Eszter
2006. 08. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sincs semmilyen hivatalos állásfoglalás az M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti szakaszának építtetőjére vonatkozóan, jóllehet az eredeti tervek szerint már a munkálatokat is el kellett volna kezdeni. Ábrahám Gergely, az építésért felelős Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője lapunk érdeklődésére mindössze annyit közölt, hogy a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. felterjesztette indítványát a tulajdonosi jogokat gyakorló Kóka János gazdasági miniszter számára, aki azonban augusztus 16-ig szabadságát tölti. Lapértesülések szerint azonban nemcsak Kóka szabadsága késlelteti az M7-es tenderének lezárását, hanem az is, hogy az NA Zrt. döntését – amely a kiszivárogtatott hírek szerint hat jelentkezőből négyet műszaki kifogásokra hivatkozva kizár a versenyből – várhatóan nem hirdeti ki a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági miniszter, hanem arra kötelezi a társaságot, hogy újabb fordulót írjon ki, vagy ismét hirdesse meg a tendert.
Mindeközben az idei autópálya-építések finanszírozásának kérdése is tovább húzódik. Az eddigi kormányzati nyilatkozatokból az már bizonyosnak tűnik, hogy az eredetileg tavaly novemberre tervezett sztrádakötvényt mégsem bocsátja ki az állam, az autópálya-építés költségeit ugyanis az uniós előírások értelmében nem lehet a büdzsén kívül elkönyvelni. A korábbi tervek szerint a 2,1 milliárd eurót kitevő kötvény kiadása biztosította volna a forrást a következő évek autópálya-építéseire. Azonban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. már korábban arra kényszerült, hogy a beruházások finanszírozására 90 milliárd forint értékű, államilag nem garantált, azaz drágább áthidaló hitelt vegyen fel. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. lapunkat tegnap úgy tájékoztatta, hogy a Pénzügyminisztérium és az MFB Zrt. között megkezdődtek a tárgyalások arról, hogy az MFB vegye át az ÁAK Zrt. 90 milliárd forintos hitelét. Az MFB Zrt. bevonása azért vált sürgetővé, mert az áthidaló kölcsön csak szeptemberig elegendő az autópálya- építkezések finanszírozására.
A könyvelési manőverezés nem csupán a kedvezőtlenebb hitelek nyomán okozott pluszköltséget a büdzsének. Az ÁAK Zrt. tanácsadóinak az eredetileg tavaly év vége felé tervezett kötvénykibocsátás elmaradása miatt fizetni kell, aminek nagyságrendje pedig százmillió forint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.