Igencsak feladták a leckét kedvezményes áraikkal a fapados légicégek a szárazföldi tömegközlekedésben érdekelt európai versenytársaiknak, akik az utazóközönség egy részének visszahódítása érdekében átalakították tarifapolitikájukat. Az európai vasúttársaságok, így a MÁV Zrt. is, a fapados cégekhez hasonlóan árban versenyképes menetjegyeket dobtak a piacra. Az egyelőre nyilvánvaló, hogy a vasút kedvező árszint esetében is leginkább a szomszédos országok közötti, illetve az 500–800 kilométer hosszú útvonalakon versenyképes a repülővel. Kivételt képeznek ez alól a Nyugat-Európában egyre népszerűbb nagy sebességű vasutak, ott azonban az árak is a szolgáltatások színvonalához – azaz nagy távolság kényelmesen és rövid időn belül – igazodnak. A MÁV is elsősorban a szomszédos országokba tartó utazóközönséget célozza meg kedvezményeivel, ám például a Münchenbe, Velencébe vagy Zürichbe tartó vonatok árban is versenyképesek a fapados légicégek járataival. A vasúttársaságok közötti együttműködés ezenkívül elsősorban a szomszédos fővárosok közötti vasúti utazásra terjed ki – például Budapest–Belgrád vagy Budapest– Bécs –, ám az általános tarifákhoz képest egyes határ menti forgalomban közlekedő járatok is alacsony áron vehetők igénybe.
Arra is van példa az európai vasúttársaságoknál, hogy a hajózási vállalatokkal fognak össze az utasok megnyerése érdekében, így egymás járatain 25–50 százalékos kedvezményeket biztosítanak. A fapadosok piacnyerése miatt a menetrend szerinti távolsági autóbusz-közlekedést bonyolító Volánbusz Zrt. is átrendezte sorait. A Volánbusznál – a társaság nyolcvanezer utas elszállítását tervezi idén – elsősorban a hosszú távú járatokon jelent változást 2003 óta a piaci átrendeződés, ezért idén elsősorban a Budapesttől 4–8 óra alatt elérhető nagyvárosok (Bécs, Prága, München, Velence, Krakkó) kerülnek középpontba. A társaságnál új kedvezményrendszert (amelyben a minél korábbi jegyvásárlásra ösztönzik az utasokat) és komplex utazási szolgáltatásokat vezettek be, emellett a jegyvásárlási és -értékesítési lehetőségeket egyszerűsítették. Az utazóközönség megtartásában mindenképpen előnyt jelent – vélekednek a cégnél –, hogy olyan városokba is indulnak buszok, ahová repülő nem, a járatok a központi pályaudvarok között közlekednek, a menetdíjat nem terhelik többletköltségek, és a csomagok súlyára vonatkozó korlátozást sem alkalmaznak.

Szörnyű motorosbaleset Pécsváradon; kiderült, ki hibázott