Harc az utasok kegyeiért

Putsay Gábor
2006. 08. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igencsak feladták a leckét kedvezményes áraikkal a fapados légicégek a szárazföldi tömegközlekedésben érdekelt európai versenytársaiknak, akik az utazóközönség egy részének visszahódítása érdekében átalakították tarifapolitikájukat. Az európai vasúttársaságok, így a MÁV Zrt. is, a fapados cégekhez hasonlóan árban versenyképes menetjegyeket dobtak a piacra. Az egyelőre nyilvánvaló, hogy a vasút kedvező árszint esetében is leginkább a szomszédos országok közötti, illetve az 500–800 kilométer hosszú útvonalakon versenyképes a repülővel. Kivételt képeznek ez alól a Nyugat-Európában egyre népszerűbb nagy sebességű vasutak, ott azonban az árak is a szolgáltatások színvonalához – azaz nagy távolság kényelmesen és rövid időn belül – igazodnak. A MÁV is elsősorban a szomszédos országokba tartó utazóközönséget célozza meg kedvezményeivel, ám például a Münchenbe, Velencébe vagy Zürichbe tartó vonatok árban is versenyképesek a fapados légicégek járataival. A vasúttársaságok közötti együttműködés ezenkívül elsősorban a szomszédos fővárosok közötti vasúti utazásra terjed ki – például Budapest–Belgrád vagy Budapest– Bécs –, ám az általános tarifákhoz képest egyes határ menti forgalomban közlekedő járatok is alacsony áron vehetők igénybe.
Arra is van példa az európai vasúttársaságoknál, hogy a hajózási vállalatokkal fognak össze az utasok megnyerése érdekében, így egymás járatain 25–50 százalékos kedvezményeket biztosítanak. A fapadosok piacnyerése miatt a menetrend szerinti távolsági autóbusz-közlekedést bonyolító Volánbusz Zrt. is átrendezte sorait. A Volánbusznál – a társaság nyolcvanezer utas elszállítását tervezi idén – elsősorban a hosszú távú járatokon jelent változást 2003 óta a piaci átrendeződés, ezért idén elsősorban a Budapesttől 4–8 óra alatt elérhető nagyvárosok (Bécs, Prága, München, Velence, Krakkó) kerülnek középpontba. A társaságnál új kedvezményrendszert (amelyben a minél korábbi jegyvásárlásra ösztönzik az utasokat) és komplex utazási szolgáltatásokat vezettek be, emellett a jegyvásárlási és -értékesítési lehetőségeket egyszerűsítették. Az utazóközönség megtartásában mindenképpen előnyt jelent – vélekednek a cégnél –, hogy olyan városokba is indulnak buszok, ahová repülő nem, a járatok a központi pályaudvarok között közlekednek, a menetdíjat nem terhelik többletköltségek, és a csomagok súlyára vonatkozó korlátozást sem alkalmaznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.