Újabb üzemzavar borzolta tegnap a budapesti közlekedők idegeit a hárommilliárd forintért felújított Nagykörúton: ezúttal egy „hagyományos” Ganz villamos mondta fel időlegesen a szolgálatot a Király utcánál, és okozott hatalmas forgalmi káoszt. A villamossor egészen a Petőfi hídig állt. Saliga József, a BKV fődiszpécsere lapunknak elmondta: délután háromnegyed 5-kor az egyik szerelvény műszaki okok miatt megállt. Állítása szerint az üzemzavar miatt csupán tíz percig állt a forgalom, ekkor ugyanis érkezett egy szerelő, és elindította a villamost.
– Van politikai felelősség a villamosbotrányban – jelentette ki hétfő este az Info Rádióban Molnár Gyula, a szocialisták budapesti elnöke. Molnár szerint a politikai felelősséget elsősorban a beszerzés körül kell keresni, például a légkondicionáló berendezések kihagyásában. „Nem lenne illendő az én helyemből, ha bármilyen módon személyes felelősséget vetnék fel” – tette hozzá, utalva arra, hogy korábban ő volt a legesélyesebb arra, hogy az MSZP önálló főpolgármester-jelöltje legyen, ám végül a szocialisták Gyurcsány Ferenc miniszterelnök nyomására újra beálltak Demszky Gábor SZDSZ-es jelölt mögé. Molnár Gyula szerint augusztus közepéig, az önkormányzati kampány kezdetéig kezelni kell a villamosok ügyét. – Ha nem sikerül, akkor ebből olyan vita lesz, amit az emberek be fognak húzni a koalíciónak – hangsúlyozta. Demszky Gábor közös újrajelöléséről szólva megjegyezte: „ha a villamosok ügye így megy tovább, akkor adott esetben közösen szenvedjük el a következményeit. De nincs visszaút.”
Molnár szavaira tegnap ugyancsak az Info Rádióban Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának SZDSZ-es elnöke reagált. Szerinte közös az MSZP és az SZDSZ politikai felelőssége a nagykörúti villamosfelújítás ügyében. Hozzátette, hogy az ellenzék viselkedése érthető az ügyben, de az már nem fogadható el, hogy Molnár Gyula belső ellenzékként próbál viselkedni egy koalícióban. „Mi kínosan ügyeltünk arra az elmúlt időszakban, hogy ki se ejtsük azt, hogy Vajda Pál MSZP-s főpolgármester-helyettes felügyeli ezt a területet” – üzent vissza a szabad demokrata politikus Molnárnak. Kijelentette: nem vitatható a városvezetés politikai felelőssége, de a megoldás már nem politikai, hanem szakértői ügy. Lakos Imre ezért Molnár Gyula nyilatkozatát „a nyári melegnek” tudja be, és továbbra is fontosnak tartja, hogy a koalíciós pártok együttműködjenek.
Tegnap a nyilvánosság elé állt a forgalomból időlegesen kivont Combinók szállítója, a Siemens is. Dirk Rösler, a Siemens AG közlekedéstechnikai ágazatának projektvezetője elmondta: ma német és osztrák szakemberekből álló csoport kezdi meg a villamosok ajtajának vizsgálatát, és csak akkor engedik vissza a forgalomba a hat szerelvényt, ha már teljesen üzembiztosak. Az elmúlt 14 napban ugyanis körülbelül 30-szor hibásodtak meg a forgalomba helyezett hat szerelvény ajtói. A szombati üzemzavarral (egy szerelvény teljesen megállt és be kellett vontatni a kocsiszínbe) kapcsolatban elmondta: egy kilazult csavar miatt az egyik fékből részben elfolyt a hidraulikaolaj, így a jármű fékrendszere leblokkolt. A Siemens – a cég egyébként kommunikációs ügyekben is folyamatosan egyeztet a BKV-val – magára vállalta a felelősséget a meghibásodások miatt. Dirk Rösler hozzátette: a karbantartó csoport még nem eléggé összeszokott és gyakorlott ahhoz, hogy a problémát gyorsan meg tudja oldani.
Kiderült azonban, hogy a Combinók szellőzőrendszerével nincs semmi probléma, azok úgy működtek, ahogy a megrendelő által aláírt szerződésben rögzítették. Dirk Rösler kifejtette, hogy felajánlották a légkondicionáló berendezések beszerelését, de ez nem rajtuk múlt. Kiderült: a BKV most utólag szeretne nagyobb kapacitású szellőzőrendszert vagy akár légkondicionáló berendezést beszereltetni. Rösler szerint a klíma utólagos beszerelése alig valamivel lenne drágább, mintha azt eredetileg is kérték volna.
A Siemens szerint nincs semmi összefüggés a Combinók budapesti és a svájci baseli forgalomból kivonása között, mert a baseli szerelvények kocsiszekrénye még alumíniumból készült. A szerelvényeket a cég továbbra is „a jövő villamosplatformjának” tekinti, és a tervek szerint jövő tavaszra leszállítják a BKV-nak mind a 40 járművet, amely a közlekedési vállalatnak darabonként 820 millió forintjába került.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó