Közútfelújítások: 650 milliárdos tétel

Putsay Gábor
2006. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyszabású tervet készített a Magyar Közút (MK) kht. a 30 ezer kilométer hosszú úthálózat felújítási munkálatainak finanszírozására, ám a program még nincs elfogadva. A Nemzeti útfelújítási program szerint tíz év alatt európai uniós forrásokból, a működési költségek csökkentéséből, illetve hitelből 650 milliárd forintot költenének felújításra – közölte tegnap László Sándor, az MK kht. vezérigazgatója. A cég vezetője szerint a felújításra rendelkezésre álló források évről évre csökkennek, ugyanakkor az úthibák kijavítása karbantartással nem oldható meg. A tervezetben az EU-források igénybevételével számolnak leginkább az MK-nál; útfelújításra két esetben ad pénzt Brüszszel: a főutakra a 11,5 tonna tengelyterhelésre alkalmas burkolatok építésekor, illetve a Regionális Operatív Program keretében a mellékúthálózat megerősítésére. A programból 2007–2013 között a régiók évente ötmilliárd forintot nyerhetnek el a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, ami öszszességében 245 milliárd forintot jelent. László Sándor szerint a közutak felújítására ebből az öszszegből mintegy 200 milliárd forint használható fel, a főutakkal együtt uniós forrásokból hét év alatt 400 milliárd forintra lehet számítani. A működési költségek visszafogásából, illetve az útfelújítási program kiteljesedéséből – azaz ha előbb felújítják az utakat, nem kell annyit karbantartásra költeni – 95 milliárd forintos megtakarítással számolnak tíz év alatt. Ezt az összeget – a tervek szerint – ugyanis nem a költségvetésbe forgatnák vissza, hanem az úthálózatra lehetne költeni. A harmadik lényeges elem a hitel: a programhoz ugyanis 150 milliárd forint hitelre is szükség lenne. Ez a konstrukció ugyanakkor nem tartható az EU statisztikai rendszerén kívül, így hatással lenne az államháztartási hiány összegére.
A nagy ívű tervek ellenére idén a közúthálózat felújítására eddig hazai forrást nem használt fel az MK, ugyanis az e célra rendelkezésre álló ötmilliárd forintot a kormány döntésének értelmében zárolták. Az utóbbi években erre a célra még tízmilliárd forintot lehetett költeni. A közúthálózat megújításához így ebben az évben minden bizonnyal csak EU-s forrás jut, így erre a célra 28 milliárd forintot költhet el az MK. Figyelembe kell venni ugyanakkor, hogy évente 6-7 százalékkal növekszik a forgalom. Ezen belül is nagy problémát jelentenek a túlsúlyos járművek, melyek az utóbbi években 40 milliárd forintos kárt okoztak a közúthálózaton.

Lengyel siker. A lengyel regionális fejlesztési minisztérium tanulmányából kiderül, hogy az EU strukturális alapjaiból származó pénzekből 150 kilométer új közút épült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.