Tegnap küldte el az M7-es autópálya újabb szakaszának építtetőjére vonatkozó végleges javaslatát Kóka János gazdasági miniszternek a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. A Népszabadság szerint a javaslat értelmében a hat jelentkező közül – műszaki kifogásokra hivatkozva – négyet várhatóan kizárnak a Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszra kiírt tenderből, köztük a három legolcsóbbat. A kormány közeli lap úgy tudja, az NA Zrt. a Porr–Viadom– Terrag–Asdag (PVT-M7) konzorcium, illetve az Egút–Debmut által jegyzett Colas Autópálya-építő Közös Vállalkozás ajánlatait tartotta értékelésre alkalmasnak, s pontozásuk alapján a beruházást 43,8 milliárd forintos árajánlattal elvileg a PVT-M7 nyerte meg. Az eredmény érdekessége, hogy a most nyertesnek javasolt PVT-M7 konzorcium a pályázat első fordulójában még a legdrágább ajánlatot adta, a május 31-én beadott dokumentum ugyanis 60,3 milliárd forintról szólt.
*
A lap szerint a legalacsonyabb öszszegű árajánlatot a Betonút–Vegyépszer (Zala–Somogy Konzorcium) adta, ennek ellenére műszaki kifogásokra hivatkozva a Nemzeti Autópálya Zrt. bírálóbizottsága a társaság kizárását javasolta. Lapunk kérdésére válaszolva Tímár Gyula, a Vegyépszer Zrt. elnök-vezérigazgatója tegnap leszögezte: pályázatuk minden feltételnek megfelel, így a műszakiaknak is. Mint mondta, megvárják az eredményhirdetést, addig nem kívánnak találgatásokkal foglalkozni. Hozzátette: ha az eredményhirdetés után azzal szembesülnek, hogy a konzorciumot jogszerűtlenül kizárták, akkor minden lehetséges jogorvoslati lehetőségekkel élni fognak.
Reményik Kálmán, az NA Zrt. elnök-vezérigazgatója lapunk érdeklődésére elmondta: az NA Zrt., az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság szakembereiből álló bírálóbizottság műszaki és jogi szempontból vizsgálta az ajánlatok alkalmasságát. Ez alapján tette meg a bizottság javaslatát az NA Zrt. igazgatóságának, amely tegnap felterjesztette végleges indítványát a tulajdonosi jogokat gyakorló Kóka János gazdasági miniszter számára. Hangsúlyozta: az M7-es új szakaszára vonatkozó közbeszerzési eljárás – az esetleges jogorvoslati procedúrákat leszámítva – csak akkor záródik le, ha Kóka János utasítja az NA Zrt.-t, hogy hirdesse ki a győztest. Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője érdeklődésünkre mindössze annyit közölt: a későbbiekben adnak tájékoztatást arról, hogy az NA Zrt. által javasolt eredményt Kóka János kihirdeti-e.
Manninger Jenő fideszes országgyűlési képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztériumának volt államtitkára úgy fogalmazott: amennyiben helytálló a tegnapi lapértesülés, úgy a tendereztetéssel, illetve a fél évig tartó egyeztetésekkel csupán azt sikerült elérni, amit az Orbán-kormány idején, ekkor ugyanis szintén 1,2 milliárd forintba került egy kilométer autópálya. Aláhúzta: nem a pályázatban szereplő árajánlat, hanem az új sztrádaszakasz végső bekerülési költsége lesz a mérvadó, mivel nem biztos, hogy végül az olcsó megoldásokat felvonultató műszaki paraméterekkel készül majd el az autópálya.
Mint ismert, az M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti szakaszára vonatkozó tendert még tavaly decemberben írták ki, és eszerint idén december végéig kellett volna átadni a sztrádaszakaszt. Az eljárást ez év áprilisában, majd júliusban a Közbeszerzési Döntőbizottság átmenetileg felfüggesztette, amelynek nyomán 2008 májusáig tolódhat a szakasz megépítése és átadása.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség