Még idén ítéletek születnek a reptéri perekben

Várhatóan előbb lesz ítélethozatal a Ferihegyi repülőtérről kitessékelt kanadai ADC társaság magyarországi perében, mint a sokkal korábban indított nemzetközi perben: míg a budapesti perben idén várható ítélethirdetés, addig a washingtoni bíróságnál tovább húzódik az ügy tárgyalása – értesült a Magyar Nemzet. A két per összértéke mintegy 120 milliárd forint.

Szabó Eszter
2006. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három esztendeje folyik az a per, amelyben a washingtoni választott bíróság a magyar államot a Ferihegyi repülőtér visszaállamosítása miatt indított kártérítési perben mintegy 20 milliárd forint megfizetésére kötelezheti. Ennek ellenére könnyen meglehet, hogy a Budapesten tavaly decemberben elindított perben előbb születik meg a bírósági ítélet, a magyarországi választott bíróság ugyanis várhatóan még idén meghozza döntését, a washingtoni bíróság azonban a tárgyalás folytatása mellett döntött – tudtuk meg.
Emlékezetes, a washingtoni pert a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft. (FUF) kanadai résztulajdonosa, az ADC indította azért, mert az Orbán-kormány 2001 végén visszaállamosította a repülőteret. Az ADC korábban kilencvenmillió dolláros kártérítési igényt fogalmazott meg, 2003 nyarán azonban már 45 millió dollárban is megállapodott volna a FUF jogutódjának számító Budapest Airport (BA) Rt. vezetésével. A megegyezés végül elmaradt, de szakértők szerint a kanadai cég legfeljebb 20 milliárd forintra számíthat, amennyiben a bíróság számára kedvező döntést hoz.
A washingtoni per értékének mintegy ötszöröséről kell ugyanakkor döntenie a bíróságnak abban a perben, amelyet a FUF Kft. tavaly decemberben a repülőtéri privatizációs bevétel megérkezésének napján indított el a magyar állam ellen. Minthogy a per lezárása ebben az ügyben magyarországi választott bírósághoz van utalva, a végső ítélethozatalra még idén sor kerülhet. A FUF Kft. pernyerése esetén a magyar államot mintegy százmilliárd forint kifizetésére kötelezhetik. Ahogyan arról lapunk korábban beszámolt, feltételezhetően éppen ez az a százmilliárd forint, amelyet a Pénzügyminisztérium üzleti érdekekre hivatkozva nem kívánt megnevezni akkor, amikor az idei államháztartási hiányt növelő tételeket felsorolta. Az ügyben további információk várhatóan jövő hónapban látnak napvilágot, Varga Mihály, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke ugyanis Veres János pénzügyminiszter meghallgatását kezdeményezte az ügyben. Varga a múlt hónapban úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a meghallgatáson az idei államháztartási hiány megugrásának eddig nem tisztázott részleteiről, így a Ferihegyi repülőtér üzemeltetési joga körül kialakult perekről, illetve ezek terheiről is tájékoztatást kérnek majd.
Mint ismert, 1996-ban a BA Rt. jogelődje, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) pályázatot írt ki a Ferihegy 2A utasterminál felújítására, valamint a 2B terminál megépítésére. Mivel a pályázatot a kanadai tulajdonú ADC nyerte meg, az LRI és az ADC a Ferihegyi nemzetközi repülőtér üzemeltetésére létrehozta a FUF Kft.-t, amely megkapta mindkét terminál használati jogát. Az ügyletet akkor számos szakértő megkérdőjelezte, hiszen a szükséges fejlesztésekre a magyar félnek elegendő forrás állt volna rendelkezésére, az ADC bevonása így már akkor is kérdéseket vetett fel. A repülőtéri üzemeltetés története az Orbán-kormány alatt vett új irányt, a parlament ugyanis – éppen az előnytelen kitételek miatt – felmondta a vagyonkezelési szerződést, és visszaállamosította a repülőteret. Annak ellenére, hogy a BA Rt. többször is felajánlotta az ADC-vel történő korrekt elszámolást és megegyezést, a külföldi cég mégis úgy döntött: igazát bírósági úton keresi. Megtudtuk, ismét meghosszabbította a Fővárosi Főügyészség a vizsgálatot annak a feljelentésnek az ügyében, amely a Budapest Airport Zrt. korábbi vezetése ellen hűtlen kezelés kísérletének megalapozott gyanúja, az úgynevezett telekbotrány miatt még tavaly kért ügyészségi vizsgálatot. Morvai Attila, a Fővárosi Főügyészség szóvivője tegnap közölte: vizsgálatuk lezárásának új határideje szeptember 15.

A FUF-ból a budai Várba. A társaság jogainak elvonásakor, azaz a Ferihegyi repülőtérről történő kilakoltatáskor a FUF Kft. felügyelőbizottsági elnöke az a Görög Tibor volt, aki Budapest I. kerületének alpolgármestereként a Nagy Gábor Tamás polgármester elleni sorozatos támadásai miatt kénytelen volt kilépni a Fideszből. Ismert, az I. kerületi képviselő-testület szocialista és szabad demokrata képviselői az MDF-fel összefogva az önkormányzati kampány elején indítottak politikai támadást Nagy Gábor Tamás ellen egy, a Várkert-bazár hasznosításáról 2002-ben született előszerződés ürügyén. A fideszes polgármestert a vizsgálat idejére felfüggesztették, feladatai ellátásával – a Közigazgatási Hivatal szerint jogellenesen – pedig éppen Görög Tibort bízták meg. Görög, 3 évvel Magyarországra történő áttelepülése után, 1999-ben nyerte el a FUF Kft. felügyelőbizottságának elnöki posztját, ahol 2002-ig dolgozott. A társaság 2001 végén elvesztette jogait, jelentős banki tartozás mellett bevételei megszűntek, ennek ellenére Görög több hónapig nem hívta össze a testületet. Az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre az I. kerület alpolgármestere többszöri megkeresésünk ellenére nem válaszolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.