Megbízhatatlan biztosítók?

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) immár harmadik éve ellenőrzi folyamatosan a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat (kgfb) kínáló biztosítókat, és eleddig alig volt olyan vizsgálat, amely ne bukkant volna ilyen-olyan szabálytalanságokra. Az összesen 9,4 millió forintos bírság kiszabásán túl a felügyelet a szabályozás pontosítását is kezdeményezi.

Kiss Roland
2006. 08. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokszor a biztosításközvetítők tevékenységére vezethetők visz-sza a hibák. A jogszabály szerint a biztosítók 15 napon belül kötelesek elvégezni a kockázatelbírálást, ezután viszont a szerződés már nem módosítható. Előfordul azonban, hogy az ajánlatok e határidőre be sem futnak a cégekhez: egyes esetekben az átfutási idő több hónapot vesz igénybe. Az ügyfelektől érkező ajánlatok alapján a biztosítók készítik el a kötvényeket (vagyis egy cég űrlapjának a kitöltése is ajánlattevésnek minősül), ám sokszor ezek kiküldése is jelentős késéssel történik meg. Ez akkor különösen problémás, ha a kötvényen szereplő díj – általában az alkusz hibájából – eltér az eredeti feltételektől. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete olyan eseteknek is a nyomára bukkant, ahol a biztosító az eltérésről nem értesítette az ügyfeleket, s ez csupán a kötvényből derülhetett ki.
Nem szabályos a szerződések megszüntetésének gyakorlata sem: a jogszabály szerint nem fizetés esetén erre 30 napon belül sort kell keríteni. Volt azonban, hogy a közvetítők a már beszedett díjakat sem továbbították e határidőre, igaz, a biztosítók sem kapkodják el a kötvények törlését. Sokszor a felszólító levél is csak a fizetési határidő után születik meg, vagyis a biztosító jogilag már nem létező szerződés díjának a befizetését kéri. Bár az ügyfelek vélhetőleg örülnek neki, jogszerűtlen az is, ha a biztosító 30 napon túli késedelmes fizetés esetén folyamatosnak tekinti a szerződést, megőrizvén annak bonusz–malusz besorolását.
Gondot okoz a kártörténet figyelemmel kísérése is, egyes biztosítók ugyanis nem követelik meg a hivatalos igazolások bemutatását, ezek – 90 napot meghaladó – hiánya esetében pedig nem minősítik a legalacsonyabb malusz osztályba az ügyfeleket, pedig ez kötelességük volna. Bőven hagy maga után kívánnivalót a kárrendezési folyamatok sebessége és a biztosítók nyilvántartása is: az év végi átszerződések feldolgozása sokszor tavaszig tart. Az adatok hatékonyabb kezelését és a Belügyminisztérium Központi Hivatalának való azonnali továbbítását hivatott elősegíteni a PSZÁF kezdeményezésére, a biztosítók, minisztériumok és szakmai szervezetek részvételével néhány hónapja megalakított munkacsoport is. A testület javasolja a kötelező felelősségbiztosításról szóló rendelet módosítását is, valamint egységes kártörténeti nyilvántartás létrehozását készíti elő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.