Megtörik a bővülés a kereskedelemben

2006. 08. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borúlátó a hangulat a kiskereskedelem szereplői körében. A GKI gazdaságkutató felmérése szerint a kereskedelmi bizalmi index értéke júliusban jelentősen csökkent. Az inflációs várakozások nőttek, a következő három hónapra várt átlagos áremelkedés két százalékponttal emelkedett.
A pesszimizmus érthető – kommentálta az eredményt Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. A szektor szereplőinek hangulatát alapvetően két tényező határozza meg: a forgalom alakulása és a saját működési költségeik. A Gyurcsány-csomag következtében most mind a két körben romlanak a kondícióik. Annak fényében látványos a változás, hogy az elmúlt években töretlen bővülés jellemezte a forgalmat alapvetően a lakossági fogyasztás növekedése következtében. A bejelentett megszorítások hatására azonban ennek megjósolhatatlan időre vége szakad. Azonban azt is nehéz megbecsülni, hogy mikortól érezteti majd hatását a forgalomban. Az Új egyensúly program időzítése, benne az áfa emelésével, az év utolsó negyedére fejti ki hatását. Ezek a hónapok ugyanakkor egybeesnek a kiskereskedelem főszezonjával, az év végi nagybevásárlásokkal, az ünnepi csúcsforgalommal. Vámos szerint a kereskedők abban bíznak, hogy a lakosság ajándékozási hajlandóságának köszönhetően ebben az évben még nem lesz látványos megtorpanás. Annál inkább várható ez a jövő év elején, amikor egyébként is a szokásos év eleji pangás a jellemző. A kérdés tehát az, hogy a tavaszi fellendülés megérkezik-e, és ha igen, az milyen mértékű lesz. Vámos szerint a növekedési trend mindenképp megtörik, és ennek jobb esetben stagnálás, rossz esetben visszaesés lehet az eredménye.
A forgalmi adó és az energiaárak emelkedése megjelenik a fogyasztói árakban, különösen az élelmiszerekében, a kérdés csak az, hogy a várható 5-6 százalékból mennyit képes lenyelni az ágazat. Borítékolható: a nagy áruházak bírják jobban az árversenyt, mert módjukban áll átcsoportosítani az erőforrásaikat, a kis üzletek, a sarki fűszeresek, amelyek – kis túlzással – a délelőtti bevételből rendelik meg a másnapi friss árut, kénytelenek lesznek továbbhárítani vevőikre az áremelkedést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.