Nehézkes autóbusz-vásárlás

Nagyon nehézkesre sikeredett az új Volán-buszok év eleje óta zajló beszerzése. Bár a 204 új jármű leszállítására már aláírták a megrendeléseket a Volán-társaságok, az autóbusztenderrel még lesz dolga a Közbeszerzési Döntőbizottságnak.

Putsay Gábor
2006. 08. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen bonyolultra sikerült a Volán-társaságok autóbusz-beszerzése az idén. Ugyan a tendert lebonyolító Autóbusz Invest Kft. a februári és a májusi nekifutás után a pályázat két kategóriájában már eredményt hirdetett, sőt szerződést is kötött a győztes gyártókkal, a 13,5 méteres autóbuszok megvásárlásával – a vesztes beadványára – még foglalkozik a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb). Az ügy előzménye, hogy központosított közbeszerzésen – 23 Volán-társaság járműparkjának megújításához – három kategóriában, 115 darab 12 méteres, 62 darab 13,5 méteres szóló, illetve 42 csuklós, azaz összesen 219 autóbusz beszerzésére hirdetett pályázatot idén februárban az Autóbusz Invest Kft. A jelentős fejlesztésről még tavaly döntött az ÁPV Zrt., amikor is 9 milliárd forinttal emelte meg a Volán-társaságok – a Kisalföld Volán kivételével, ugyanis ott az állami tulajdon nem éri el a 75 százalékot – jegyzett tőkéjét. A korábbiaktól eltérően a tulajdonába tartozó céget, az Autóbusz Investet bízta meg a pályázat lebonyolításával az ÁPV.
A februári tendert még az ajánlattételi határidő letelte előtt megtámadta a KDb-nél a 12 méteres kategóriában a Scania Hungária Kft. a Közép-európai Bus Holding Kft.-vel együtt. A 13,5 méteres kategóriára kiírt tender ellen pedig – diszkriminációra hivatkozva – a Scania nyújtott be jogorvoslati kérelmet. Ezt követően semmisítette meg a KDb az ajánlattételi dokumentációkat, s bírságolta meg két-, illetve egymillió forintra az Autóbusz Investet, egyben felkérte a céget új pályázat kiírására. A májusban újraindított tenderen a 12, illetve a 13,5 méteres buszoknál augusztus elején hirdetett győztest a kiíró: az előbbi esetben a győri székhelyű Kravtex Kft., utóbbinál a székesfehérvári Alfabusz Kft. kapott megbízást 141, illetve 63 autóbusz leszállítására.
A másodszori nekifutás sem volt egyszerű. A 12 méteres autóbuszoknál a kiírást a Mercedes és a Scania is támadta, azzal együtt, hogy e két multinacionális cég be sem nyújtotta a pályázatát. Ezen a tenderen a Kravtex mellett egy cseh és egy lengyel cég indult, ám a győri cég olyan alacsony árat ajánlott, amit a versenytársak nem tudtak követni. Ennél bonyolultabb volt a 13,5 méteres tender, ahol az Alfabusz mellett az Ikarus Egyedi Kft. szállt harcba. (A cég nem azonos Széles Gábor társaságával.) Az eredményhirdetéskor viszont az az Ikarus Egyedi Kft.-t kizárták, azzal az indokkal, hogy a tender utolsó tárgyalását követően nem pontosította, hanem módosította ajánlatát. Az Ikarus Egyedi Kft. vezetése ezt a döntést nem hagyta annyiban. A KDb-től kérte a szerződéskötés megtiltását, a tender megsemmisítését és új közbeszerzési eljárás lefolytatását. A szerződéskötést végül nem tiltotta meg a KDb, ezért augusztus 11-én a Kravtexet és az Alfabuszt is megbízták az autóbuszok szállításával. Innentől kezdve, amennyiben a KDb az Ikarus Egyedi Kft. beadványára elmarasztaló határozatot hoz, legfeljebb az Autóbusz Investet büntethetik meg.
A Kravtex 29,79 millió forintos buszonkénti árajánlata viszont annyira meglepte a 12 méteres elővárosi járműveket vásárló 18 Volán-társaságot, hogy 115 helyett 141-et rendeltek belőle. A cég szeptember 30-ig vállalta a 115 jármű legyártását, további 26-ot pedig november 30-ig szállítanak le. Az Alfabusz 11 Volán-társasággal kötött szerződést, a 13,5 méteres buszokat darabonként 40,5 millió forintos alapáron, ez év végéig adják át a közlekedési cégeknek. Ezek a járművek ugyanúgy az elővárosi forgalomban használatosak, a magasabb árszintet elsősorban a 12 méteresnél lényegesen erősebb motor és futómű, valamint a több utas befogadására alkalmas karosszéria indokolja. A gyártóknak ugyanakkor információink szerint még külön engedélyt kell kérniük a Közlekedési Felügyelettől. A hatályban levő rendelet szerint ugyanis euró 3-as motorral szerelt járművek csak október 1-jéig helyezhetők forgalomba, márpedig a gyártók buszai ilyenek. A szabályozás ugyanakkor lehetőséget biztosít arra, hogy bizonyos feltételekkel a forgalombahelyezési engedély jövő év április 30-ig meghosszabbítható.
A kedvező indulás ellenére elakadt viszont a csuklós autóbuszok beszerzése. Bár itt a februári tender ellen nem érkezett kifogás, győztest még nem hirdettek, eddig egyik pályázó sem kapott megbízást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.