Olajtenger a Fülöp-szigeteknél

Az eddigi legsúlyosabb környezetkárosítást okozta a Fülöp-szigeteknél az augusztus közepén elsüllyedt tartályhajó. Az ország középső részén fekvő Giumaras partjainál háromszáz kilométer hosszú a szennyszőnyeg, amely tegnapra elérte a Panay- és a Negros-szigetet is. A katasztrófa környékén egyre több a megbetegedés.

Hírösszefoglaló
2006. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Giumaras után a Panay- és a Negros-szigetet is elérte az az olajszennyezés, amely egy tanker elsüllyedése után került a tengerbe a Fülöp-szigetek közelében – jelentette be tegnap a polgári védelmi hatóság. A Solar I, fedélzetén 1,9 millió liter olajjal, még augusztus közepén járt szerencsétlenül a Manilától 460 kilométerre fekvő Giumarasnál. Miként megírtuk, akkor 200 ezer liter veszélyes anyag szivárgott a tengerbe, a többi a roncsban maradt. A hatóságok tizenhétezer helybélit – főként halászokat – telepítettek ki. Az olajszőnyeg tegnap már háromszáz kilométer hosszan fedte Giumaras partjait, a szakemberek szerint ez az eddigi legnagyobb Fülöp-szigeteki környezeti katasztrófa.
A Negros-szigeten lévő Valladolid település elöljárói a giumarasiakhoz hasonlóan katasztrófahelyzetet hirdettek. A polgári védelem szerint a környék halban legbőségesebb tengere is veszélybe került. A szigetre hatvan orvos és ápoló érkezett, miután a környezeti katasztrófa miatt mostanra már 329 ember jelentkezett olajszennyezésre utaló panaszokkal a bőrkiütéstől a légzési nehézségig. Az egészségügyi hatóságok már vizsgálják egy asztmában szenvedő halász halálának körülményeit. A férfi szívinfarktusban vesztette életét, de feltételezik, hogy belélegezte a szennyeződésből áradó mérgező gázokat, és ez súlyosbította az állapotát.
A helyszínen japán és amerikai szakemberek is tevékenykednek, és holnapra várnak egy japán hajót is, fedélzetén egy távirányítható mini tengeralattjáróval. Vizsgálatuk eredményétől függően dönt arról a hajót tulajdonló Petron Corporation, hogy a tankert kiemelik-e a 640 méteres mélységből, vagy inkább kiszivattyúzzák a tartályokban maradt olajat.
A társaság és a parti őrség között vita alakult ki, miután a parti őrség illetékese a helyi tévében bejelentette, hogy újabb szivárgást észleltek, óránként továbbra is kétszáz liternyi szennyező anyag kerül a vízbe.
A cég szóvivője válaszként műholdas felvételeket rendelt, hogy tisztázza a helyzetet, mondván: a parti őrség valótlanságot állít. Saját légi felvételeik azt bizonyítják, hogy a hajó tíz tartályából csupán egy sérült meg, de annak szivárgását már megállították.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.