Orosz repülő zuhant le Ukrajnában

Életét vesztette mind a százhatvan utas és a tizenegy tagú személyzet azon a Tu–154-es orosz repülőgépen, amely tegnap délután lezuhant az ukrajnai Donyeck közelében. A halálos áldozatok közül negyvenöt kisgyermek. A légi szerencsétlenség körülményeiről ellentmondó tájékoztatást adnak az orosz és az ukrán hatóságok, légörvényt vagy villámcsapást valószínűsítenek, a terrortámadást kizárják.

Hírösszefoglaló
2006. 08. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lezuhant egy orosz utasszállító repülőgép tegnap a kelet-ukrajnai Donyeck térségében, fedélzetén százhatvan utassal és tizenegy tagú személyzettel – jelentette az ITAR–TASZSZ. A balesetet senki sem élte túl, az áldozatok között negyvenöt gyermek van.
A pulkovói légitársaság Tu– 154-es gépe, amely Anapából Szentpétervárra tartott, közép-európai idő szerint 13.37-kor segélyhívó jelet adott le, majd két perccel ezután eltűnt a radar képernyőjéről. A szerencsétlenség helyszínén, Donyecktól negyvenöt kilométerre északra tegnap kora délutánig harminc holttestet találtak a mentők, köztük két orosz, két üzbég és két tádzsik állampolgárt már azonosítottak. Az áldozatok felkutatása nem könnyű, mert az égő roncsokat alig lehet megközelíteni, ráadásul azok mocsaras területen szóródtak szét – jelentette az AFP.
Az orosz légiközlekedési hatóságok szerint a balesetet légörvények okozhatták. Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériuma arról tájékoztatta az ITAR–TASZSZ-t, hogy a Tu–154-est a térségben tomboló viharban valószínűleg villámcsapás érte, majd a kelet-ukrajnai nagyvárostól 45 kilométerre északra, Szuha Balka falu közelében a földbe csapódott, és kigyulladt.
Ihor Krol, az ukrán rendkívüli helyzetek minisztériumának szóvivője ezzel szemben azt közölte, hogy a légi járművön tízezer méteres magasságban feltehetőleg tűz ütött ki, és a személyzet kényszerszállást akart végrehajtani. A futómű azonban nem nyílt ki, ezért a repülő a hasával ért földet – írta az Interfax orosz hírügynökség. Az anapai repülőtéren válságközpontot hoztak létre. Putyin orosz elnök állami vizsgálóbizottság felállítását rendelte el a tragikus baleset okainak megállapítására. Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának repülőgépe 32 illetékessel a fedélzetén tegnap este megérkezett Donyeckbe, noha az ukrán fél előzőleg azt közölte, hogy maga folytatja a kutatást és a következmények felszámolását a katasztrófa színhelyén.
A Tupoljev–154 típusú utasszállító száztonnás felszállósúlyával a legnagyobb tömegű orosz repülőgép. Száznyolcvan utas szállítására alkalmas 3900 kilométeres távolságra, óránkénti 850-900 km/h átlagos sebességgel. Három turbóventilátoros hajtóműve a farokrészben található. Törzsének űrtartalma meghaladja a 163 köbmétert. Keresztmetszetének külső átmérője 3,5 méter, az utastér hossza csaknem 50 méter. A gépet 1972 óta használják nemzetközi és belföldi járatokra.
n
Az elmúlt három év súlyosabb légi balesetei: 2003. február 19.: Irán délkeleti részén, Kermán város közelében lezuhant az iráni Forradalmi Gárda egy orosz gyártmányú Il–76-os típusú katonai szállítógépe. 276-an vesztették életüket.
2003 májusa: A Kongói Demokratikus Köztársaság légterében kiszakadt egy Kinshasából Lubumbashiba tartó Il–76-os katonai szállítógép hátsó beszállórámpája, a vákuum a tátongó nyíláson keresztül kiszippantotta az utasok többségét. Az áldozatok száma elérte a 170-et.
2003. július: Felszállás után zuhant le Szudánban egy Boeing 737-es, 116 ember meghalt, egy kétéves kisfiú viszont életben maradt.
2003. december: Az UTA libanoni légitársaság Boeing 727-es gépe Benin fővárosa, Cotonou repülőterén a kifutópálya végén épületnek ütközött, felrobbant és a Guineai-öböl vizébe zuhant. 113-an haltak meg.
2004. január: A Flash Air egyiptomi légitársaság Boeing 737-es gépe Sarm-es-Sejkből Párizs felé tartva a Vörös-tengerbe zuhant, a balesetben 148 ember halt meg.
2005. augusztus 14.: Athéntól 40 kilométerre, 115 utassal és 6 tagú személyzettel a fedélzetén lezuhant a ciprusi Helios Airways légitársaság Larnakából Prágába tartó Boeing 737-es gépe. A tragédiát senki sem élte túl.
2005. augusztus 16.: Venezuelában zuhant le a kolumbiai West Caribbean légitársaság MD–80-as, Panamából Martinique szigetére tartó utasszállítója, a 151 utas és a 8 tagú személyzet életét vesztette.
2005. szeptember: Az indonéziai Medanban lakott területre zuhant és kigyulladt egy belföldi utasszállító, 149 ember vesztette életét, közülük 47 helybéli.
2006. május: A Fekete-tengerbe zuhant az örmény Armavia légitársaság Airbus A–320-as utasszállító gépe a dél-oroszországi Szocsi közelében, fedélzetén 113 emberrel. Túlélő nem volt.
2006. július 9.: Irkutszkban leszállás közben kicsúszott a leszállópályáról, majd egy épületnek ütközött és kigyulladt a Szibir orosz légitársaság A–310-es gépe. A 193 utasból és 10 tagú legénységből 124-en életüket vesztették. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.