Az államvasutak munkatársai tegnaptól a Nyugati pályaudvar 1–9. vágányainál felállított peronkapuknál vizsgálják a menetjegyeket és a bérleteket. Az első, a peronon is ellenőrzött utasok meglepődve álltak meg a kapuknál, amikor a kalauzok és a munkájukat kisegítő diákmunkások feltartóztatták őket. Két bliccelő fiatal azt állította: mivel előzetesen nem figyelmeztette őket senki a pályaudvari vizsgálatra, már a vonaton eldobták a jegyeiket, miután a kalauznak megmutatták. Végül a helyszínen mégis kifizették a kétezer forintos büntetést.
Devecz Miklós, a MÁV személyszállítási üzletágának az igazgatója az esemény sajtóbemutatóján kijelentette: a társaság nem a felállított drótkerítésektől remél többletbevételt, de mivel a bliccelők évi 10-15 százalékos kiesést okoznak, az utasoktól beszedik a szolgáltatások ellenértékét.
– Gondoltunk az utasokat kikísérőkre is, nekik kártyákat készítettünk, amiket az ellenőröktől kérhetnek – mondta az igazgató. Hozzáfűzte: a mentők, a rendőrök és a tűzoltók, valamint a vakok számára is megoldották az akadálymentes ki- és bejutást.
Kiderült az is, hogy a vonatra szállás előtt a kapuknál nem lehet jegyet váltani a kalauzoktól, viszont az általuk elkapott bliccelők nekik fizethetik ki a büntetéseiket. Az egyik jegyvizsgáló lapunknak elmondta: a MÁV-nál elbocsátások vannak, és így elképzelni sem tudja, hogy ki látja majd el a kapuknál az ellenőri munkát augusztus végétől, amikor a Jobland iskolaszövetkezet diákjai befejezik kisegítő tevékenységüket. Nincs már annyi kalauz, akikre ezt rá lehetne bízni – tette hozzá Devecz Miklós, aki elmondta, hogy a vasúttársaságnál az elbocsátásokat nem szabad minden munkakörre általánosítani. – Az aranytojást tojó tyúkokat, vagyis a jegypénztárosokat és az ellenőröket nem küldjük el, sőt már most bővítjük ezen alkalmazottaink körét. Az Elektra Hungária-rendszer két-három év múlva várható bevezetéséig, amikor egy csipkártyával az utazók a vonatról leszállva igénybe vehetik a BKV szolgáltatásait is, a MÁV gazdaságilag nem látta ésszerűnek, hogy a jelenlegiek helyett elektronikus kapukat állítson fel a peronokon – jelentette ki az igazgató.
– Kifüggesztett üzletszabályzatainkban az utazók figyelmét felhívjuk arra, hogy jegyeiket csak azután dobják el, ha már elhagyták az állomás területét, ezért erről az ajánlást egyelőre nem nyomtatjuk a jegyeinkre. Lehetséges azonban, hogy később ez lesz egyik intézkedésünk, miután leszűrjük tapasztalatainkat az új rendszer működéséről – mondta Devecz Miklós.
Egy, a Budapest–Vác vasútvonalon ingázó utas kérdésünkre kifejtette: diszkriminációnak tartja a zárt kapuk felállítását, mert csak néhány peronon vezette be a MÁV, és közben alig dolgoznak a kalauzok a szerelvényeken. Amikor mégis ellenőriznek, a bliccelőktől csúszópénzt fogadnak el, s ezt továbbra is nehéz lesz megakadályozni – vélte.
A MÁV azt ígéri: kedvező tapasztalatok esetén a peronkapukat a többi budapesti és vidéki nagyváros pályaudvarán is felállítja.

Ez a KRESZ-szabály sokaknál kiverte a biztosítékot