Peronkapu véd a bliccelőktől

Felháborodott, beletörődött, készséggel együttműködő utasok és az őket ellenőrző jegyvizsgálók között lézengő gumibotos vasútőrök. Néhány órával az első kísérleti jelleggel működtetett peronkapuk átadása után ez az összkép alakult ki tegnap a főváros Nyugati pályaudvarán. A MÁV azért döntött az új ellenőrzési rendszer bevezetéséről, hogy kiszűrje a bliccelőket, és javítson az utazási kultúrán.

Kristály Lehel
2006. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államvasutak munkatársai tegnaptól a Nyugati pályaudvar 1–9. vágányainál felállított peronkapuknál vizsgálják a menetjegyeket és a bérleteket. Az első, a peronon is ellenőrzött utasok meglepődve álltak meg a kapuknál, amikor a kalauzok és a munkájukat kisegítő diákmunkások feltartóztatták őket. Két bliccelő fiatal azt állította: mivel előzetesen nem figyelmeztette őket senki a pályaudvari vizsgálatra, már a vonaton eldobták a jegyeiket, miután a kalauznak megmutatták. Végül a helyszínen mégis kifizették a kétezer forintos büntetést.
Devecz Miklós, a MÁV személyszállítási üzletágának az igazgatója az esemény sajtóbemutatóján kijelentette: a társaság nem a felállított drótkerítésektől remél többletbevételt, de mivel a bliccelők évi 10-15 százalékos kiesést okoznak, az utasoktól beszedik a szolgáltatások ellenértékét.
– Gondoltunk az utasokat kikísérőkre is, nekik kártyákat készítettünk, amiket az ellenőröktől kérhetnek – mondta az igazgató. Hozzáfűzte: a mentők, a rendőrök és a tűzoltók, valamint a vakok számára is megoldották az akadálymentes ki- és bejutást.
Kiderült az is, hogy a vonatra szállás előtt a kapuknál nem lehet jegyet váltani a kalauzoktól, viszont az általuk elkapott bliccelők nekik fizethetik ki a büntetéseiket. Az egyik jegyvizsgáló lapunknak elmondta: a MÁV-nál elbocsátások vannak, és így elképzelni sem tudja, hogy ki látja majd el a kapuknál az ellenőri munkát augusztus végétől, amikor a Jobland iskolaszövetkezet diákjai befejezik kisegítő tevékenységüket. Nincs már annyi kalauz, akikre ezt rá lehetne bízni – tette hozzá Devecz Miklós, aki elmondta, hogy a vasúttársaságnál az elbocsátásokat nem szabad minden munkakörre általánosítani. – Az aranytojást tojó tyúkokat, vagyis a jegypénztárosokat és az ellenőröket nem küldjük el, sőt már most bővítjük ezen alkalmazottaink körét. Az Elektra Hungária-rendszer két-három év múlva várható bevezetéséig, amikor egy csipkártyával az utazók a vonatról leszállva igénybe vehetik a BKV szolgáltatásait is, a MÁV gazdaságilag nem látta ésszerűnek, hogy a jelenlegiek helyett elektronikus kapukat állítson fel a peronokon – jelentette ki az igazgató.
– Kifüggesztett üzletszabályzatainkban az utazók figyelmét felhívjuk arra, hogy jegyeiket csak azután dobják el, ha már elhagyták az állomás területét, ezért erről az ajánlást egyelőre nem nyomtatjuk a jegyeinkre. Lehetséges azonban, hogy később ez lesz egyik intézkedésünk, miután leszűrjük tapasztalatainkat az új rendszer működéséről – mondta Devecz Miklós.
Egy, a Budapest–Vác vasútvonalon ingázó utas kérdésünkre kifejtette: diszkriminációnak tartja a zárt kapuk felállítását, mert csak néhány peronon vezette be a MÁV, és közben alig dolgoznak a kalauzok a szerelvényeken. Amikor mégis ellenőriznek, a bliccelőktől csúszópénzt fogadnak el, s ezt továbbra is nehéz lesz megakadályozni – vélte.
A MÁV azt ígéri: kedvező tapasztalatok esetén a peronkapukat a többi budapesti és vidéki nagyváros pályaudvarán is felállítja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.