Dénes Zoltán, K. Tóth László, Puskás Bence, Putsay Gábor
Hogyan fogadták a hazai, illetve a nemzetközi piacokon a Sony-Ericsson készülékek megjelenését, és miként változott a vásárlók hozzáállása?
– Cégünket 2001 októberében alapították. Azóta sikerült ismertségünket a legnagyobb készülékgyártókra jellemző szintre emelni. Ez a tény piaci részesedésünk növekedésében is megnyilvánul. A fellendülés oka elsősorban a Sony és Ericsson cégek sikeres együttműködésében rejlik. Az Ericsson-örökséghez tartoznak a biztos technológiai alapok és a vevői kapcsolatok, a Sonyhoz köthető a vonzó formatervezés és az olyan innovatív újdonságok, mint például a Walkman márkanév használata.
– Melyek a társaság legnépszerűbb készülékei, mivel tudtak kiemelkedni a piaci versenytársak közül?
– A jelenleg futó termékeink közül legnagyobb számban a kameratelefonok fogynak, amelyek beépített kamerával rendelkező, de elérhető árú készülékek. Ezen kívül igen népszerűek a walkman- széria különböző készülékei, amelyek a mobil zenehallgatást teszik egyszerűvé.
– Milyen fejlesztések várhatóak az elkövetkezendő időszakban a walkmanszériában? Mikorra várható az új termékek megjelenése?
– A walkmanszéria fejlesztése egyszerre több irányba is mutat. Hamarosan piacra kerülnek azok a harmadik generációs termékek, amelyek a mobiltelefónia csúcsát képviselik (például a W850 és W950 készülékek), ugyanakkor a W300 készülék – mindenki számára elérhető árával – közel hozza a nagyközönséghez a mobil zenehallgatás élményét.
– Nagy várakozás előzi meg az úgynevezett P990i készülék megjelenését. Milyen főbb fejlesztések várhatók a készülékben, s miért késik a piacra lépés?
– A készülék főbb újdonságai közé tartozik a harmadik generációs (UMTS) hálózati technológiában rejlő lehetőségek kihasználása: elsősorban a gyors internet- böngészés, illetve az elektronikus levelek letöltése tartozik ide. Emellett a készülék csatlakoztatható a hálózat nélküli, wifi hálózatokra is, illetve egy két megapixeles, autofókuszos kamerát is tartalmaz, tehát kiváló minőségű képek készítésére alkalmas.
– Várakozása szerint milyen trendek érvényesülnek majd a mobiltelefonoknál a közeljövőben? A készülékeket egyre több funkcióval ruházzák fel, vagy idővel bekövetkezik a tisztulás?
– A piac régóta egyszerre több, különböző irányba fejlődik. Növekszik az igény a mindentudó készülékek iránt, amelyek segítségével az internet minden alkalmazási formája használható, a fényképezéstől a dokumentumok kezelésén át a határidőnaplóig, amelyek mind segítik a hatékony munkát. Emellett továbbra is nagy a kereslet az egyszerűen kezelhető vagy az extrém megjelenésű készülékek iránt. A jövő tehát inkább a sokszínűséget tartogatja a mobilpiac számára.
– Tervezi-e a Sony-Ericsson olyan telefon bemutatását, amelyik a játékokat helyezi előtérbe?
– A legolcsóbb készülékeinket kivéve gyakorlatilag az összes készülékünkre letölthetők magas színvonalú játékok, amelyek sok esetben háromdimenziós grafikát kínálnak a felhasználóknak. Cégünk stratégiája azonban nem ez, hanem a mobiltelefon-funkciók köré épülő eszközök kifejlesztése.
– Ön szerint mi a következő fejlődési szint a mobiltelefonoknál a harmadik generációs (3G) szolgáltatások után?
– A 3G-szolgáltatások széles körű elterjedése még várat magára. Olyan különlegességeket is fel lehet építeni a nagy sebességű hálózatokra, mint például a zenefelismerés (W850, W950 készülékek). Egy zeneszám részletének felvétele után a készülék az internet segítségével beazonosítja az előadó nevét és a dal címét. Természetesen a zeneszámok letöltése is lehetséges.
– Mennyire elterjedtek a 3G-s szolgáltatások hazánkban?
– Pontos előfizetési adatokért érdemesebb a mobilszolgáltatókat megkeresni.
– Milyen árváltozásokra számítanak az év hátralévő részében a készülékeknél?
– Az árak kialakítását értékesítési partnereink végzik, így azok pontos alakulását ők ismerik. Karácsonyi időszakban mindig lehet számítani kedvezőbb ajánlatokra.
– A cég megalakulásakor elhangzott, hogy öt-hat éven belül szeretnék betölteni a piacvezető szerepet. Mennyiben tudták valóra váltani üzleti terveiket?
– Cégünk megalakulásakor a piacvezető pozíció elérését a multimédiás mobiltelefon-készülék körében terveztük. A legolcsóbb készülékek piacán nem készülünk most sem komolyabb erőfeszítésekre. Emellett több országban sikerült kivívnunk a piaci versenyben az első helyet.

Nincs második esély: életbe lépett Európa legszigorúbb drogtörvénye