Egyelőre még nem hozott döntést a kormány a 28 MÁV-mellékvonal esetében a közszolgáltatás megszüntetéséről. Jelenleg ezen szárnyvonalak felülvizsgálata zajlik az érintett önkormányzatok és szervezetek vezetőinek bevonásával – adta hírül tegnap a gazdasági és közlekedési tárca. Kóka János miniszter június elején jelentette be, hogy a MÁV mellékvonal-hálózatából 942 kilométer hosszon megszüntetnék az idén a személyszállítást, ehelyett autóbuszokkal bonyolítanák a forgalmat. Mint azt a Népszabadság közölte, a szaktárca előreláthatólag az idén 28 helyett 15 szárnyvonalon szüntetné meg a személyszállítást, 2008-ig azonban hatvanon állna le a forgalom. A tárca vezetői továbbra is azt az álláspontot képviselik – amely egyébként a MÁV által készített munkaanyagban szerepel –, hogy a vonalak fenntartása évente 6,5 milliárd forint veszteséget jelent a MÁV-nak, s megszüntetnék a párhuzamos közlekedést. Elgondolkodtató viszont, hogy leginkább a MÁV felső vezetése tartja indokoltnak a mellékvonal-hálózat radikális csökkentését, azzal együtt, hogy pontosan tisztában vannak azzal: a MÁV nehéz, csőd közeli helyzetének nem a gazdaságtalan mellékvonalak fenntartása a fő oka. A vasúttársaság idei veszteségét – aminek 9 százaléka származik a mellékvonalak üzemeltetéséből – viszont csak részben indokolja a személyszállítás hiányos állami árkiegészítése. A vonalbezárások leginkább az ezer fő alatti településeket érintenék, ahol már nincs posta, s önkormányzatok sem működnének.

Tényleg 50 fokos hőségre számíthatunk? – a szakértő válaszolt