Téves intézkedés

Bár a kánikula a múlt hét végén még nem enyhült, Kóka János gazdasági miniszter ezúttal nem adott felmentést a sofőröknek a szokásos nyári hétvégi kamionstop alól. A szaktárca sajtóosztálya szerint mindennek nincs köze ahhoz, hogy egy héttel korábban négyen haltak meg olyan balesetekben, amelyekben – a miniszteri rendelkezésből adódóan – kamion is részt vett. Az intézkedést évekkel ezelőtt a hétvégi kirándulók védelméért vezették be.

Gyulasi Georgina
2006. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drámai következménye lett a szokásos nyári kamionstop közelmúltbeli felfüggesztéseinek: négyen meghaltak, és egy ember súlyosan megsérült július 22-én szombaton és 23-án vasárnap három olyan balesetben, amelyben kamionok is résztvevők voltak. Ezen a hétvégén és két héttel korábban Kóka János gazdasági miniszter felfüggesztette az évek óta hagyományos nyári kamionstopot, amely intézményt június 15-től augusztus 31-ig szombatokon és vasárnapokon az autós, kerékpáros kirándulásra induló családok és a gyalogosok védelme, illetve a forgalmas utak mentén élő lakosság nyugalma érdekében vezettek be.
A kamionstop felfüggesztését igen meglepően közlekedésbiztonsági és egészségvédelmi okokkal indokolta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), amit úgy magyaráztak meg: a melegben jobban igénybe veszi a kamionsofőröket a hét végi kényszerű várakozás. – Kóka János mérlegelte, hogy a kamionstop eredeti célja (a lakosság pihenésének elősegítése és az üdülőforgalom biztonságosabbá tétele) mellett mennyiben vehetők figyelembe közlekedésbiztonsági tényezők, gazdasági érdekek – mondta el kérdésünkre a GKM sajtóosztályának munkatársa. Hozzátette: a kamionstop feloldásával a kamion vezetője jobban be tudja osztani pihenőidejét.
A tilalom felfüggesztését a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete kérte a szaktárcától, az egyesület közleményben most is jelezte: a következő hetekben is szabad utat adnának a közúti teherszállításnak. A tárca azonban megváltoztatta eddigi álláspontját, s július legutolsó hétvégéjén, illetve a következőn újra érvényben marad a korlátozás. A sajtóosztályon azt állították: nem a balesetek, hanem az időjárás-előrejelzés miatt nem oldották fel a rendelkezést, igaz, végül most is ugyanolyan harminc fok fölötti kánikula volt, mint az előző hetekben.
Lányi András, az Élőlánc Magyarországért ökopárt elnökségének tagja szerint a kamionforgalom támogatása csapás a magyar utakra és a környezetre; sajnálatos, hogy nem sikerül az áruszállítást vasútra terelni. Kérdésünkre hozzátette, bár egy országban sem nyereséges a vasúti személyszállítás, a MÁV-ot talán meg lehetne óvni a csődtől, ha a vasúti teherszállítást támogatná az ország. Kajner Péter, az Élőlánc Magyarországért elnökségi tagja nemrég úgy nyilatkozott: „Aggodalommal figyeljük, hogy a kormány egyre inkább ellehetetleníti a környezetvédelmi intézmények működését. Ellenezzük, hogy rendre olyan közlekedési döntéseket hoznak, amelyek növelik a gépjárműforgalmat, a levegőszennyezést, és tovább károsítják a környezetünket.”
Miközben itthon többször is elérte az útlobbi a kamionstop feloldását, Romániában július 25-től, naponta tizenkettő és este hat óra között éppen a nagy hőségre hivatkozva vezettek be kamionstopot, mert a melegben – érveltek a román hatóságok – nagyobb a balesetveszély, és a kamionok tönkreteszik a felpuhult útburkolatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.