Továbbra sincs taxisbéke Ferihegyen

Megkezdte működését tegnap a budapesti reptereken a ferihegyi taxitender nyertese, a Zóna Service Konzorcium nevű részvénytársaság. A cég vezetői az 1-es terminálon tartottak sajtótájékoztatót, de a helyszínen megjelentek a pályázaton alulmaradt cégek képviselői is, hogy a győztes szabálytalanságaira felhívják a figyelmet. A versenytársak kölcsönösen vádolják egymást tettlegességre utaló fenyegetésekkel és a másik ellehetetlenítésével.

Kristály Lehel
2006. 08. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üzembe állt a Zóna Service Konzorcium Rt., a ferihegyi taxistender győztese – jelentette be tegnap a reptér 1-es terminálján tartott sajtótájékoztatón Veres István, a társasági tagok képviselője. Mint mondta, 150 autóval kezdték meg egységes arculatú taxiszolgáltatásukat, és már tegnap tizenkét új járművet vetettek be, amelyeket negyedévente újabb autók követnek. A taxisofőrök közül eddig nyolcvanan kaptak formaruhát, a többi pedig fekete nadrágban és fehér ingben köteles fogadni az utasokat, akiket ugyancsak egyenruhába öltözött hostessek kísérnek az autókhoz a reptér kijáratánál felállított pultoktól. A standokhoz a terminálokból szintén a hölgyek útmutatásával lehet eljutni. Ugyanakkor zónákra osztották fel a fővárost, és ezekbe egységes, a korábbinál jóval olcsóbb tarifákkal juttatják el az utazókat. A belvárosba eddig 5600 forintba, míg tegnaptól 3500 forintba kerül a viteldíj, amelynek értékéről voucher segítségével is tájékoztatják a hostessek a taxiba szállókat. Veres szólt arról is, hogy sofőrjeik alapfokon ismerik valamelyik idegen nyelvet, és némelyeket közülük nyelvtanfolyamra fizetnek be.
Ismeretes: a Budapest Airport (BA) Zrt. májusban hirdette meg nyilvános, kétfordulós pályázatát a reptéri utasfelvételre, ami azonban a telefonon rendelt taxikat nem érinti. Az augusztus 8-án nyertesként kihirdetett konzorcium tagjai Zóna Service néven alapítottak részvénytársaságot, és a cégben 25 százalékot meghaladó tulajdona az Euro Taxi Bt.-nek (Veres István cégének), valamint az Airport Security Kft.-nek van. A többi részvényen az irodaszer-forgalmazással foglalkozó Office Service Concept Kft., az Utaxi Bt., a Petrányi-Autó Kft., a Next Autó Kft. és Szakál József egyéni vállalkozó osztozik. Utóbbi az ügyvezetője annak a Tourist Taxi nevű társaságnak, amely hétfő éjfélig az Airport Taxival közösen látta el a reptéri taxiszolgáltatást. A Zóna Service-zel a BA öt évre kötött kizárólagos szerződést, s így az Airport Taxi teljesen, míg a Tourist Taxi részben elesett a reptéri utasforgalom intézményes ellátásától. Veres Istvántól ugyanis megtudtuk, hogy az utóbbi társaságnál egyéni vállalkozóként alkalmazott taxisoknak csak a 35 százaléka felelt meg az elvárásoknak, ezek viszont tovább dolgozhatnak. A Zóna tagjainak képviselője lapunkkal közölte: felvette a kapcsolatot kormányzati szervekkel is, mert társaságuk számít az államigazgatásból elbocsátott gépjárművezetők munkájára.
Veres István újságírók előtt kijelentette, hogy a tenderen alulmaradt budapesti taxisok tegnap reggel megpróbálták lebénítani a Zóna Service forgalmát azzal, hogy 30-40 fiktív helyre hívták ki autóikat, és alkalmazottaikat meg is fenyegették. Az ugyancsak vesztes Airport Taxi dolgozói hasonló vádakat fogalmaztak meg lapunknak: „a Zóna emberei minket fenyegettek meg azzal, hogy bárhol megtalálnak”. Ennek oka az lehetett, hogy az airportosok tegnap órákig azt fényképezték a 2-es terminálon, hogy megsérti-e a BA Rt.-vel kötött szerződését a Zóna.
A Ferihegyi 2-es terminálnál egy órán keresztül hegyekben álltak a taxira várakozó utasok, pedig a kedd gyenge nap a fuvarozásban, mivel ilyenkor a legkevesebb a repülőjárat – nyilatkozta lapunknak Bognár Ferenc, az Airport Taxi ügyvezetője tegnapi tapasztalataikat összefoglalva. Hozzátette: azt sem hisszük, hogy megvan a 150 autó. Szerintünk csak 130, és ennek is a 60-70 százaléka idősebb öt évnél. Ugyanakkor ártábla nélkül, fehér rendszámmal fuvaroznak, és információs pultjaik is csak ideiglenesek. Mivel a régi autókat nem merik bevetni a Zónánál, így alakul ki a torlódás – fejtette ki Bognár Ferenc. Lengyel Sándor, a pályázaton ugyancsak alulmaradt 6X6 Taxi üzletágvezetője lapunknak elmondta: egy-egy hatmilliós autó árát a Zóna Sevice új, és jelentősen nyomott tarifáival tisztességesen lehetetlen lesz kigazdálkodni, s szerinte az új folyamat még több taxis tönkretételét okozza majd. Megjegyezte azt is, hogy naponta egy autó hat fuvarnál többet nem tud teljesíteni, majd kifogásolta, hogy nem egységes a Zóna-autók arculata sem.
Veres István 2008-tól várja, hogy nyereségesek lesznek a reptéri fuvarok. Addig havi 5 millió forintos veszteséggel számol. A hiányosságokra azt a magyarázatot adta, hogy a tender megnyerése óta kevés idejük volt mindenre felkészülni. A konzorcium másik tagja, Petrányi Zoltán, a társaságnak autókat szállító kft. tulajdonosa hozzáfűzte: a Zóna Service Rt. bejegyzés alatt áll, és így a bankok hiteleket sem tudnak folyósítani az új beszerzéseikhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.