Országosan és Budapesten is javított támogatottságán a Fidesz az országgyűlési választások óta. A vesztes párt kampányfőnökeként erre milyen magyarázat adható?
– Két oka is van ennek. Az emberek számára egyértelműen kiderült, hogy az MSZP nem mondott igazat a választási kampányban. A miniszterelnökkel az élen folyamatosan hazudtak az ország gazdasági helyzetéről és a következő négy év állítólagos reformjairól, holott már ott lapult az íróasztalfiókjukban a Gyurcsány-csomag. A Fidesz kampányában ugyanakkor mindvégig igazat mondtunk az elmúlt ciklusról és a gazdaság állapotáról egyaránt. Úgy gondolom, hogy ezt díjazzák most az emberek. Mi legalább nyugodtan tudunk a tükörbe nézni, ellentétben a szocialistákkal.
– Sovány vigasz. Ön szerint a Fidesz megfelelő válaszokat ad, helyesen reagál a kormányzati lépésekre?
– Kampányfőnökként szerzett tapasztalatom, hogy az ember nem tud olyan döntést hozni, amit ne kritizálna valaki. A Fidesz alkotó ellenzékként mindenesetre abból a szempontból helyesen jár el, hogy nem hagyja a kormányzatot elszakadni attól, mit tesz most, és mit mondott ugyanarról korábban. Ez nagyon fontos dolog, a politika ugyanis elsősorban hitelesség kérdése.
– Beválhat ez a recept V. kerületi szinten is? A negatív vagy a pozitív előjelű üzenetek lesznek túlsúlyban a polgármester-jelölti kampányában?
– A kerületben mi az elmúlt négy évben is alkotó ellenzékként dolgoztunk. Habár szocialisták kormányozták a Belvárost, az itt élők számára legfontosabb eredmények kapcsán mindig a Fidesz nevével találkozhattak az V. kerületiek. Mi kezdeményeztük a szociális boltok megnyitását, ahol az idősek, a nagycsaládosok kedvezménnyel jutnak hozzá például az alapvető élelmiszerekhez, és a mi javaslatunkra – egyetlen szocialista és SZDSZ-es támogatása nélkül – vezette be a kerület a nyugdíjasoknak havonta járó fűtéstámogatást, valamint a gyermekes családok bérlettámogatását. Megjegyzem, ez utóbbi nem egyéb, mint a 2002-es MSZP-s választási programpont végrehajtása. Mindezt a következőkben nem csupán folytatni, de bővíteni is szeretnénk. Pozitív programot kínálunk a belvárosaiknak: olyan új tempót, ami lendületet, rendet és biztonságot jelent. Sajnos az elmúlt négy évben a kerület fejlődése hihetetlenül lelassult. Szeretnénk ezért megkétszerezni a sétálóutcák számát, korlátozni az átmenő forgalmat, új bérlakásokat építeni, valamennyi társasházban felújítani a rossz állapotú lifteket, térfigyelő kamerákat telepíteni a közterületekre, és felszámolni az utcai koldulást. Bevezetnénk emellett a kerületi éttermekben, üzletekben kedvezményre jogosító Belváros-kártyát, valamint ingyenes internetet, kedvezményes kábeltelevíziós csomagot biztosítanánk a nyugdíjasoknak és nagycsaládosoknak.
– A liftfelújítási program vagy a Belváros-kártya azért aligha oldja majd meg az V. kerület többmilliárdos adósságállományának problémáját.
– Valóban, az ország egészéhez hasonlóan rossz gazdálkodás és jelentős eladósodási hullám jellemezte a Belvárost. Meggyőződésem, hogy mindez megelőzhető lett volna.
– De ebben a helyzetben honnan lesz forrás az ön által felsorolt ígéretek beváltásához, illetve az adósságállomány mérsékléséhez?
– Rengeteg olyan vagyonelem van a Belvárosban, aminek a megfelelő kezelése biztosítja a vállalásaink megvalósításához és az adósságállomány csökkentéséhez szükséges bevételeket. Jó vagyongazdálkodással jelentős fejlődést lehet elérni. Hangsúlyozom, elsősorban nem privatizációra gondolok, hanem a meglévő vagyonelemek hasznosítására. Hogy csak egy dolgot említsek, üzletek sora áll üresen a Belvárosban. Az nem érv, hogy az önkormányzatnak a szükséges fejlesztésekre nincs pénze. Ezzel a kifogással találkoztam például a szociális boltokról, a fűtéstámogatásról szóló javaslatunknál is, de amint bevezettük, egyszer csak mégis lett rá pénz. A kerület vezetésében eluralkodott, Pató Pál uras politikai tempóval nem tudok azonosulni. Ne felejtsük el, a legtöbb fejlesztéshez akarat kell, nem csupán pénz. Például én egyetlen mélygarázst sem szeretnék polgármesterként önkormányzati pénzből építeni. Biztos, hogy találunk rá befektetőt, aki később abban is érdekelt lesz, hogy a beruházás környéken díszburkolatok legyenek, így azt részben finanszírozni is fogja. De a fejlesztésbe be lehet vonni a kerületben működő intézményeket, bankokat is. Nem én találtam fel persze a spanyolviaszt, csak körülnéztem, hogy csinálják ezt a világ más nagyvárosaiban.
– Hogyan illeszkednének az elképzeléseibe a fővárosi vezetéssel közös projektek? Ha a sors úgy hozná, milyen együttműködésre számít a Demszky Gábor vezette fővárossal?
– Én e tekintetben azt az elvet vallom, hogy közös lónak túros a háta, tehát megszakítanánk a fővárossal közösen vitt projekteket, kilépnénk a parkolási társulásból, a közterület-hasznosítási társulásból, és önálló közterület-felügyeletet hoznánk létre. Azt gondolom ugyanis, hogy a Belváros meg tud állni a saját lábán, nincs szüksége Demszky Gáborra. Mindazonáltal nagyon bízom abban, hogy nem Demszky Gábornak hívják majd az új főpolgármestert, hanem Tarlós Istvánnak. Ő egyébként egyetért az V. kerület forgalomkorlátozásáról, a védett övezetek növeléséről szóló terveinkkel.
– Tarlós István főpolgármesterré választása esetére egyik első intézkedésként azt ígéri, megszünteti a kerékbilincs használatát. Ön szerint e nélkül az eszköz nélkül megoldhatók a belvárosiak életét nehezítő parkolási gondok?
– Igen. Vannak más technikai megoldások erre a célra. Védett övezetet le lehet zárni például kapuval vagy más korszerű eszközzel. Emellett mi mélygarázsok építésével, illetve az itt lakók számára ingyenes parkolási lehetőséggel orvosolnánk ezt a problémát.
– Azért a mélygarázs sem old meg mindent. Támogatná-e, hogy több európai nagyváros példájára Budapest szívéből is kitiltsák az autósokat?
– Alapkoncepcióként mindenképpen támogatnám ezt. Első lépésben azonban a következő négy évben minimálisra kell csökkenteni az átmenő forgalmat, biztosítva ugyanakkor az itt lakók behajtási, parkolási lehetőségét. A kerületben élők nyugalmának érdekében az átmenő forgalom Belvárosból történő szinte teljes kitiltását 2010–2014 között tartom elképzelhetőnek.

Orbán Viktor-interjú a Kossuth Rádióban – élőben az Origón!