Demszky Gábor nagy kört járt be tizenhat év alatt: a rendszerváltozás után még az elsők között hirdette, hogy nyugati mintára Budapesten is a tömegközlekedést és a kerékpárutakat szükséges fejleszteni, az autóforgalmat pedig drasztikusan csökkenteni kell. Másfél évtized alatt aztán semmit nem tett e cél érdekében: leépítette a tömegközlekedést, több villamosvonalat csak a szocialisták segítségével sikerült megmenteni a hivatalától, a legutóbbi ciklusban pedig volt olyan év, amikor a szeptember 22-i nemzetközi autómentes napot egyenesen betiltották a fővárosban, még a kerékpáros felvonulókat is feloszlatta a rendőrség, s olyan esztendő is akadt, amikor egyetlen kilométer kerékpárút sem épült fővárosi finanszírozásban. Hétfőn mégis szemléletváltozást ígért Demszky Gábor a főváros közlekedéspolitikájában. Ennek első lépéseként szeptember 22-én, az európai autómentes napon az Andrássy út lezárása mellett ingyenes lesz a BKV-járművek használata, amivel a főpolgármester reményei szerint sikerül rávenni a fővárosiakat, hogy ezentúl még többen utazzanak tömegközlekedéssel.
„A város az emberekért van, nem az autókért” – jelentette ki Demszky, majd hozzátette: „Alapvetően mást akarunk a közlekedéspolitikában, mint ami eddig volt. Most komolyan gondoljuk az autómentes napot.” Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy az autósoknak az idén nem egy, hanem két gépjárműmentes huszonnégy órára kell fölkészülniük; a másik (fővárosi) autómentes napot szeptember 17-én rendezik.
Demszkynek rögvest sikerült is maga mellé állítania László Jánost, a Magyar Kerékpáros Klub (MKK) elnökét, akit eddig a Budapesten legnagyobbnak számító környezetvédelmi demonstrációk, a tízezres Critical Mass biciklisfelvonulások szervezőjeként ismert a közvélemény. László János, aki számtalanszor bírálta már a főpolgármester várospolitikáját, a hétfői sajtótájékoztatón azt mondta: „A bejelentés azt mutatja, hogy itt valami nagy dolog történik.” Szeptember 17-én az autó nélkül az Andrássy útra látogatókat több környezetvédelmi rendezvény is várja.
– A jelenlegi főpolgármesternek tizenhat éve volt a szemléletváltásra, ám eddig nem történt semmi – közölte lapunkkal Tarlós István, a Fidesz, a KDNP, a Jobbik és számos civil szervezet által támogatott független főpolgármester-jelölt Demszky Gábor bejelentésére. – Demszky műszaki analfabéta, honnan is tudhatná, hogy például a belváros autómentesítését, a forgalom kitiltását vagy jelentős korlátozását nem lehet bevezetni egyik napról a másikra. Nem kerékpárút, ha sárga vonalat húznak a szűk járdákra, majd azok egyik oldalát odaadják a bicikliseknek – emelte ki Tarlós. Hozzátette: a parkolási káosz megszüntetése – a durva és értelmetlen kerékbilincselés helyett – csak új garázsok építésével, P+R parkolók kialakításával szüntethető meg, a rendszert egységesíteni, Budapest közútjait zónásítani kell. A független jelölt a Dunát is bevonná a tömegközlekedésbe, menetrendszerű vízibuszok, kishajók indításával.
Katona Kálmán, az MDF főpolgármester-jelöltje szerint Demszky Gábor a tizenhat alatt számtalanszor bebizonyította, hogy az autósok pártján áll, most viszont megérezte, hogy ez nem kifizetődő, és próbál változtatni a hozzáállásán. Katona úgy véli, az utolsó pillanatban vagyunk, hogy átértékeljük Budapest eddigi környezetvédelmi politikáját. – Programomban azért kap nagy hangsúlyt a környezetvédelem, mert ebben látom a legnagyobb hiányosságokat és egyúttal a legnagyobb lehetőségeket – fűzte hozzá.

Főhősök nyomában – itt a legnehezebb irodalmi kvíz, csak a legjobbaknak sikerül hibátlanul kitölteni!