Demszkyno City

Csontos János
2006. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nem a bőrünkre menne a dolog, még akár szórakoztató is lehetne. A kampányhernyónak is nevezhető Combino villamosok egyikét már megint leállították – ezúttal nem konstrukciós vagy egyéb műszaki hiba miatt, hanem azért, mert az egyik utas a becsukódás után megpróbálta felfeszíteni az ajtót, mivel mégis inkább a következő megállóig akart eljutni. Ezen az égövön ez – mi tagadás – bevett módszer, s a pesti villamosok és a vezetőik is száz éve hozzászokhattak már. A szolid erőbehatásnak megadóan engedelmeskedtek mindketten, aztán ment tovább minden a maga sínjén. Csakhogy Demszky Gábor Combinóival új korszak köszöntött az ostromokat is túlélt Budapestre: ettől a babrálástól azon nyomban összeomlott az egész kifinomult rendszer – igaz, ez a roppant kifinomult rendszer mindennemű babrálás és erőbehatás nélkül is lépten-nyomon összeomlik. Ilyen babrálgatáskor azonban az álliberális szolgamédia egy emberként szokott felüvölteni, ejrópázik meg ejnyebejnyézik egy kiadósat a „parasztnak a világváros” mottó szellemében (ez nem túlzás: a vandalizmus kapcsán tényleg visszatérően parasztoznak, mint a kulákprés daliás idejében); s eközben óvatosan sandít körbe: sikerült-e a ravasz áttematizálás, sikerült-e a kudarcot kudarcra halmozó kenyéradó nagyfőnökről a vidéki tahónak beállított székesfővárosi barbárokra terelni a választói figyelmet? Talán még maga a főpolgármester is beállna a sorba parasztozni, ha nem ötlene fel benne: budakeszi lakosként voltaképpen maga is vidéki, hiszen azon százezrek közé tartozik, akik a lábukkal szavaztak a világvárosi politika eredményességéről. Sajtócsapatai viszont már akkor is hörögtek, amikor egy kreatív vandál összesprézte a szentséges Combinót: parasztnak a hightech! felkiáltással reagálták le a politikai blaszfémiát. A graffitik ügyében amúgy sokkal engedékenyebbek szoktak lenni: maga Demszky is minősítette már az elkényeztetett úri gyerekek vizuális szemetelését (ne feledjük: ezek a festékszórók nem két fillérbe kerülnek) önkifejezésnek, a várost szellemileg gazdagító kreativitásnak. Most már tudjuk: ez a kreativitás a házfalakon támogatandó urbánus kultúrtermék – Combino villamoson viszont népnemzeti csökevény, bő gatya és fütyülős barack.
A Combino villamos nem egyszerűen egy csapnivaló konstrukció, közbeszerzési melléfogás, kampányvakságból eredeztethető bűnös közpénzherdálás, hanem jelkép is: Demszkyno City, az élhetetlenné tett város szimbóluma. A Siemens márkanév sokak fülében jól csengett, Demszky meg rádöbbent: már a sokadik ciklusban nem épített egyetlen centiméternyi metrót sem, függetlenül attól, hogy barát vagy ellenség van-e kormányon – holott mindig megígérte. Előbb-utóbb rájön a fővárosi polgár, hogy itt kérem a notórius, folytatólagosan elkövetett hazudozás, politikai blöffsorozat esete forog fenn. A figyelemelterelő városfeltúrás pedig – amellyel állítólag a nem létező négyes metró alagútjának képzelt állomásait csinosítgatják, további izzasztó órákat szerezve a sokszorosan megsarcolt, dugókban veszteglő pest-budai autósoknak – alighanem kevés lesz sokszor négy év fejlesztési tétlenkedése, urbanisztikai impotenciája után. Valamit tenni kell, mert ha más jön, felemeli a szőnyeg sarkát. Nosza: importáljunk hát látványvillamosokat! A látványvillamosoknak lényegesen különbözniük kell a hagyományostól: legyenek hát hosszúak, és tekeregjenek. Így fognak majd remekül mutatni a kampányfilmen. Hogy ehhez át kell építeni az összes körúti megállót temérdek pluszköltséggel? Van pénz dögivel; így mulat egy magyar úr! Hogy nem lehet lebonyolítani az egész közbeszerzési és üzembeállítási procedúrát ilyen rekordidő alatt? Nem baj, akkor is muszáj! A kampánystartra járnia kell! Nem töltjük a drága időt azzal, hogy a régi, rozsdás vasoszlopok vajon elbírják-e a Margit hídon a böhömnehéz új vezetékeket: szurkoljunk, hogy ne akkor dőljenek ki, amikor valaki alattuk tartózkodik. De ha mégis kidől, kenjük az egészet Aba Botondra. Nem azért szavaztattunk meg neki húszmilliós prémiumokat, hogy aztán most, amikor élet-halál kérdése, ne vigye el a balhét! Hogy rossz üzenet, ha azt látják a választók, hogy Demszky a hatalomért még a saját emberét is csuklás nélkül beáldozza? Ahol gyalulnak, ott hull a forgács. Majd úgy kommunikáljuk, hogy Demszky számára a közérdek még a barátságot is megelőzi…
Düsseldorf, Verona és Tel-Aviv példájából (utóbbi helyen azért halasztották el a Siemens-féle beszerzést, mert a budapesti történetet totális kudarcnak tartják) remekül látszik: a politikai és a szakmai felelősség egyaránt terheli a fővárosi döntéshozókat, hogy az alkalmatlan villamost alkalmasnak minősítették. S most nem olyasmire gondolok, hogy eszükbe sem jutott, hogy beleírják a tenderbe: a pesti villamos ajtajának tradicionális okokból bírnia kell a feszegetést; vagy hogy ne tessenek már kispórolni a XXI. században a járgányból a klímát, mert az emberek itt is szoktak izzadni. Arra gondolok, hogy a közszolgák nem tudták megvédeni a közt a várható kártól, mert nem ismerték fel a partner alkalmatlanságát. (Újabban azért vonnak vissza villamosokat, mert időközben hajtóműpartnert cseréltek. Könyörgöm: mi közünk nekünk ehhez?) Az a gyanúm, hogy a közszolgák (élükön Demszkyvel) nem születésüktől fogva ilyen alkalmatlanok és ostobák: ehhez kell némi rásegítés is. Ilyenkor kap titkos értelmet az, hogy Demszky a brüsszeli képviselőségtől való visszalépése után nem számolt el újra azzal, hogy miből törleszti adriai és egyéb luxushiteleit. Az eredeti egyenlegbe a húzós uniós tiszteletdíjat is beszámította – ez viszont jó ideje kiesik. Nem valószínű, hogy rokonai és volt feleségei nyakán élne, hiszen ehhez képest igen költséges kedvtelései vannak a lovaglástól a motorozásig. Míg meg nem ismétli abakuszos sajtótájékoztatóját, ahol az utolsó fillérig elszámol, arra kell gondolnom: az elhibázott fővárosi tenderek összefüggésben lehetnek nagyvilági életmódjával.
Egy kis hazudozásért azonban Demszky sem megy Gyurcsányhoz a szomszédba. Metróbeli plakátján a főpolgármester a „dr.” kiegészítéssel és szemüvegben kelleti magát a választók előtt (eddig rendben van); ám mögötte a nem létező négyes metró motorvonatja suhan el. Miért gondolja, hogy ez átmegy? Hogyan nézheti le ennyire tulajdon választóit? Miként feltételezheti, hogy bárki elhiszi: a Nyitott Városháza sorozatnak a liberális sátor tőszomszédságában semmi köze az ő kampányához? Hogy képzeli, hogy nem látni: közpénzből, a fővárosiak adóforintjaiból kampányol, amikor kiadványt gyárt és a beosztottait kivezényli a „független” társrendezvényre? Miként férhetett rá az orcájára, hogy közparknak adta el a minden idők legdrágább macskakövével lerakott átépítési területet a bazársor helyén, hogy aztán két választás között folyamatosan lefoglalja az állítólagos közparkot az SZDSZ-pártélet céljaira? Nem gondolja Demszky doktor úr, hogy mára ugyanolyan MSZMP-s módszereket alkalmaz, mint amik ellen valaha lázadt?
A Gallup szerint Tarlós István már átvette Demszkytől a vezetést a népszerűségi versenyben, Demszkyno City azonban még tartja magát. A kampánynyitón a főpolgármester azt mondta: Molnár Gyulával (akit renegát, később kizárt fideszesek jelöltek Pro Urbe-díjra Demszky városában) most jöttek fel a föld alól. Mivel nem bányászok, s metrót sem építettek, csak arra tudok gondolni: az SZDSZ és a MSZP mindeddig illegalitásban kormányozta Budapestet. Legfőbb ideje ennek véget vetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.