Ha nem a bőrünkre menne a dolog, még akár szórakoztató is lehetne. A kampányhernyónak is nevezhető Combino villamosok egyikét már megint leállították – ezúttal nem konstrukciós vagy egyéb műszaki hiba miatt, hanem azért, mert az egyik utas a becsukódás után megpróbálta felfeszíteni az ajtót, mivel mégis inkább a következő megállóig akart eljutni. Ezen az égövön ez – mi tagadás – bevett módszer, s a pesti villamosok és a vezetőik is száz éve hozzászokhattak már. A szolid erőbehatásnak megadóan engedelmeskedtek mindketten, aztán ment tovább minden a maga sínjén. Csakhogy Demszky Gábor Combinóival új korszak köszöntött az ostromokat is túlélt Budapestre: ettől a babrálástól azon nyomban összeomlott az egész kifinomult rendszer – igaz, ez a roppant kifinomult rendszer mindennemű babrálás és erőbehatás nélkül is lépten-nyomon összeomlik. Ilyen babrálgatáskor azonban az álliberális szolgamédia egy emberként szokott felüvölteni, ejrópázik meg ejnyebejnyézik egy kiadósat a „parasztnak a világváros” mottó szellemében (ez nem túlzás: a vandalizmus kapcsán tényleg visszatérően parasztoznak, mint a kulákprés daliás idejében); s eközben óvatosan sandít körbe: sikerült-e a ravasz áttematizálás, sikerült-e a kudarcot kudarcra halmozó kenyéradó nagyfőnökről a vidéki tahónak beállított székesfővárosi barbárokra terelni a választói figyelmet? Talán még maga a főpolgármester is beállna a sorba parasztozni, ha nem ötlene fel benne: budakeszi lakosként voltaképpen maga is vidéki, hiszen azon százezrek közé tartozik, akik a lábukkal szavaztak a világvárosi politika eredményességéről. Sajtócsapatai viszont már akkor is hörögtek, amikor egy kreatív vandál összesprézte a szentséges Combinót: parasztnak a hightech! felkiáltással reagálták le a politikai blaszfémiát. A graffitik ügyében amúgy sokkal engedékenyebbek szoktak lenni: maga Demszky is minősítette már az elkényeztetett úri gyerekek vizuális szemetelését (ne feledjük: ezek a festékszórók nem két fillérbe kerülnek) önkifejezésnek, a várost szellemileg gazdagító kreativitásnak. Most már tudjuk: ez a kreativitás a házfalakon támogatandó urbánus kultúrtermék – Combino villamoson viszont népnemzeti csökevény, bő gatya és fütyülős barack.
A Combino villamos nem egyszerűen egy csapnivaló konstrukció, közbeszerzési melléfogás, kampányvakságból eredeztethető bűnös közpénzherdálás, hanem jelkép is: Demszkyno City, az élhetetlenné tett város szimbóluma. A Siemens márkanév sokak fülében jól csengett, Demszky meg rádöbbent: már a sokadik ciklusban nem épített egyetlen centiméternyi metrót sem, függetlenül attól, hogy barát vagy ellenség van-e kormányon – holott mindig megígérte. Előbb-utóbb rájön a fővárosi polgár, hogy itt kérem a notórius, folytatólagosan elkövetett hazudozás, politikai blöffsorozat esete forog fenn. A figyelemelterelő városfeltúrás pedig – amellyel állítólag a nem létező négyes metró alagútjának képzelt állomásait csinosítgatják, további izzasztó órákat szerezve a sokszorosan megsarcolt, dugókban veszteglő pest-budai autósoknak – alighanem kevés lesz sokszor négy év fejlesztési tétlenkedése, urbanisztikai impotenciája után. Valamit tenni kell, mert ha más jön, felemeli a szőnyeg sarkát. Nosza: importáljunk hát látványvillamosokat! A látványvillamosoknak lényegesen különbözniük kell a hagyományostól: legyenek hát hosszúak, és tekeregjenek. Így fognak majd remekül mutatni a kampányfilmen. Hogy ehhez át kell építeni az összes körúti megállót temérdek pluszköltséggel? Van pénz dögivel; így mulat egy magyar úr! Hogy nem lehet lebonyolítani az egész közbeszerzési és üzembeállítási procedúrát ilyen rekordidő alatt? Nem baj, akkor is muszáj! A kampánystartra járnia kell! Nem töltjük a drága időt azzal, hogy a régi, rozsdás vasoszlopok vajon elbírják-e a Margit hídon a böhömnehéz új vezetékeket: szurkoljunk, hogy ne akkor dőljenek ki, amikor valaki alattuk tartózkodik. De ha mégis kidől, kenjük az egészet Aba Botondra. Nem azért szavaztattunk meg neki húszmilliós prémiumokat, hogy aztán most, amikor élet-halál kérdése, ne vigye el a balhét! Hogy rossz üzenet, ha azt látják a választók, hogy Demszky a hatalomért még a saját emberét is csuklás nélkül beáldozza? Ahol gyalulnak, ott hull a forgács. Majd úgy kommunikáljuk, hogy Demszky számára a közérdek még a barátságot is megelőzi…
Düsseldorf, Verona és Tel-Aviv példájából (utóbbi helyen azért halasztották el a Siemens-féle beszerzést, mert a budapesti történetet totális kudarcnak tartják) remekül látszik: a politikai és a szakmai felelősség egyaránt terheli a fővárosi döntéshozókat, hogy az alkalmatlan villamost alkalmasnak minősítették. S most nem olyasmire gondolok, hogy eszükbe sem jutott, hogy beleírják a tenderbe: a pesti villamos ajtajának tradicionális okokból bírnia kell a feszegetést; vagy hogy ne tessenek már kispórolni a XXI. században a járgányból a klímát, mert az emberek itt is szoktak izzadni. Arra gondolok, hogy a közszolgák nem tudták megvédeni a közt a várható kártól, mert nem ismerték fel a partner alkalmatlanságát. (Újabban azért vonnak vissza villamosokat, mert időközben hajtóműpartnert cseréltek. Könyörgöm: mi közünk nekünk ehhez?) Az a gyanúm, hogy a közszolgák (élükön Demszkyvel) nem születésüktől fogva ilyen alkalmatlanok és ostobák: ehhez kell némi rásegítés is. Ilyenkor kap titkos értelmet az, hogy Demszky a brüsszeli képviselőségtől való visszalépése után nem számolt el újra azzal, hogy miből törleszti adriai és egyéb luxushiteleit. Az eredeti egyenlegbe a húzós uniós tiszteletdíjat is beszámította – ez viszont jó ideje kiesik. Nem valószínű, hogy rokonai és volt feleségei nyakán élne, hiszen ehhez képest igen költséges kedvtelései vannak a lovaglástól a motorozásig. Míg meg nem ismétli abakuszos sajtótájékoztatóját, ahol az utolsó fillérig elszámol, arra kell gondolnom: az elhibázott fővárosi tenderek összefüggésben lehetnek nagyvilági életmódjával.
Egy kis hazudozásért azonban Demszky sem megy Gyurcsányhoz a szomszédba. Metróbeli plakátján a főpolgármester a „dr.” kiegészítéssel és szemüvegben kelleti magát a választók előtt (eddig rendben van); ám mögötte a nem létező négyes metró motorvonatja suhan el. Miért gondolja, hogy ez átmegy? Hogyan nézheti le ennyire tulajdon választóit? Miként feltételezheti, hogy bárki elhiszi: a Nyitott Városháza sorozatnak a liberális sátor tőszomszédságában semmi köze az ő kampányához? Hogy képzeli, hogy nem látni: közpénzből, a fővárosiak adóforintjaiból kampányol, amikor kiadványt gyárt és a beosztottait kivezényli a „független” társrendezvényre? Miként férhetett rá az orcájára, hogy közparknak adta el a minden idők legdrágább macskakövével lerakott átépítési területet a bazársor helyén, hogy aztán két választás között folyamatosan lefoglalja az állítólagos közparkot az SZDSZ-pártélet céljaira? Nem gondolja Demszky doktor úr, hogy mára ugyanolyan MSZMP-s módszereket alkalmaz, mint amik ellen valaha lázadt?
A Gallup szerint Tarlós István már átvette Demszkytől a vezetést a népszerűségi versenyben, Demszkyno City azonban még tartja magát. A kampánynyitón a főpolgármester azt mondta: Molnár Gyulával (akit renegát, később kizárt fideszesek jelöltek Pro Urbe-díjra Demszky városában) most jöttek fel a föld alól. Mivel nem bányászok, s metrót sem építettek, csak arra tudok gondolni: az SZDSZ és a MSZP mindeddig illegalitásban kormányozta Budapestet. Legfőbb ideje ennek véget vetni.

Így védekezhetünk az agyevő amőba ellen – itt az orvos véleménye!