Régóta húzódik a magyar regisztrációs adó (regadó) körüli vita: az unió már tavaly hivatalos figyelmeztetésben részesítette hazánkat, mivel úgy ítélték meg, hogy a magyar szabályozás – az avultatás hiánya és a bújtatott áfafizetés miatt – nem felel meg a közösségi elvárásoknak. Magyar keresetek kapcsán idén nyáron az Európai Bíróság (EB) főtanácsnoka is megerősítette: a regadó hátrányosan kezeli a más tagállamokból származó használt autókat, vagyis uniós jogba ütközik. Szakértők már akkor világossá tették: azok, akik az adó 2004. május 1-jei bevezetése és 2005. december 31. között külföldön vásároltak használt gépkocsit, visszakérhetik a behozatal után befizetett adó egy részét. Az, hogy az ekkor behozott, közel nyolcvanezer gépkocsi után befolyó, 29 milliárd forintnyi adóból a magyar állam mennyit lesz köteles visszatéríteni, október 5-én derülhet ki, az EB ugyanis ekkor hirdet ítéletet az adónemmel kapcsolatosan.
Időközben azonban más tekintetben is kérdésessé vált a regadó sorsa. Az unió illetékes bizottsága július 4-i újabb levelében immár a regadó 2006. január 1-jén hatályba lépett módosítását, pontosabban az ebben szereplő adócsökkenési skálát ítéli aggályosnak. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke rámutatott: a regadó szabályozása tavaly még az avultatás hiánya, idén viszont annak minősége miatt elfogadhatatlan. A mostani szabályozás ugyanis csupán a gépkocsi életkorát s még mindig nem az értékét veszi figyelembe, emellett pedig irreális mértékekkel számol: egy egyéves használt autó a jogszabály alapján 11 százalékot veszített eredeti értékéből, miközben a szakember szerint a tényleges mérték 25–35 százalék. Ráadásul az avultatásból kimaradtak a motorkerékpárok. A kormány mind az uniót, mind a magyar adózókat becsapta a szabályozás alibi módosításával – tette hozzá Fojt Attila.
Az unió levelére a magyar kormány két hónapon belül volt köteles válaszolni, a határidő a napokban járt le. A pénzügyi tárca közölte, hogy az új szabályozás indokáról és működéséről a kormány már számot adott a bizottságnak. Közleményük megemlíti, hogy az EU-ban jelenleg nincs kötelező szabályozás a regadóval kapcsolatosan, az MGOE elnöke azonban leszögezte: ajánlás viszont igenis van e témában.
Eközben az Európai Parlament is a regadó megszüntetése mellett döntött. A szeptember eleji jelentés az adónem fokozatos kivezetését javasolja, mivel a regadó az eltérő szabályozások és mértékek miatt torzítja az EU gépkocsipiacát, és sokszor kettős adózáshoz vezet. A végleges döntés ez esetben is a tagállamok kezében van.

Párkányi fürdő: Eredményre jutott a szlovák közegészségügyi hivatal az agyevő amőba által fertőzött fiú ügye kapcsán