Felesleges trükközés a regisztrációs adóval

Végleg megpecsételődni látszik a magyar regisztrációs adó sorsa: az EU illetékes bizottsága az adó év elején hatályba lépett módosítását kifogásolja, miközben az unió az egész adónem felszámolását tervezi. Az Európai Bíróság október 5-én hirdet ítéletet.

Kiss Roland
2006. 09. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta húzódik a magyar regisztrációs adó (regadó) körüli vita: az unió már tavaly hivatalos figyelmeztetésben részesítette hazánkat, mivel úgy ítélték meg, hogy a magyar szabályozás – az avultatás hiánya és a bújtatott áfafizetés miatt – nem felel meg a közösségi elvárásoknak. Magyar keresetek kapcsán idén nyáron az Európai Bíróság (EB) főtanácsnoka is megerősítette: a regadó hátrányosan kezeli a más tagállamokból származó használt autókat, vagyis uniós jogba ütközik. Szakértők már akkor világossá tették: azok, akik az adó 2004. május 1-jei bevezetése és 2005. december 31. között külföldön vásároltak használt gépkocsit, visszakérhetik a behozatal után befizetett adó egy részét. Az, hogy az ekkor behozott, közel nyolcvanezer gépkocsi után befolyó, 29 milliárd forintnyi adóból a magyar állam mennyit lesz köteles visszatéríteni, október 5-én derülhet ki, az EB ugyanis ekkor hirdet ítéletet az adónemmel kapcsolatosan.
Időközben azonban más tekintetben is kérdésessé vált a regadó sorsa. Az unió illetékes bizottsága július 4-i újabb levelében immár a regadó 2006. január 1-jén hatályba lépett módosítását, pontosabban az ebben szereplő adócsökkenési skálát ítéli aggályosnak. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke rámutatott: a regadó szabályozása tavaly még az avultatás hiánya, idén viszont annak minősége miatt elfogadhatatlan. A mostani szabályozás ugyanis csupán a gépkocsi életkorát s még mindig nem az értékét veszi figyelembe, emellett pedig irreális mértékekkel számol: egy egyéves használt autó a jogszabály alapján 11 százalékot veszített eredeti értékéből, miközben a szakember szerint a tényleges mérték 25–35 százalék. Ráadásul az avultatásból kimaradtak a motorkerékpárok. A kormány mind az uniót, mind a magyar adózókat becsapta a szabályozás alibi módosításával – tette hozzá Fojt Attila.
Az unió levelére a magyar kormány két hónapon belül volt köteles válaszolni, a határidő a napokban járt le. A pénzügyi tárca közölte, hogy az új szabályozás indokáról és működéséről a kormány már számot adott a bizottságnak. Közleményük megemlíti, hogy az EU-ban jelenleg nincs kötelező szabályozás a regadóval kapcsolatosan, az MGOE elnöke azonban leszögezte: ajánlás viszont igenis van e témában.
Eközben az Európai Parlament is a regadó megszüntetése mellett döntött. A szeptember eleji jelentés az adónem fokozatos kivezetését javasolja, mivel a regadó az eltérő szabályozások és mértékek miatt torzítja az EU gépkocsipiacát, és sokszor kettős adózáshoz vezet. A végleges döntés ez esetben is a tagállamok kezében van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.