Október másodikán kezdődik a stratégiai földgáztároló megépítésére kiírt tender második fordulója, vagyis a versenyben maradt két társaságnak, a Mol Nyrt.-nek és az E.On Földgáz Storage Zrt.-nek addig kell beadnia pályázatát. Ha minden jól megy, maga a tároló 2010-re készül el. Csakhogy a törvény szerint már idén október elsejétől jövő év szeptember végéig gondoskodni kell 150 millió köbméternyi földgáz stratégiai készletezéséről, az egy évvel későbbi periodusban pedig már 300 millió köbméternyi földgáz stratégiai tárolását kell biztosítania az MSZKSZ-nek. Ez a gáz a törvény szerint kereskedelmi tárolók szabad kapacitásából köthető le. Ha nincs szabad kapacitás, és jelenleg ez a helyzet, a stratégiai célból tárolandó földgázt kőolajjal, illetve kőolajtermékekkel – ez gyakorlatilag erőművi fűtőolajat jelent – is helyettesíteni lehet.
A Magyar Energia Hivatal illetékes főosztályán azt az információt kaptuk, hogy az október elsejétől esedékes fűtőolaj-mennyiség határidőre rendelkezésre áll majd. A kérdés csak az, hogy miből. A Magyar Kőolaj Készletező Szövetségből kinőtt MSZKSZ ugyanis tagdíjakból tartja fenn magát, és látja el törvényi kötelezettségeit, a gáziparban érdekelt tagok első befizetése azonban csak januárban esedékes. Arra pedig nem kaptunk hivatalosan választ, hogy akkor miből biztosítják majd a 150 millió köbméterföldgázzal egyenértékű – nagyjából 125 ezer tonna – fűtőolajat. Nem hivatalosan annyi tudható, hogy az MSZKSZ meglévő készleteinek átcsoportosításával oldja meg a feladatot. Erre azért van módja, mert a szervezeti elődjének tekinthető kőolaj-készletező szövetség zárókészletei magasabbak voltak a törvényben minimálisan előírt, kilencven napra elegendő tartaléknál.
Az, hogy ellátási krízis esetén nem földgáz, hanem fűtőolaj van készleten, nem okoz problémát. A gáztüzelésű erőművek nagy része viszonylag egyszerűen átállítható fűtőolajra. A fenti konstrukció szerint a stratégiai földgáztartalékkal egyenértékű fűtőolaj biztosítása októbertől jövő év szeptemberéig nem jelent pluszköltséget, mivel meglévő készletről van szó, aminek árát az autósok fizették meg az üzemanyagárakba épített termékkészletezési díj formájában. Elképzelhető, hogy még egyszer gázfogyasztókként is fizetünk: korábbi hírek arról szóltak, hogy az idei tartalékképzés 13 fillérrel növeli meg a földgáz köbméterenkénti árát.
Nem érdemes rutinból vásárolni a jövő évi autópályamatricákat – mutatjuk az újdonságokat















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!