Gázellátás: egyszerre több vas a tűzben

Erdősi Csaba
2006. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg két déli irányú gázvezeték, az orosz Gazprom által szorgalmazott Kék Áramlat és az EU terveiben szereplő Nabucco építése is napirenden van Európában. A kettő közül azonban csak az egyik épülhet meg. Magyarország ezenkívül egy adriai gázterminál építését és egy szlovákiai lecsatlakozás megteremtését is szorgalmazza.
Felejtse el a Nabuccót – reagált a gázpiacot jól ismerő informátorunk két, a kontinens földgázellátását délről biztosító vezeték építésének ötletére. A jelenlegi papírforma alapján igaza lehet, de az orosz– ukrán gázvita nyomán megerősödtek azok a hangok, hogy Európa orosz gáztól való függését éppen a kaszpi térségből induló, és Oroszországot megkerülő Nabucco oldhatná meg. Közben azonban beindult az orosz gazdaságtól valójában soha el nem választható külpolitika, és ennek nyomán a Nabucco komoly versenytársat kapott.
A Nabucco és a Kék Áramlat gyakorlatilag majdnem ugyanott haladna. Előbbi Törökország és Ausztria között húzódna, és megépítésére öt ország, köztük a Mol is szándéknyilatkozatot írt alá. Az EU is szorgalmazza az ötletet, de a támogatás jószerivel csak politikai. A mintegy 4,5 milliárd eurós költségű beruházást alapvetően magántőkéből kellene megépíteni, s közösségi forrás csupán az Európai Beruházási Bank részéről érkezhet. A Kék Áramlat ugyancsak Törökországból indulna, s egy már meglévő, orosz gázt szállító vezeték meghosszabbításaként képzelik el. Az elosztóközpont Magyarországon lenne; az itteni hálózaton keresztül jutna el Ausztriába s vele Nyugat-Európába az orosz gáz, de Észak-Olaszország, Görögország, Dél-Anatólia és Izrael is kapna egy leágazást. Európa gázellátása szempontjából megnyugtató, hogy a vezeték elkerülné Ukrajnát, az orosz gáztól való függést azonban még tovább erősíti.
Magyarország jelen pillanatban mind a két vezetéket akarja, de a jelek arra mutatnak, hogy végül a Kék Áramlat mellett határozza el magát a kormány. Nem hivatalos információk szerint a magyarországi hezitálást látva már el is készült a Nabucco egy olyan nyomvonalverziója, mely Szlovákián át jutna el Ausztriába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.