Az egyebek mellett ateizmusáról és a vallás üldözéséről elhíresült Szovjetunió összeomlása után másfél évtizeddel helyet kap a vallásoktatás az orosz iskolákban. Négy oroszországi régió iskoláiban kötelező, tizenegyben pedig fakultatívan választható tantárgy szeptember elsejétől az ortodox keresztény hittan. A szomorú szovjet múlt után mindenki azt gondolhatná, hogy a döntést egyöntetűen támogatják. Nem így van, ami bizonyítja, hogy Oroszország sem vonhatja ki magát a globális hatások alól. A bírálók szerint Oroszország világi állam, amelyben élnek más vallások követői is, ráadásul az új tárgy bevezetése sérti az egyház és az állam alkotmányban előírt szétválasztását. A hitoktatás kötelezővé tételének hívei a tantárgy alapvetően kulturális jellegét hangsúlyozzák, kiemelve, hogy a vallásoktatás bevezetése elősegíti a hagyományos értékek ápolását.
Mindez egyébként jól illeszkedik a hazafias nevelés hagyományaiba is. Az orosz iskolások ugyanis szeptember elsején, a tudás napján állampolgári ismeretekkel kezdik az új tanévet. Ezen az órán átismétlik az állami szimbólumokat, s magától értetődő, hogy eléneklik a himnuszt. Mint a pedagógusok fogalmaznak, így minden gyerek átérezheti, hogy a hatalmas országban élő az orosz nemzet része.
Immár második éve visszatért az orosz iskolákba az egyenruha is. A szovjet időkben még sorba kellett állni egy-egy rendes iskolai egyenruháért, aztán a kilencvenes évek szabadossággal vegyülő szabadsága e téren is hamar gyökeres változásokat hozott. Mindenki abban járt iskolába, amiben akart, a pszichológusok pedig azt vitatták, hogy ez a néhol kisebb divatbemutatóvá alakuló sokszínűség miként hat a gyerekek fejlődésére. Tizennégy év után aztán visszatért az iskola falai közé az uniformis, kiszorítva a farmert és egyéb divatos holmikat. Ma egy egyenruha 37 dollárnak megfelelő rubelbe kerül, ami kibírható.
A tanév elején természetesen terítékre kerülnek a problémák is, így az, hogy az orosz iskolások egészségi állapota (is) tragikus. Ez, mint az ismert orosz gyerekorvos, Leonyid Rosal fogalmaz, elsősorban a testnevelési órák elhanyagolásával, a nem kielégítő iskolai táplálkozással és az orvosi felügyelet hiányosságaival magyarázható. Központi téma a pénzhiány, a tanítók, tanárok alacsony fizetése, főleg a vidéki iskolákban az eszközhiány, amely az oktatás színvonalának csökkenéséhez vezet.

Orbán Viktor-interjú a Kossuth Rádióban – élőben az Origón!