Eredményt hirdetett tegnap az M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti, 35,5 kilométeres szakaszának megépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. A hat előminősített vállalkozó részvételével lebonyolított eljárásban az állami autópálya-társaság a Porr–Viadom–Terrag-Asdag (PVT–M7) konzorciumot hirdette ki nyertesnek. A pályázat kétszeri felfüggesztése és a gazdasági miniszter beavatkozása után kihirdetett győztes információink szerint az első körben még a legdrágább ajánlatot tette. Az NA Zrt. az eljárás során műszaki kifogásokra hivatkozva eleve érvénytelennek minősítette az öt érdeklődő pályázatát, így kizárta annak lehetőségét, hogy ezek árajánlatával versenyeztesse a győztest. Ebből következően annak, hogy a PVT–M7 a második eljárásban már némileg csökkentette árait, már nem lehetett érdemi hatása a mostani döntésre. A társaság a szóban forgó autópálya-szakaszt 43 milliárd forintért építi meg 2008. május 31-ig – mondta Reményik Kálmán, az NA Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az eredeti tenderkiírás szerint 2007. december végéig kellett volna átadni a beruházást.
*
Az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti részének megépítésére, illetve tervezésére május 31-ig adhattak ajánlatot a kivitelezők. Az NA Zrt. többször változtatott a kiírási feltételeken. Költségcsökkentés céljából kevesebb műtárgyat – hidat, lehajtót és aluljárót – kell megépíteni az új szakaszon. A versenyből ugyancsak kizárt Vegyépszer–Betonút konzorciuma 41,4 milliárd forintért vállalta volna a munkát, a Strabag és a Hídépítő konzorciuma 41,74, a Granit–Doprostav 41,741, a Porr–Viadom– Terrag–Asdag 43,8, a Bilfinger– Swietelsky 45,698, az Egut–Debmut pedig 48,8 milliárd forintos ajánlatot tett. Vagyis az árversenyt egyértelműen a Vegyépszer–Betonút nyerte, ám e konzorciumot is kizárták a tender értékeléséből.
– Nem fogadjuk el a döntést, s a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordulunk – közölte lapunkkal Timár Gyula, a Vegyépszer elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: a kizárás okáról kevés részletet tudnak, de meggyőződésük, hogy nem követtek el olyan alapvető hibákat, amelyek a pályázatból való kizáráshoz vezethettek.
Azon kérdésünket, miszerint a kifogásolt műszaki tartalmak voltak-e olyan súlyosak, hogy azok megérjenek az államnak kétmilliárd forintos többletkiadást, Reményi Kálmán értelmezhetetlennek nevezte. Mint mondta, azt nem lehetett mérlegelni, hogy megérte-e vagy sem a társaságok kizárása, mivel ezen esetekben csak az érvényes jogszabályok alapján dönthetnek. Szerinte annak, hogy eddig soha nem tapasztalt módon hat pályázóból ötöt kizártak, többek között az lehetett az oka, hogy sok volt az érdeklődő, s a jelentkezők teljesen új követelményekkel találkozhattak. Információnkra, miszerint egyes kizárt vállalkozók mérlegelik a brüsszeli jogorvoslati lehetőséget is, úgy reagált, hogy a döntést természetesen ott is meg lehet támadni, ám annak kétséges az eredménye. Mint mondta, mire az EU bírósága döntést hoz, az érintett autópálya-szakasz valószínűleg már megépül. Az pedig nehezen elképzelhető – tette hozzá –, hogy az unió az eredeti állapot helyreállítására kötelezné az NA Zrt.-t.
Az autópálya-építési szabályok egyszerűsítésének és a fokozott, tiszta versenynek köszönhető, hogy a mérnökárhoz képest 40 százalékos megtakarítást lehetett elérni az M7-es autópálya új szakaszára kiírt tenderen – reagált az MTI szerint az eredményhirdetésre Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, aki augusztusban még új szakértők bevonását kérte a pályázók nagyarányú kizárása miatt.

Elárvult kiskutyákat mentett a hős rendőr