Kibírhatatlanul magas bírságok?

Növekvő szigor kísérte a vendéglátóhelyek működését idén nyáron: az illetékes hatóságok csak a Balaton környékén több tíz millió forint összértékű bírságot szabtak ki a vállalkozásokra. A vendéglátók azonban úgy érzik: a bevételek növelése érdekében a hivatalok szőrszálhasogató módon végzik a vizsgálatokat, s már-már lehetetlenné teszik működésüket.

Kiss Roland
2006. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén nyáron alaposan a vállalkozások körmére néztek a hatóságok a Balaton környékén és más, a turisták körében népszerű területeken. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) csak június és július hónapokban országosan közel 14 ezer vizsgálatot folytatott le, s 2950 esetben szabott ki bírságot. A büntetések összértéke e két hónapban meghaladja a 200 millió forintot (az augusztusi adatok még nem nyilvánosak). Mint azt az ÁNTSZ kommunikációs osztályán közölték, az egyes büntetések mértéke pár ezertől 500 ezer forintig terjed, a tipikus hibák a lejárt szavatosságú áruk, a nem megfelelő tárolás, a kétséges tisztaság és a hiányos jelölésű termékek voltak. Nem nyaralni vonult a Balaton környékére az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) sem, heteken keresztül végeztek ugyanis vizsgálatokat, ám a csúcsot a július közepén zajlott razzia jelentette. Ekkor több mint száz revizor közel ezer esetben tette próbára a vállalkozásokat: a nyugták kibocsátását és a foglalkoztatás szabályszerűségét vették górcső alá. A bírságok összege meghaladta a húszmillió forintot.
A vásárlókat érintő jelenségeknek eredtek a nyomába a fogyasztóvédelmi felügyelőségek. A Somogy megyei felügyelőség a nyáron 360 vizsgálatot folytatott le vendéglátóhelyeken, s további néhány tucatot szálláshelyeken és üzletekben. Ez jóval több, mint a tavalyi vizsgálatok száma – árulta el lapunk kérdésére Halas Ernőné, a szervezet igazgatója. Hozzátette: a tavalyi 57,4 százalékkal szemben idén az esetek 66,4 százalékában bukkantak elégtelenségekre, a büntetések összértéke meghaladja a 16 millió forintot. A szabálysértéseknek ugyanakkor csupán kis részét képezik az olyan kihágások, amelyek valóban megkárosítják a vásárlókat – szögezte le az igazgatónő. Ide tartozik többek között az, amikor nem megfelelő az étel vagy az ital mennyisége vagy amikor nem tudható, pontosan mekkora mennyiséget kapunk az adott ár fejében. Ám gyakorinak az olyan mulasztások nevezhetők, amikor nem elérhető a vásárlók könyve, nem jól látható a nyitva tartás, nincs a bejáratnál az étel- és itallap, hiányoznak a bizonylatok.
A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (Kisosz) már a nyár közepén kifogásolta, hogy a hatóságok nemcsak a komoly jogszabálysértésekért vagy a fogyasztók megkárosításáért szabják ki a magas bírságokat, hanem apró mulasztások okán is. A Kisosz a több évtizede működő, jó hírű vendéglátók érdekében lép fel, a vizsgálatokról szóló hírek ugyanis jelentősen rontanak a hazai vendéglátás megítélésén – fogalmaz közleményük. A szövetség a héten fórumot szervezett Balatonszárszón, ahol a vállalkozók hatósági terrorról beszéltek, s szóvá tették: érzésük szerint a hatóságok kizárólag a komoly összegek behajtására törekszenek. – Nem segítőkészséget tapasztalunk, hanem azt, hogy az ellenőrök minden apróságba belekötnek – mondta lapunknak a megbeszélés egyik résztvevője, Püspök Zoltán. A szárszói Vén Diófa étterem vezetője szerint a számtalan adminisztratív kötelesség már a vendégek tisztességes és szívélyes kiszolgálását is lehetetlenné teszi. – A környéken vannak olyan vállalkozók, akik több mint egymillió forintos bírságokat kaptak az utóbbi hetekben. A büntetések, valamint az adó- és járulékemelések hatására lassan működésképtelenné válnak a vendéglátóhelyek, így a déli parton is alig néhányan tartanak nyitva egész szezonban – mondta Püspök.
A helyzet ismeretében a Kisosz javasolja az élelmiszertörvény módosítását. Azt kérik, hogy súlyos szabálysértés híján a büntetés helyett csupán felszólítást kapjanak a „tettesek”. A szervezet szerint ugyanis komoly gondot okoz a minőségvédelmi bírság minimum 50 ezer forintos mértéke: egy közepes méretű vendéglátóhelyen néhány helytelen címkézés már milliós bírságot vonhat maga után.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.