Mint arról lapunk tegnapi számában már hírt adtunk, Magyarország csatlakozhat ahhoz a NATO-kezdeményezéshez, amely az amerikai Boeing repülőgépgyár C-17-es nehéz szállítógépeiből közös flottát állítana fel. A program jelenleg tárgyalási fázisban van: a részt vevő 13 ország képviselői még egyeztetnek a gyártóval a szerződésről, így a Honvédelmi Minisztérium (HM) számára egyelőre nyitott a lehetőség a belépésre.
A NATO védelmi beruházásokért felelős főtitkárhelyettese elsősorban erről tárgyalt tegnap Budapesten Szekeres Imre védelmi miniszterrel, aki lapunk kérdésére úgy fogalmazott: jó esélyt lát arra, hogy Magyarország (tizennegyedikként) csatlakozzon a programhoz. A főtitkárhelyettes, Marshall Billingslea kérdésünkre, miszerint milyen nagyságrendű összegért veheti igénybe a honvédség a szállítógépflotta szolgáltatásait, úgy válaszolt, hogy az előzetes kalkulációk szerint „megengedhető” költségekkel jár majd a részvétel. Az amerikai vendég azt mondta lapunknak, hogy repült óránként hasonló költségek várhatók, mint az ideiglenes szállítógép-bérlési programban (SALIS). A NATO – benne Magyarország – jelenleg egy ukrán–orosz cégtől bérel An– 124-es óriás-szállítógépeket a távoli missziók (például Afganisztán) kiszolgálására, ám ezt a HM szakértői nem tartják hosszú távú megoldásnak, sem eléggé rugalmasnak válsághelyzetek esetére.
Több száz ingatlant zúzott le a vihar keleten + videó
