Vásárlói tapasztalataink szerint augusztus vége óta több hullámban drágultak egyes alapvető élelmiszerek a kiskereskedelemben. Mint ismeretes, szeptember 1-jén öt százalékkal emelkedett azon termékek általános forgalmi adója, amelyek addig a kedvezményes, 15 százalékos kulcs alá tartoztak. A beszállítók közül többen már a nyár folyamán jelezték, hogy a forgalmi adó emelésétől függetlenül áremelésre készülnek. Kérdésünkre korábban Werli József, a Magyar Pékszövetség titkára elmondta, hogy a nyári 8-10 százalékos drágulás után most a kenyérár 15-20 százalékos emelését tartanák kívánatosnak. Ezt azzal indokolták, hogy 8-10 forinttal drágult a liszt, emelkedtek az energiaköltségek és a bérterhek. A Baromfi Terméktanács is közzétette, hogy jelentős, akár 25 százalékos áremelést tart szükségesnek.
A beszállítók áremelési törekvéseinek a piaci verseny miatt ellentartanak a kereskedők, bár azt nem rejtik véka alá, hogy a drágulás végül is elkerülhetetlen. Az Auchan szóvivője, Gillemot Katalin már augusztus végén jelezte, hogy a cég nem tudja „lenyelni” az adóemelésből adódó áremelkedést, sőt valószínűleg ennél nagyobb drágulás várható. Ennek részleteiről azonban most sem tudtak – vagy akartak – felvilágosítást adni a cégnél. Jean Paul Filliat vezérigazgató munkatársán keresztül azt üzente, hogy az átárazás időben elnyújtva, fokozatosan megy végbe. Ennek konkrét lépéseiről, egyes árucsoportok árának változásáról, esetleges jövőbeli lefolyásáról nem adott információt.
Megkerestünk egy magyar tulajdonú kisbolt-hálózatot, hogyan befolyásolja a fogyasztói árat az áfa emelkedése. Linczmayer Attila, a Reál marketingvezetője az áfaemelés előtt még úgy vélekedett, hogy a Reálnál arra törekednek, a fogyasztói árakban minél kevésbé mutatkozzon meg az áfa változása. Ennek érdekében például a hosszú szavatossági idejű termékekből nagyobb készleteket tárolnak. A társaság akciós termékeinél pedig áremelés nem várható. Linczmayer Attila kérdésünkre most óvatosan úgy nyilatkozott: az elmúlt hetek fejleményeinek hatására kénytelenek felülvizsgálni korábbi véleményüket. Ez a megállapítás azt is jelentheti, hogy határozottabb áremelésre kényszerül a cég.
A kereskedelmi vállalkozások óvatossága érthető: úgy kell végrehajtaniuk az áremelést, hogy az ne kerüljön ellentétbe a cégről a vásárlók emlékeiben élő képpel, és eközben ne emeljék magasabbra az áraikat, mint a konkurencia. A bonyolult, sok ismeretlenes feladatot a boltok ügyesen hajtják végre. A saját márkás vagy úgynevezett becsali áruk szerepének kiemelésével elterelik a vásárlók figyelmét arról, hogy az árucikkek derékhada szép lassan, folyamatosan drágul. Ha a pőre igazságra vagyunk kíváncsiak, el kell tennünk a vásárláskor kapott blokkokat, és időnként összehasonlítani.
Tüntetők várták Balatonalmádiban Magyar Pétert, aki a testőreiről és a külföldi támogatásról is hazudozott - videó