A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) és a Magyar Bormarketing (MBM) Kht. aláírta tegnap azt a megállapodást, ami lendíthet az egyelőre csak nyűglődő hazai bormarketing helyzetén. A rögzítettek értelmében az FVM kötelezettségeket vállal arra, hogy a pénzt csak a megjelölt célra használják, az MBM pedig többek között arra, hogy rendszeresen felülvizsgálja a befizetés mértékét.
A megállapodás megteremti annak feltételeit, hogy végre elindulhassanak a borászok önként vállalt befizetései, azaz a jövedéki adót váltó, de literenként ugyanúgy nyolcforintos, úgynevezett forgalomba hozatali járulék. Ehhez a minisztérium vállalja, hogy az ősz során úgy módosítja a bortörvényt, hogy e kötelezettséget ne előre, hanem utólag, a jövedéki törvény rendelkezései szerint évente kétszer, augusztus és december 15-ig fizessék meg a borászok. A befolyó összeg a minisztérium számlájára kerülne, majd onnét az Agrármarketing Centrumon mint kifizetőhelyen keresztül az MBM-hez, illetve a regionális szakmai szervezetekhez. A pénz hatvan százalékát marketingre, fennmaradó részét minőség-ellenőrzésre fordítják.
A 2007-es marketingcélokat a szintén az ősszel létrehozandó bormarketing-bizottság határozza meg.
A megállapodás szerint a befolyó összeg más célokra nem használható fel. A nyolc forintot a borászok egy éven keresztül kötelesek megfizetni, de annak mértékét évente felülvizsgálják, s ha szükséges, módosítják, csakúgy, mint a vetítési alapot és a befizetők körét. A jövő év végéig az MBM Kht. vállalja, hogy az uniós követelményeknek megfelelően megteremtik annak feltételeit, hogy 2008-tól a járulékbevétel közvetlenül egy akkreditált, reprezentatív szakmai szervezet számlájára kerüljön.

Tragédia a Palatinuson: megrázó részletek derültek ki