Hatalmas bőröndöt cipelő kislány tartja lázban Romániát – az ősz slágerévé vált Ghita című dal és a belőle készült szellemes videoklip már a román toplisták élén van, de a világhálónak köszönhetően nagy rajongótábort tudhat magának külföldön is. Pavel Stratan chisinaui popzenész lánya alig több mint hároméves, de már sztárként kezelik Romániában.
A moldovai zenekarok komoly karriert futnak be az anyaországban: előbb a Zdob si Zdub lett az egyik legsikeresebb román koncertzenekar, utána pedig az O-zone (a banda elnevezése a román telefontársaság speciális, Moldovára érvényes kedvezményes tarifájára utal) futott be előbb román, aztán világraszóló karriert a Dragostea din tei című dalával. Pavel Stratan karrierje nehezebben indult: ironikus szövegekkel megspékelt dalait (melyek dallamvilága a hazai előadók közül leginkább a Cseh Tamás-nótákra emlékeztet) először csak abban a chisinaui zeneboltban lehetett hallgatni, ahol eladóként dolgozott. A háttérmuzsika tetszett a vásárlóknak, ezzel a módszerrel ötvenezer (!) lemezt tudott eladni a szerző. Az ízes moldovai román tájszólásban énekelt dalok aztán az anyaországban is hódítani kezdtek, sokan a fanyar humoruk miatt szeretik a legjobban. Volt miből merítenie Stratannak, hiszen éveken át tudományos alapossággal gyűjtötte a hajnalig tartó kártyapartikon játékostársai beszólásait, és saját bevallása szerint nagy hatással volt rá a szövegírásban a rekedtes hangú legendás orosz énekes, Vlagyimir Viszockij is. Talán nem véletlen, hogy Stratan munkásságának jelentős része az alkoholról – annak is a nyolcvanfokos változatáról – szól, hiszen egyik dala szerint ő is, mint a moldovaiak többsége, évente négyszer iszik komolyabban: karácsonykor, újévkor, húsvétkor és mindennap.
A sikeres énekesnek még sikeresebb a gyereke, aki már háromévesen túl van az első szólóalbumán (a Háromévesen című albumon apja és együttese kíséri a kislányt), és nagy sikerű bemutatkozó koncertet adott huszadikán Bukarestben. A Nottara Színházba szóló jegyeket egy héttel az előadás előtt elkapkodták, az ifjú sztár a tizenkét saját dal mellett apja korongjairól is elénekelt tizenhat számot.
– Cleopatra egyszerre tanult meg beszélni és énekelni – nyilatkozta Pavel Stratan az Evenimentul Zilei napilapnak. – Első szavai is az én dalaim címei voltak. Velem együtt tanulta meg az új nótáimat, egyszer feltotyogott mellém a színpadra, és együtt énekeltük el az egyik dalt. Meglepődtem, a közönség eleinte el sem hitte, hogy ő a lányom – mondta az énekes. A kislány ezek után rendszeres fellépője lett apja koncertjeinek, és szerepet kapott az egyik videoklipben is, hogy aztán – háromévesen – szólókarrierbe kezdjen.
A bukaresti koncerten az apa gitárral kísérte a lányt. A lemez kiadója, a Cat Music meghívta a Guinness-rekordok könyve képviselőit, hogy – mint a világ legfiatalabb, önálló koncertet adó és albumot megjelentető előadóművészének debütálását – hitelesítsék a produkciót.
A Transindex beszámolója szerint a fiatal sztár megjelenése alaposan felzaklatta a román könnyűzene rajongóit. Az ellenzők két irányból támadnak: sokan a besszarábiai zenészek romániai térhódítása és létjogosultsága ellen emelik fel szavukat, mások pedig a gyerekekkel való visszaélés kérdését boncolgatják, azt állítván, egy hároméves gyerektől nem szabad elvárni, hogy huszonnyolc dalt adjon elő több száz fős közönség előtt.
A popzene világában időnként felbukkannak gyereksztárok, a francia Jordy például alig négyesztendősen lett világhírű 1992-ben a Dur Dur D’étre Bébé (Nehéz babának lenni) című dance-slágerével. Első lemezéből csak Franciaországban kétmilliót adtak el, de a harmadik korong piacra dobása után a francia hatóságok kitiltották az akkor már hatéves gyereket a tévéből és a rádióból, mert úgy ítélték meg, hogy a szülők kihasználják gyereküket. Jordy aztán tizenhét évesen tért vissza a show-biznisz világába egy valóságshow játékosaként – ezt később meg is nyerte, és újra énekelni kezdett, de tinédzserként már nem volt kíváncsi rá a világ.
Egy hatesztendős amerikai gyereksztár tíz évvel ezelőtti meggyilkolása még ma is vihart kavar. Néhány hete a hírügynökségek jelentették, hogy Thaiföldön elfogták a bűntény gyanúsítottját, egy negyvenegy esztendős amerikai tanítót, aki beismerte, hogy ő ölte meg a kislányt. A gyerekszépségversenyeket nyerő szőke kislány, Jon Benet Ramsey brutális meggyilkolása (1996 karácsonyán a coloradói szülői házban összeverték, majd megfojtották) annak idején sokkolta Amerikát, az eset az egyik legtöbbet taglalt bűnüggyé, majd megoldatlan rejtéllyé vált. A korábban már gyermekpornográfiáért is elítélt tanító letartóztatása után azonban kiderült, hogy a bűntett színhelyén talált DNS-nyomok nem azonosak a beismerő vallomást tevő John Mark Karréival, ráadásul a férfi családja minden kétséget kizáróan bizonyítani tudta, hogy az állítólagos elkövető a kérdéses időszakban velük volt a Georgia állambeli Atlantában.
A román gyereksztárra visszatérve, az erdélyi internetes portálnak nyilatkozó gyerekpszichológus, Keresztesi Polixénia elmondta: „Háromévesen sztárnak lenni külön kategória, mert nem mondhatjuk, hogy ez volna a gyerek célja.” A szakember szerint ebben a korban a szülők döntik el, hogy mi lesz a gyermekből, így elsősorban az ő elvárásuk, vágyuk jelentkezik az eseményekben. Ha a gyerek nem igazán tud megfelelni ennek, nagyon gyakran megjelenik a bűntudat, ez később kihat a személyiségfejlődésére, és feloldása sokszor évekig tartó terápiát igényel. A túl sok edzés vagy zenei próba a gyerek játékkedvét, kíváncsiságát és spontaneitását gátolja. Ha a szülők vagy a tanárok elvárásainak megpróbál teljes mértékben megfelelni, akkor fokozatosan kimerül, és azokról a lépésekről marad le, amelyek egy normális gyerek életében nagyon fontosak: az ismerkedés, a kortársakkal való együttlét élményéről. Ami a konkrét esetet illeti, Keresztesi Polixénia szerint a kislány bizonyos mértékig játéknak foghatja fel az éneklést, és ez egészen addig tarthat, amíg nem érzi kimerítőnek, stresszes feladatnak. Ha csak időnként fordul elő a koncertezés, akkor az neki játék, és ha emellett megadatik minden, ami a normális gyerek életéhez kell, tehát megfelelőképpen játszik, van ideje arra, hogy azt tegyen, amit szívesen csinál, akkor a korai sztárság nem okoz problémát a fejlődésében.
A háromesztendős moldovai Cleopatra Stratan első klipjében jókora bőrönddel bolyong a nagyvilágban, kisgyerekként keresve a boldogságot. Kérdés, hogy a show-biznisz könyörtelen szabályai engedik-e neki megtalálni.

Török Gábor elemez – de mennyi pénzből?