Elkezdődött az európai szupergép, az Airbus A380-as tesztelésének újabb fázisa: az óriás légi jármű tegnap reggel 474 önkéntessel emelkedett levegőbe a dél-franciaországi Toulouse-nál. A próba célja az utasok kényelmének vizsgálata volt, a feladathoz a gyártó tizenötezer önként jelentkezett alkalmazottja közül választották ki a résztvevőket – jelentette a BBC. A cégóriás világszerte több mint 57 ezer munkatársat foglalkoztat. A szerencsés kiválasztottak az utastér összes részét megvizsgálták a hétórás próbaúton, a székeket, a televíziós kivetítőket, a mosdókat.
Miként arról beszámoltunk, az A380-as először áprilisban emelkedett a levegőbe, akkor azonban utasok nélkül.
A tervek szerint a mostani próbát ezen a héten még három követi (egyik éjszaka), amelyek 7, illetve 14 órásak lesznek. A leghosszabb próbautat tizenötezer kilométeresre tervezzük – nyilatkozta az AP hírügynökségnek Jacques Rosay vezető tesztpilóta.
Az Airbus júniusban bajba került az A380-assal: kiderült, hogy számos okból, mindenekelőtt az utasteret szolgáló villamosvezeték-hálózat szerelési gondjai miatt, a cég tovább késik az óriásgépek átadásával. Emiatt tegnap leváltották az A380-as program vezetőjét, Charles Champoint, és helyére a német Marion Heinen került, aki eddig a cég más, sikeres gyártási programjait irányította. Az MTI úgy tudja, hogy a Singapore Airlines még az idén decemberben megkapja első, kétemeletes, 555 üléses A380-asát, de jövőre csak kilenc repülőgépet adnak át a megrendelőknek az eredetileg tervezett 20-25 helyett, és utána is lesznek halasztások. A teljesítési nehézségek a cég saját adatai szerint évente 500 millió eurós üzemieredmény-kiesést okoznak a következő néhány esztendőben.
Júniusig összesen tizenhat légitársaság rendelt százötvenkilencet a háromszázmillió eurós listaárú A380-asból. A gyártó szerint legalább 250-300 példányt kell eladni ahhoz, hogy megtérüljön a tizenkétmilliárd eurós fejlesztési költség.

Orbán Viktor-interjú a Kossuth Rádióban – élőben az Origón!