Piacbővülés a vasúti szektorban

Putsay Gábor
2006. 09. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén és a jövőben is meg kívánja tartani a hazai vasúti árufuvarozó piacon jelenlegi részesedését a MÁV Cargo, jövő év január 1-jétől viszont teljesen liberalizált lesz a hazai piac, így belföldi forgalomban is számítani lehet nemzetközi fuvarozóvállalatok megjelenésére – közölte tegnap Kozák Tamás, a MÁV Cargo Zrt. elnök-vezérigazgatója. A MÁV Zrt.-n belül, ám jogilag önálló társaságként működő MÁV Cargo piaci részesedése a vasúti árufuvarozásban jelenleg 85 százalékos. A cég idei árbevétele a tavalyi 86,3 milliárd forinttal szemben várhatóan eléri a 90 milliárd forintot, az Ebitda – adó-, kamat-, és osztalékfizetés előtti, tőketörlesztés és értékcsökkenés nélküli eredmény – pedig három százalék körül alakulhat. A társaság tavaly januárban 13 ezer vasúti teherkocsit vett át a MÁV-tól, s a korábban elmaradt fejlesztések, illetve a járművek műszaki színvonala miatt ezen a területen szükséges a legnagyobb beruházás. Kozák Tamás közölte: a hét- éves jármű-átalakítási, illetve felújítási program 16-18 milliárd forintba kerül, idén 1600 teherkocsit újítanak fel hárommilliárd forintért, külső forrás nélkül. Az üzletfejlesztési stratégia másik lényeges eleme, hogy saját vontatójárműveket kívánnak beszerezni, elsősorban a nemzetközi irányvonat-forgalom ellátása érdekében. A MÁV Cargo forgalmának 75 százalékát teszi ki egyébként a nemzetközi forgalom – ezen a területen lehet leginkább számítani külföldi nagyvasutak és magán társaságok megjelenésére –, emellett kiemelt szerepet kap a kombinált fuvarozás. Ez utóbbi az egyetlen terület a MÁV Cargónál, ahol a fejlesztésekhez európai uniós forrásokat is fel lehet használni.
A nemzetgazdasági és társadalompolitikai szempontból meghatározó vasúti árufuvarozást nyereségesen ellátó MÁV Cargót privatizálni akarja a kormány. A társaság vezetői szerint elsősorban a forrásbevonás miatt szükséges a magánosítás. Szlovákiában a kormány legutóbb lefújta az árufuvarozó vasút teljes privatizációját, információink szerint a ZSZSK Cargo 49 százalékos üzletrészének eladását tervezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.