Titkolják a Combinók szerződését?

Teljes homály fedi a Combino villamosok megvásárlásáról kötött szállítási szerződéseket. A Főpolgármesteri Hivatal nem válaszolt, nyilvánosnak tekinti-e a megállapodást, a BKV és a Siemens Rt. pedig üzleti titoknak minősítette a dokumentumokat. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos lapunk megkeresésére azt mondta: bűncselekményt követ el, aki eltitkolja a közérdekű adatokat.

2006. 09. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester a hét végén közölte, visszaküldi a Combino villamosokat, ha még egyszer legalább öt percre meghibásodnak. Az önkormányzat ugyanakkor arra nem válaszolt: nyilvános adatnak tekinti-e a járművek adásvételi szerződését. Mint szombati számunkban megírtuk, a Főpolgármesteri Hivatal sajtóosztálya későbbi időpontra ígért választ. Tegnap a sajtóiroda a BKV-hoz küldött, a Siemens Rt. pedig már a múlt pénteken azt mondta, üzleti titkokat rejt a
közlekedési rt.-vel kötött megállapodása.
A BKV vezérigazgatójától tegnap írásban kértük a szerződést. A cég kommunikációs osztálya szóban tudatta: írásbeli választ ne is várjunk. Ezúton közlik: üzleti titok a Siemens Rt.-vel, illetve az EIB-bel, vagyis az Európai Beruházási Bankkal létrejött kontraktus. A hitelből történő finanszírozásról sem kívántak beszélni természetesen.
Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos ugyanakkor azt mondta: a vezérigazgató válaszának nyolc napon belül írásban meg kell érkeznie. Az adatvédelmi biztos szerint a Combino villamosok adásvételi-szállítási szerződése közérdekű információ, annak átadása nem tagadható meg. A BKV ugyanis közpénzen szerezte be a járműveket, ezt mindkét szerződő félnek s az önkormányzatnak is tudnia kell. A közérdekű információ eltitkolása bűncselekmény – mutatott rá Péterfalvi –, és hozzátette: a hasonló vétség a Btk. szerint két évig tartó szabadságvesztéssel büntethető.
*
A jogszabályi kötelezettség alól a közpénzt felhasználó gazdasági társaság sem mentesül. A negyven Combinóért mintegy negyvenmilliárd forintot fizet a BKV.
Korábban már elhangzott, hogy a szállító kötbért fizet, ha a járművek nem közlekedhetnek, a jogi felelősség azonban ennél nyilván sokrétűbb. Kérdés ugyanis, hogy a gyártó milyen jótállást vállalt a különféle hibákért, s mikor van mód a szerződés felbontására. Ezt színezi, hogy ha a járműveket Demszky Gábor főpolgármester kérésére a választás miatt valóban korábban, esetleg kellő kipróbálás nélkül adták át, a Siemens nem korlátozta vagy zárta-e ki a felelősségét. Mindezt csak a szerződésből lehetne pontosan megtudni.
Közben tegnap este Demszky Gábor arra kérte fel a BKV igazgatóságának elnökét, hogy vizsgálja meg, a Combino villamosok meghibásodásának jellege és azok forgalomra gyakorolt, súlyosan hátrányos hatása egyáltalán fenntarthatóvá teszi-e még a Siemensszel kötött szerződést. Amennyiben nem, a fővárosnak és a BKV-nak egyaránt a leghatározottabban kell érvényesítenie a budapestiek érdekeit a gyártóval szemben – áll a főpolgármester levelében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.