Tíz százalékkal drágulhat a kávé

Dénes Zoltán
2006. 09. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Főként a világpiaci árak emelkedése miatt még az idén mintegy tíz százalékkal drágulhat a kávé. Az elmúlt években nem volt áremelés, sőt ha a legutóbbi három évet nézzük, a megelőző időszakhoz képest a kávé fogyasztói ára legalább tíz százalékot csökkent – közölte lapunkkal Seres Tibor, a hazai kávépiac vezető szereplője, a Sara Lee Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. Mint mondta, a kávégyártók általában nem dolgoznak nagy nyerskávé-készlettel, hiszen ez tőzsdei cikk, s a nyersanyagkávé árának változása nem jelezhető előre. Ezért nem spekuláció alapján, hanem az igények szerint vásárolják a nyers kávét, ami maga után vonja, hogy néhány hét alatt begyűrűznek a nyersanyagár-változások a költségstruktúrákba. A közelmúltban bekövetkezett folyamatos világpiaci áremelkedést ezért már most érzékelhetik a hazai szereplők. Idén már eddig is jelentős nyersanyagár-emelés történt, ami miatt a Sara Lee Hungary Zrt. már májusban emelte öt százalékkal termékeinek árát, s amennyiben a nyersanyagár továbbra is hasonlóan változik, minimálisan tíz százalékot fogunk emelni az őrölt-pörkölt kávé árán – mondta Seres Tibor. Az AC Nielsen Kiskereskedelmi Index 2005. augusztus–2006. júliusi adatai szerint a teljes magyar őrölt-pörkölt kávépiac mintegy 26900 tonnát tesz ki. A valódi őrölt-pörkölt kávék kiskereskedelmi átlagára 2006. júliusban kilogrammonként 1270 forint volt. Ez az összeg azonban olyan átlagárat jelent, amiben benne vannak az olcsóbb saját márkás termékek is, amelyek csökkentik a magasabb átlagárat – jelezte a Sara Lee Zrt. elnök-vezérigazgatója. A GfK Hungária Piackutató Kft. adatai szerint a hazai háztartások átlagosan egy vásárlás során 0,5 kilogramm kávét vásárolnak az őrölt-pörkölt kávékból, éves átlagos fogyasztásuk pedig öt kilogrammot tesz ki. A teljes kávépiac az elmúlt időszakban enyhén növekedett, ezen belül az őrölt-pörkölt piac stabil mennyiséget mutat, nincsenek nagy változások egyik évről a másikra – közölte Seres Tibor. Hozzátette azonban, hogy dinamikus növekedés figyelhető meg például a 3in1 kávéspecialitások piacán, amelynek eladásai mennyiségben az elmúlt évhez képest 60 százalékkal növekedtek. A tapasztalatok általában azt mutatják, hogy az áremelés visszavetheti bizonyos mértékben a termékeladási adatokat, mondta Seres Tibor, aki a cég vezető márkái esetében ugyanakkor nem számít visszaesésre, hiszen sokan naponta legalább egyszer isznak kávét, s ehhez a szokásukhoz ragaszkodnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.