Vitatják a repülőtér biztonságát

Az Európai Unió polgári repülőtereket ellenőrző vizsgálóbizottsága legutóbbi jelentéséből kiderült: nem megfelelő a Ferihegyi repülőtér biztonsági rendszere. Lapunk névtelenséget kérő belső informátora szerint ez nem is csoda: a háttérben a biztonságért felelős szervek rivalizálása, a repülőtéren szolgáló rendőrök elbizonytalanodása, korrupció és összefonódás áll. A hivatalos szervek cáfolják a vádakat.

Néző László
2006. 09. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem megfelelő a Ferihegyi repülőtér biztonsági rendszere – állapította meg még a nyáron az Európai Unió polgári repülőtereket ellenőrző vizsgálóbizottsága. Az ellenőrök a biztonsági rendszer legkényesebb pontjain, a csomagok átvizsgálásánál és a beengedőkapuknál is találtak hibákat. A Budapest Airport Zrt. (BA) szerint viszont a Ferihegyi repülőtér Európa legmodernebb és legbiztonságosabb légikikötői közé tartozik. Az uniós vizsgálóbizottság kifogásai nem a biztonsági protokoll, hanem annak végrehajtásának kisebb hibáiból adódhattak. A Magyar Nemzethez egy „belső” személy által eljuttatott levél szerint azonban másról van szó. Informátorunk úgy véli: kaotikus a repülőtér biztonsági rendszere, ennek hátterében a felelős szervek rivalizálása, a repülőtéren szolgáló rendőrök elbizonytalanodása, korrupció és összefonódás áll. A levélben – amelyet Petrétei József rendészeti miniszternek is eljuttattak – egyebek mellett az áll, hogy a rendőröket a repülőtéren porig alázzák, s ezért a beosztotti állomány demoralizálódott, a szervezet a szétesés határán van. A BA biztonsági őrei megmotozzák őket, átvizsgálják gépkocsijukat, mintha tőlük kellene félni. A hozzánk került írás azt is tudni véli, miért kötelesek tűrni az „atrocitásokat” a rendőrök. Nem másról van szó – szerepel a levélben –, mint hogy a repülőtéri rendőrség vezetőinek egyike személyesen érintett e helyzet fenntartásában, ugyanis az illetékes parancsnok lánya, fia és a menye a BA alkalmazásában áll, közülük ketten éppen a biztonsági igazgatóságon dolgoznak. Így aztán nem csoda, hogy a parancsnok elnézi, sőt, utasításaival maga is fenntartja a méltatlan helyzetet. A rendőrparancsnok állítólag érdekelt – egyik rokona révén – a szintén a repülőtéren működő Airport Security Kft.-ben is, ezért aztán mindent elkövet, hogy az említett cég a lehető legkedvezőbb módon működjön. (A kft. egyébként tagja annak a konzorciumnak is, amelyik megnyerte a ferihegyi taxiszolgáltatásra kiírt pályázatot.)
A Ferihegyi repülőtér biztonságáért alapvetően két szervezet felelős: a Rendészeti Biztonsági Szolgálat (Rebisz) alá tartozó Repülőtéri Biztonsági Szolgálat (RBSZ), valamint a BA saját biztonsági igazgatósága. A törvény szerint a hivatásos rendőrök, tehát az RBSZ a biztonság fő felelőse, ő látja el az egyéb fegyveres biztonsági őrök, valamint a BA utasbiztonsági osztály munkatársainak szakirányítását és szakfelügyeletét is.
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott levélben jelzett gondokkal megkerestük a BA-t, valamint a Rebisz illetékeseit is. Mindkét szerv szóvivője kezdetben gyors választ ígért, majd naponta elmondták: már készül a szakszerű és kimerítő válasz. Négy nap elteltével a BA szóvivője levélben közölte: „Alapvető biztonsági politikánk, hogy nem adunk semmilyen részletekbe menő információt biztonsági ügyekről. Ettől most sem tudunk eltérni, így részletes válaszokat nem áll módunkban közölni”. Hamarosan megérkezett a Rebisz válasza is, amelyben minden vádat visszautasítanak. „A repülőtéren szolgálatot teljesítő »civil« biztonsági szolgálatok munkatársai a rendőrség állományát jogszabályi felhatalmazás, jogi alap hiányában nem ellenőrizhetik, velük szemben nem intézkedhetnek, és ennek megfelelően nem is intézkednek”. Azt is közlik: „Konkurenciaharc nincs a két szervezet között, hiszen a hatályos jogszabályok egyértelműen szabályozzák mind az RBSZ, mind pedig a BA Zrt. hatáskörét és illetékességét és konkrét feladatkörét”. Annyit elismernek, hogy az RBSZ parancsnokának valóban dolgozik rokona a BA Zrt. alkalmazásában, de olyan munkakörben, ahol „az RBSZ parancsnoka nem gyakorolhat felette szakirányítást, felügyeletet, ellenőrzési jogköre rá nem terjed ki, ezért az összeférhetetlenség kérdése nem merül fel”, sőt, szerintük az „elmúlt két évtizedben semmilyen korrupciós jelenségre utaló körülmény nem merült fel” a repülőtéren.
Az illetékesek tehát cáfolnak, azonban az tény: a múlt héten több száz utas a biztonsági kapuk előtt rekedt, mert kevés az ember és a technika a szigorúbb vizsgálatokhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.